Aquariumlogboek nuttig?
Tja, hoe kan ik jullie nu het best het nut van een aquarium logboek uitleggen.
Het bijhouden van zo’n logboek is bij mij eigenlijk noodgedwongen ontstaan.
Sinds ik als 60 jarige een beetje bij de bejaarde jongeren behoor ga je toch dingen vergeten.
Daar lig ik natuurlijk niet wakker van, maar soms kan het best wel eens lastig zijn.
In de beleving van de aquariumhobby kan je vouten makken dat is bekent, dat geeft ook niks als je maar van die fouten maar leert. Nou ben ik zo’n eigenwijs typje dat constant fouten maakt in de aquariumhobby en erg hardleers is. (zit vast in het aard van beestje)
Tja, en dan kom je je zelf regelmatig tegen, of te wel, het aquarium keert zich tegen je.
Zo kan het gebeuren dat je opeens klein spoortje alg ontdekt in je bakkie, maar ach wat maakt het uit mooie alg is niet lelijk toch, dat zal wel weer verdwijnen denk je dan. Maar nee hoor! mooi niet dus. Na twee weken zijn de rapen echt gaar het totale plantenbestand van een kleine 20 soorten veranderd in maar een soort, alg genaamd. Ander voorbeeld: Enkele van je schooltje favoriete vissen beginnen opeens zonder reden één voor één het lootje te leggen.
Wat is er nou toch mis gegaan? Wat doe ik verkeerd? Vraag je je zelf dan verbijsterd af.
Kijk en dat weet je dan zo gauw niet, want drie weken geleden was alles nog normaal want toen heb je nog……Tja, wat had je toen ook al weer gedaan aan je bak. Mogelijk dat die handelingen die je toen verricht hebt de oorzaak zijn van de huidige problemen in je bak.
Dus keren we even terug naar het onderwerp of een logboek nuttig zou zijn.
Ja dus! En ik heb zo’n logboek, jawel! sinds ik het aquariumhouden op een wat hoger niveau ben gaan beleven wil ik in deze hobby niet meer verast worden. Geen afwachtende houding zo van “doettie ut of doettie ut niet” Nee zelf sturen! de boel niet op z’n beloop laten.
Zelf sturen? Ja, zelf sturen, het hele biologische gebeuren zelf in de hand houden door regelmatig het water te controleren op hun biologische waarden. Waterwaardes die er voor zorgen dat je plantjes zich lekker voelen evenals je vissen of andere dieren in je aquarium.
Meten is weten maar wat meten we? Hoe en wanneer? (ik meet elke week)
Mogelijkheden zijn er zat om te meten, de PH, GH, KH, FE, NO3, NO2, PO4, CO2 enz..
Meetsetjes om al die waterwaardes te controleren zijn te koop en betaalbaar dus…
Maar! Wat je meet noteer dat, zet het op papier of in je PC maak dat logboek aan
Je moet water verversen omdat je nitraat te hoog is (je NO3 test gaf dat aan)
Er is een fantastisch computer programmaatje op het Internet http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/redfield.htm deze kan je vertellen hoeveel.
Noteer dat weer in je logboek. Je fosfaat is te laag vul dat aan met …verzin het maar.
Je PH loopt op want je CO2 is op, Noteer wanneer je opnieuw CO2 aansluit, gebruik je plantenvoeding? Schrijf op wat je gebruikt hoeveel en wanneer, heel belangrijk.
Nieuwe vissen gekocht? noteren, welke soort (naam) en waar je ze hebt gekocht.
Ik zit dagelijks wel aan mijn bak te klooien dus houd ik er geen dagboek op na.
Toch zal ik wel alle belangrijkste handelingen en veranderingen in mijn logboek vermelden.
Hoeveel water ik heb ververst, hoeveel osmose water ik heb gebruikt, wanneer ik mijn filter heb schoongemaakt (welk filtermateriaal) Ook de wijzigingen in de branduren van de verlichting worden genoteerd .Ik heb een leuk Excel tabelletje gemaakt waar ik alle gegevens op datum in noteer met de nodige extra opmerkingen er bij, erg handig geloof me.
Het voordeel van zo’n logboek is, dat als het mis gaat je terug kan kijken wat je de afgelopen tijd gewijzigd hebt in het besturen van je aquarium. Dit helpt je dan weer om een goed beeld te krijgen wat er aan de hand is. Om daarna de juiste handelingen te verrichten om het biologische gebeuren weer onder controle te krijgen. En nou dat logboek maken hoor!
Doe er je voordeel mee, succes.
W v Wezel
Een logboek nuttig?
Re: Een logboek nuttig?
Mooi stuk, ik hou vanaf het begin een logboek bij 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
-
Visje in het water
- 1000+

Ja idd!
We hebben het er wel vaker over gehad op dit forum of ander, kan ik mij herinneren. Leuke voorbeelden gezien. De één schrijft heel nihil het e.a. op terwijl de ander er foto's bij plaatst en al. Erg leuk om naar terug te kijken later...
Het voordeel van zo'n naslagwerk, in welke vorm dan ook, kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Wij hebben ook vanaf het begin af aan zo'n logboek bij gehouden. Heeft zeker zijn voordeel gehad!

