3500/4500 liter aquarium
3500/4500 liter aquarium
Ik ben van plan een nieuw aquarium te bouwen 3500 a 4500 liter.
Ben vooral in deze fase bezig met het uittekenen en uitwerken van het geheel,ik heb in het najaar een Malawi aquarium gemaakt van
2200 liter,dat is mij bijzonder goed bevallen,en vooral ook het resultaat.
Ik heb toendertijd voor een aantal options gekozen die aan de veilige kant waren mede ook omdat het mijn eerste keer was dat ik op deze schaal een aquarium moest bouwen.
In de meeste gevallen is de ruimte en de energie kosten de beperkende factor,in mijn geval is de ruimte geen probleem
op het gebied van de energie kosten(om vooral die zo laag mogelijk te houden) zie ik wel een aantal mogelijkheden.
Met de energie kosten van het bovengenoemde aquarium zit ik op een redelijk laag niveau(de verwarming gebeurd door de cv,en verlichting door leds)
Vooral op de bovengenoemde zaken zie ik mogelijkheden om het met het nieuw te bouwen aquarium binnen de perken te houden.
Dit is ook de reden dat in dit deel van de ontwikkeling van het aquarium al met deze topic ben begonnen,ben erg benieuwd wat anderen
misschien over dit deel van de bouw te vertellen hebben.
Op het gebied van de verwarming zit ik zelf te denken aan het plaatsen van een zonnecollector.
Op het gebied van de verlichting zit ik te denken aan het plaatsen van een zonnepaneel,ben van plan weer leds te gebruiken(12v).
Ik heb begrepen dat het gebruik van 12v het een stuk makkelijk maakt om een zonnepaneel te gebruiken.
Op het gebied van de filtering wil ik het ook anders doen,ik kan de filter installatie niet meer achter het nieuw te bouwen aquarium plaatsen,er onder wil ik ook niet mede omdat ik het aquarium van af de vloer wil bouwen(dus geen onderbouw van het aquarium).
Ik ben trouwens zo wie zo niet een grote fan van een groot nat bioloog,met het Malawi heb ik een combinatie gemaakt van een nat/droog en zand filter.
In dit geval wil ik geen nat bioloog meer maken.
Persoonlijk zit ik te denken aan een filterdeel boven het aquarium met een groot droog filter en een ondiep nat filter geheel gevuld met substaat en beplant.
Het beplante gedeelte wil ik zichtbaar maken.
Het idee is een beetje onstaan uit de vijver techniek,ik heb zelf voor de buiten vijver een groot planten filter gehad,dit is mij toen erg goed bevallen.
Dus zou ook niet weten waarom dit in de aquarium techniek niet gebruikt zou kunnen worden.
Een beetje het paludarium idee...maar dan anders,en vooral als doel om en zo goed mogelijke filtering te krijgen.
Ik wil ook geen vooruit meer bestaande uit een stuk glas,ga het glas in delen aan de voorkant monteren,op deze manier kan ik flink besparen op de kosten van het glas,aangezien dat de dikte van het glas bepaald worden door 2 grootheden,de lengte en de waterdiepte.
Ik wil zo wie zo het een wat ander aanzien geven.
IK hoop met de werkelijke bouw binnen 4 to 6 weken kunnen te beginnen,zo als ik al in het begin van dit stukje zei ben ik vooral bezig met het tekenen en uitwerken van mijn plannen....en niet te vergeten om geld vrij te maken voor dit project.
Ik ben dus ook begonnen om op marktplaats mijn oude aquarium(van voor de 2200 liter) te verkopen,en een aantal andere dingen.
Voor de start van de bouw denk ik rond de 600 euro vrij te maken,dit is dan vooral voor het hout dat ik nodig heb,glas en afdichtings materiaal komen later.
Ben trouwens van plan het aquarium in een hoek te bouwen...(tekeningen komen later)
Samengevat zijn de grote doelstellingen:het zo goedkoop mogelijk bouwen(dus geen dure en ongangbare materialen)energie beperking
en een wat andere manier van filteren.
