Ik zit al een zeer lange tijd met een hardnekkige kaamlaag in mijn bak welke steeds erger lijkt te worden.
Aan het begin kreeg ik steeds een kaamlaag als ik mijn bak had onderhouden, deze loste vervolgens met een paar dagen vanzelf op. Vandaag de dag wil de kaamlaag niet meer oplossen en groeit deze alleen maar aan!
Eerder vond ik het niet zo erg, maar nu ik bio-CO2 ben gaan toevoegen vormt deze kaamlaag zich ook onder mijn bakje wat op zijn beurt weer de opname van CO2 tegenhoudt. Zoals jullie wel kunnen begrijpen wil ik er dus graag vanaf.
Ik heb zelf het idee dat het misgaat in mijn bodem, hier vormt zich namelijk (best veel) gas.
Dit gas komt ook regelmatig met bubbels omhoog zetten en blijft dan een beetje aan het oppervlak drijven.

Naar mijn mening geef ik niet te veel voer, dit is altijd binnen de voorgeschreven tijd op en daarnaast is dit ook niet terug te zien in een slakken of algen-plaag. Zelf denk ik dat het dichtslibben van de bodem misschien is veroorzaakt door de crusta mineral (soort kleipoeder) wat ik aan het water toevoeg.
Om wat meer duidelijkheid te scheppen zal ik even opsommen hoe ik met mijn aquarium omga.
Gemeten waardes:
- Mijn pH waarde ligt vrij constant op 7,5.
- Mijn KH waarde schommelt tussen 7 en 8.
Eens per week of per twee weken onderhoud ik de bak:
- Dan snoei ik waar nodig (en rommel dus wat in de bodem).
- Daarna ververs ik 5-8 liter (10-16%) van het water.
Het filter (eheim biopower 160) wordt eens in de 3-4 weken gereinigd:
- De sponzen spoel ik zo goed als ik kan onder de kraan uit.
- Het substraat roer ik stevig door een liter oud aquariumwater.
Bewoners:
- 3 Otocinclus.
- 16 pareldanio's (galaxy's).
- veel vuurgarnalen, paar bijtjes.
- xx Cambarellus puer (dwergkreeftjes).
- Ik voer elke dag een klein beetje vlokvoer (dit is binnen een minuut op).
- Daarnaast voer ik elke dag kreeften-garnalenvoer (dit is na 2-4 uur volledig op).
- Af en toe voer ik een tablet voor de algeneters (dan geef ik geen kreeften-garnalenvoer).
- Eens in de week houdt ik een rustdag met voeren.
- Ik voeg dagelijks Crusta mineral aan het water toe (wekelijkse dosis verdeeld over 7 dagen).
- Er ligt continu 1 amandelblad en enkele elzenproppen in het aquarium.
- Voorheen ook eiken, beuken en hazelaar bladen (i.v.m. de kaamlaag heb ik deze reeds verwijderd).
Om van de kaamlaag af te komen probeer ik het volgende:
- De uitstroom van mijn filter staat schuin naar boven gericht wat zorgt voor veel oppervlaktebeweging.
- Ik hevel dagelijks het oppervlak af totdat er vrijwel geen kaamlaag meer zichtbaar is.
- Hierdoor ververs ik gelijk elke dag ongeveer een liter aquariumwater.
- Beluchten wil ik niet i.v.m. de onnatuurlijke look en het tjirpende geluid.
Zo, dat was een heel verhaal, en dat over een kaamlaag.
Maar nu ben ik heel benieuwd naar jullie mening over de oorzaak en eventuele oplossing(en)?