Mijn keuze
-
waffel
Onderwerp auteur - 0-200

Mijn keuze
Ik zou graag beginnen met een antennebaarsje en wat kardinaaltetra's, een stuk of acht had ik gedacht. En ook nog een algeneter. Mijn aquarium is 60 cm breed op 30 diep en 35 cm hoog. Maar een week nadat ik het aquarium ingericht heb zit mijn pH op 8,0. Wat ook de zuurtegraad is van het kraantjeswater in mijn regio. Een beetje te hoog voor dit soort vissen. Wat is de gemakkelijkste manier om dit op te lossen? Ik zit wel met zo'n ingebouwde filter in de hoek van mijn aquarium. Weet niet of daar nog plaats is om iets toe te voegen om over te filteren? Of kan ik best gewoon een product kopen van Sera om dit te verlagen? En moet dat dan geregeld eens toegevoegd worden?
Alvast bedankt voor de hulp!
Alvast bedankt voor de hulp!
Re: Mijn keuze
Je zal idd een een lage pH en GH nodig hebben voor de vissen. Mijn Anthennebaarsjes doen het goed op een pH van 6-6,5 en een GH van 6-7.
Je kan je pH verlagen door over turf te filteren, beukenbladeren of hout in je aquarium te doen. Ook door regenwater te filteren. Je kan voor de verlaging van de GH osmosewater gebruiken gemengd met leidingwater.
Je kan je pH verlagen door over turf te filteren, beukenbladeren of hout in je aquarium te doen. Ook door regenwater te filteren. Je kan voor de verlaging van de GH osmosewater gebruiken gemengd met leidingwater.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)
-20x Hemigrammus bleheri
-
waffel
Onderwerp auteur - 0-200

Hoi Mitchel,
Maar waar plaats ik dat turf dan? Ik neem aan dat dit in de filter moet? Deze zit nu vol met wat er al in zat bij aankoop, namelijk een groene en blauwe spons van ongeveer 10 cm hoog. Nog een zwarte spons van een paar cm hoog, en een dun laag wattendoek. (denk ik dat je wattendoek kan noemen, want het lijkt op een doek wat) Maar er is dus niet veel plaats mee rover om daar nog iets anders in te doen.
Misschien zo 1 grote spons weg doen, en dat vervangen met turf?
En is er eigenlijk een verschil in die drie kleuren spons in de filter? (Standardfilter bij een Juwel 60 cm aquarium)
Maar waar plaats ik dat turf dan? Ik neem aan dat dit in de filter moet? Deze zit nu vol met wat er al in zat bij aankoop, namelijk een groene en blauwe spons van ongeveer 10 cm hoog. Nog een zwarte spons van een paar cm hoog, en een dun laag wattendoek. (denk ik dat je wattendoek kan noemen, want het lijkt op een doek wat) Maar er is dus niet veel plaats mee rover om daar nog iets anders in te doen.
Misschien zo 1 grote spons weg doen, en dat vervangen met turf?
En is er eigenlijk een verschil in die drie kleuren spons in de filter? (Standardfilter bij een Juwel 60 cm aquarium)
-
MartijnFish
- 1000+

bij de dierenwinkel waar je je vissen zal gaan halen, zitten de vissen waarschijnlijk ook op kraanwater en het is denk ik ook nakweek, wat gekweekt is in water met een ph van zeven (denk ik) dus je hoeft de ph niet helemaal naar 6 te verlagen, maar beukenbladeren of hout staat zeker niet mis in een aquarium 

Groeten, martijn
-
waffel
Onderwerp auteur - 0-200

Hoi MartijnFish,
Ik kan eens kijken voor zo'n stuk hout, maar gaat dat voldoende de pH verlagen?
Ik kan eens kijken voor zo'n stuk hout, maar gaat dat voldoende de pH verlagen?
-
waffel
Onderwerp auteur - 0-200