Ik ga de bouw op een aantal forums bijhouden....dit doe ik niet alleen om de reacties te lezen in de trant van ...hey dat is mooi
(moet wel zeggen dat dit best wel leuk is lol) ik hou al een jaar of 20 vissen ,maar zie mij zelf zeker niet als een expert,ben altijd erg geinteresseerd wat anderen over deze onderwerpen vinden. Alle tips of verwijzingen over deze onderwerpen zijn erg welkom.
Ik vind het zo wie zo leuk om over de aquariumhobby te praten (vissen, techniek...) via het forum, maar ook in levende lijve. De koffie staat bij ons altijd klaar!
mvg youdoom
http://www.youtube.com/watch?v=1-2iPCyGoJo
Ben vooral in deze fase bezig met het uittekenen en uitwerken van het geheel,ik heb in het najaar een Malawi aquarium gemaakt van
2200 liter,dat is mij bijzonder goed bevallen,en vooral ook het resultaat.
Ik heb toendertijd voor een aantal options gekozen die aan de veilige kant waren mede ook omdat het mijn eerste keer was dat ik op deze schaal een aquarium moest bouwen.
In de meeste gevallen is de ruimte en de energie kosten de beperkende factor,in mijn geval is de ruimte geen probleem
op het gebied van de energie kosten(om vooral die zo laag mogelijk te houden) zie ik wel een aantal mogelijkheden.
Met de energie kosten van het bovengenoemde aquarium zit ik op een redelijk laag niveau(de verwarming gebeurd door de cv,en verlichting door leds)
Vooral op de bovengenoemde zaken zie ik mogelijkheden om het met het nieuw te bouwen aquarium binnen de perken te houden.
Dit is ook de reden dat in dit deel van de ontwikkeling van het aquarium al met deze topic ben begonnen,ben erg benieuwd wat anderen
misschien over dit deel van de bouw te vertellen hebben.
Op het gebied van de verwarming zit ik zelf te denken aan het plaatsen van een zonnecollector.
Op het gebied van de verlichting zit ik te denken aan het plaatsen van een zonnepaneel,ben van plan weer leds te gebruiken(12v).
Ik heb begrepen dat het gebruik van 12v het een stuk makkelijk maakt om een zonnepaneel te gebruiken.
Op het gebied van de filtering wil ik het ook anders doen,ik kan de filter installatie niet meer achter het nieuw te bouwen aquarium plaatsen,er onder wil ik ook niet mede omdat ik het aquarium van af de vloer wil bouwen(dus geen onderbouw van het aquarium).
Ik ben trouwens zo wie zo niet een grote fan van een groot nat bioloog,met het Malawi heb ik een combinatie gemaakt van een nat/droog en zand filter.
In dit geval wil ik geen nat bioloog meer maken.
Persoonlijk zit ik te denken aan een filterdeel boven het aquarium met een groot droog filter en een ondiep nat filter geheel gevuld met substaat en beplant.
Het beplante gedeelte wil ik zichtbaar maken.
Het idee is een beetje onstaan uit de vijver techniek,ik heb zelf voor de buiten vijver een groot planten filter gehad,dit is mij toen erg goed bevallen.
Dus zou ook niet weten waarom dit in de aquarium techniek niet gebruikt zou kunnen worden.
Een beetje het paludarium idee...maar dan anders,en vooral als doel om en zo goed mogelijke filtering te krijgen.
Ik wil ook geen vooruit meer bestaande uit een stuk glas,ga het glas in delen aan de voorkant monteren,op deze manier kan ik flink besparen op de kosten van het glas,aangezien dat de dikte van het glas bepaald worden door 2 grootheden,de lengte en de waterdiepte.
Ik wil zo wie zo het een wat ander aanzien geven.
IK hoop met de werkelijke bouw binnen 4 to 6 weken kunnen te beginnen,zo als ik al in het begin van dit stukje zei ben ik vooral bezig met het tekenen en uitwerken van mijn plannen....en niet te vergeten om geld vrij te maken voor dit project.
Ik ben dus ook begonnen om op marktplaats mijn oude aquarium(van voor de 2200 liter) te verkopen,en een aantal andere dingen.
Voor de start van de bouw denk ik rond de 600 euro vrij te maken,dit is dan vooral voor het hout dat ik nodig heb,glas en afdichtings materiaal komen later.