We hebben het er wel vaker over gehad op dit forum of ander, kan ik mij herinneren. Leuke voorbeelden gezien. De één schrijft heel nihil het e.a. op terwijl de ander er foto's bij plaatst en al. Erg leuk om naar terug te kijken later...
Het voordeel van zo'n naslagwerk, in welke vorm dan ook, kan niet vaak genoeg benadrukt worden.
Wij hebben ook vanaf het begin af aan zo'n logboek bij gehouden. Heeft zeker zijn voordeel gehad!
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
================================================
Kijkje achter het glas van... Visje in het water
Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water
Heb geprobeerd zo'n logboek bij te houden, maar daar kwam helemaal niks van. Vergat het juist om het daar in te schrijven. Zelf onthoud ik erg veel. Mijn schoolagenda is ook vrij leeg.. alleen wat proefwerken en So's staan erin, maar ook niet alles. Zit allemaal in mijn hoofdagenda 
-
peterdenhaag53
- 1000+

Tsjaa.. Ik houd ook niks bij. Veel kijken en niet teveel tegelijk veranderen. Gaat tot nu toe goed.
Helemaal mee eens Willem om achter problemen te komen is documenteren heel belangrijk. Vandaar dat we ooit een lijstje online gezet hebben om de waardes in te vullen.
Een logboek nuttig?
Mijn man en ik doen ons bakje samen. We schrijven dus in ons schriftje wat er gedaan is, zodat we geen dingen dubbel doen per ongeluk! En waterwaarden houd ik er in bij, welk plantje ik heb etc. Dat vind ik dan weer leuk om te onthouden, hoewel dat van mijn man dan weer niet zo hoeft.
Dus logboek, ja!
Dus logboek, ja!
Dank je wel Willem.
Of een Logboek nuttig is ? zeker te weten.
Ik ben vanaf februari bezig met een aquarium en heb mijn eerste slechte ervaring achter de rug zoals ik beschrijf in mijn voorstellen.
Om dat ik vanuit mijn beroep veel data moet verwerken heb ik vanaf het begin een logboek bij gehouden in Excel.
Al snel groeide dit uit tot een waardevol stukje geschiedenis, omdat ik de data van mijn meetwaarden omzette in grafieken kon ik al snel zien dat er iets helemaal mis was met mijn bakkie, de NO2 waarde schoot als een raket omhoog met alle nare gevolgen. http://gerfotografie.webklik.nl/user_fi ... 6d4ec6.jpg
Ik kan er mijn waterwaarden in verwerken maar ook mijn vissen bestand met een link naar wikipedia voor de info over de vissen, een bemesting schema voor mijn planten voeding, internet links naar gebruiksaanwijzingen voor de middelen die ik gebruik voor mijn aquarium zoals aquatan en bionitrivec ook zit er een dagboek in zodat ik op datum bij kan houden wanneer ik b.v water heb ververst en wanneer ik welke vis heb gekocht.
Zo zie je maar dat een aquarium snel tot een grote hobby kan uitlopen wat bij mij verder gaat dan alleen naar het aquarium te kijken.
Dus een logboek is zeker nuttig!
Mijn motto is METEN IS WETEN.
Ik ben vanaf februari bezig met een aquarium en heb mijn eerste slechte ervaring achter de rug zoals ik beschrijf in mijn voorstellen.
Om dat ik vanuit mijn beroep veel data moet verwerken heb ik vanaf het begin een logboek bij gehouden in Excel.
Al snel groeide dit uit tot een waardevol stukje geschiedenis, omdat ik de data van mijn meetwaarden omzette in grafieken kon ik al snel zien dat er iets helemaal mis was met mijn bakkie, de NO2 waarde schoot als een raket omhoog met alle nare gevolgen. http://gerfotografie.webklik.nl/user_fi ... 6d4ec6.jpg
Ik kan er mijn waterwaarden in verwerken maar ook mijn vissen bestand met een link naar wikipedia voor de info over de vissen, een bemesting schema voor mijn planten voeding, internet links naar gebruiksaanwijzingen voor de middelen die ik gebruik voor mijn aquarium zoals aquatan en bionitrivec ook zit er een dagboek in zodat ik op datum bij kan houden wanneer ik b.v water heb ververst en wanneer ik welke vis heb gekocht.
Zo zie je maar dat een aquarium snel tot een grote hobby kan uitlopen wat bij mij verder gaat dan alleen naar het aquarium te kijken.
Dus een logboek is zeker nuttig!
Mijn motto is METEN IS WETEN.
Leuk om te lezen dat iedereen het op zijn eigen manier doet 
-
maikel2210
- 0-200