Mijn papa heeft ook twee grote regentonnen buiten staan, die hij gebruikt om zijn planten water te geven. Maar hij betwijfelt of dat water kan dienen voor het aquarium. Moet dat dan gefilterd worden, of kan je dat zo toevoegen aan het aquariumwater?
Ik denk eigenlijk dat een bak van 60cm nogal aan de kleine kant is voor kardinaaltetra's, die zwemmen nogal veel
ook zou ik opletten met de antennebaarsjes, die zijn namelijk soms nogal agressief. Ik zou er dus sowieso niet teveel vissen bij zetten in jouw bak 
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
MartijnFish
- 1000+

als dicht bij zware industrie woont, van die fabrieken die veel rook etc. uitstoten is het niet verstandig om regenwater te gebruiken omdat daar dan wel eens chemische stoffen in kunnen zitten, maar woon je in een dorp of op het platteland dan kan je best regenwater gebruiken wat in die tonnen zit, het kan misschien zijn dat er parasieten inzitten, maar dat weet je nooit zeker.
(daarvoor kan je het water even koken en laten afkoelen, dan zijn die bacterien wel dood)
(daarvoor kan je het water even koken en laten afkoelen, dan zijn die bacterien wel dood)
Groeten, martijn
Je kan ook het regenwater over kool filteren.
-20x Hemigrammus bleheri
-20x Hemigrammus bleheri
Mijn keuze
Vergeet niet dat regenwater bijna een hardheid van 0 heeft, is denk ik niet raadzaam.
Daarbij heeft Laurens zeer zeker gelijk wat betreft je tetra's.
Daarbij is de 60er ook niet geschikt voor ramirezi's, behalve als je 1 koppel zou nemen om te kweken anders is je bak echt te klein voor deze dieren.
Daarbij heeft Laurens zeer zeker gelijk wat betreft je tetra's.
Daarbij is de 60er ook niet geschikt voor ramirezi's, behalve als je 1 koppel zou nemen om te kweken anders is je bak echt te klein voor deze dieren.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------
Je kan je turf bijvoorbeeld in een pantysok doen en die dan voor een spons vervangen. Ik ben het eigenlijk wel met de rest eens dat de Kardinaaltjes en Ramirezi's niet in de bak kunnen. Ik heb ook alleen een koppel Ramirezi's in een 65cm bak voor puur alleen de kweek zitten.
-20x Hemigrammus bleheri
-20x Hemigrammus bleheri
-
waffel
Onderwerp auteur - 0-200

Ik weet dat het een kleine aquarium is. Maar meer zit er voorlopig nog niet in. Ik zou er graag 1 of twee dwergcichliden in houden, omdat ik cichliden veruit de interessantste soort vind voor zoetwateraquariums. Is er dan geen dwergcichlide die in deze maat van aquarium past?
Ik denk dat je Dwergcichliden pas kunt nemen in een bak van 80cm, maar dan alleen in een koppel. Alleen als je wilt gaan kweken en geen andere vissen erbij doet is het mogelijk om Ramirezi's in een 60cm bak te doen.
-20x Hemigrammus bleheri
-20x Hemigrammus bleheri
-
waffel
Onderwerp auteur - 0-200

Hmm Mitchel, zie ik het nu goed dat je zelf ramirezi's houdt in een bak van 65 cm, samen met nog andere vissen? Sorry, ik wil helemaal niet vervelend doen, maar het lijkt me nogal raar dat je dan zegt dat je minimum 80 cm nodig hebt voor ramirezi's. Ik weet dat 60 cm aan de kleine kant is, maar ik denk toch ook niet dat het onmogelijk is als je met vrij jonge vissen start.
Of ben ik echt verkeerd aan het denken?
Of ben ik echt verkeerd aan het denken?
Je bent idd verkeerd aan het denken.
Ik heb in een 65cm bak alleen een koppel Ramirezi's die er puur in zitten om te kweken.
Als jij nu ook alleen Ramirezi's neemt zonder andere vissen dan kan je ze ook nemen.
Ik heb in een 65cm bak alleen een koppel Ramirezi's die er puur in zitten om te kweken.
Als jij nu ook alleen Ramirezi's neemt zonder andere vissen dan kan je ze ook nemen.
-20x Hemigrammus bleheri
-20x Hemigrammus bleheri