Ben trouwens van plan het aquarium in een hoek te bouwen...(tekeningen komen later)
Samengevat zijn de grote doelstellingen:het zo goedkoop mogelijk bouwen(dus geen dure en ongangbare materialen)energie beperking
en een wat andere manier van filteren.
Ik ga de bouw op een aantal forums bijhouden....dit doe ik niet alleen om de reacties te lezen in de trant van ...hey dat is mooi
(moet wel zeggen dat dit best wel leuk is lol) ik hou al een jaar of 20 vissen ,maar zie mij zelf zeker niet als een expert,ben altijd erg geinteresseerd wat anderen over deze onderwerpen vinden. Alle tips of verwijzingen over deze onderwerpen zijn erg welkom.
Ik vind het zo wie zo leuk om over de aquariumhobby te praten (vissen, techniek...) via het forum, maar ook in levende lijve. De koffie staat bij ons altijd klaar!
mvg youdoom
http://www.youtube.com/watch?v=1-2iPCyGoJo
Laatst gewijzigd door youdoom op 27 jan 2012 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3500/4500 liter aquarium
Mooi project in het verschiet.
Dat méén je niet...whahahahaha... van de week las ik dat alles af was en draaide en zo en ik dacht toen * ben benieuwd wanneer ie een grotere opstart* toch wat sneller dan ik dacht maar wel super om weer te kunnen volgen. Ik heb het zelf totaal niet in me maar geniet enorm van alle zelfbouw projecten hier op het forum.
lol (eerste deel van de quote)Rita M schreef:Dat méén je niet...whahahahaha... van de week las ik dat alles af was en draaide en zo en ik dacht toen * ben benieuwd wanneer ie een grotere opstart* toch wat sneller dan ik dacht maar wel super om weer te kunnen volgen. Ik heb het zelf totaal niet in me maar geniet enorm van alle zelfbouw projecten hier op het forum.
Yep ook hier geniet ik ook van al die zelfbouw projecten op dit forum,vind ook zeer zeker dat de schaal en de grote er helemaal niet toe doet met dit soor forum onderwerpen.
Dit snelle opstarten van een nieuw project heeft ook alles te maken met mijn gezondheid.2 jaar geleden was ik hard op weg om aan bijde ogen blind te worden,met een oog had ik 0.5% zicht over en het andere ging ook de niet zo de goede kant op,ik ben in de tussen tijd geholpen .
Ben nu nog thuis,maar heb goede vooruitzichten dat ik uiteindelijk weer mijn werk kan gaan doen.
Ik heb een heleboel zaken die ik graag zou gaan doen de laatste 5 jaar uitgesteld.
Voor mijn is dit zeg maar een soort revalidatie lol(na een toch wel lange tijd thuis zitten)ik bedoel dat ik het heel prettig vind om op zon manier iets te doen en een doel te hebben na een toch wel vrij lange tijd van beperkingen,ik zie er ook erg na uit dat ik nu veel makkelijker bepaalde zaken kan verichten,zonder de toch ook wel soms beperkende dingen die ik toch ook wel heb ondervonden tijdens mijn Malawi project,toen in het late najaar het zicht weer wat begon toe te nemen ben ik ook onmiddelijk begonnen wat ik al jaren voor ogen had.
Wow man...die laatste zin is wel heel erg letterlijk dus.
Wat heerlijk dat het qua zicht weer beter is en je kunt genieten van de schoonheid in de bakken en ik kan me voorstellen dat je staat te springen om verder te gaan nu je weer kunt.
Wat heerlijk dat het qua zicht weer beter is en je kunt genieten van de schoonheid in de bakken en ik kan me voorstellen dat je staat te springen om verder te gaan nu je weer kunt.
Ik zit te denken aan een van deze 2 ontwerpen,voor ruit in 3 delen vind dit prettiger werken dan met 1 ruit ,bovendien kan ik dan minder dik glas gebruiken.
Bij alle 2 de plannen heb ik de planten filters boven de bak.
Het zijn natuurlijk maar globale schetsen,gaat mij er vooral om wat het mooiste in de ruimte is.
Ik heb ook rechte bakken getenkend maar vind dit minder mooi,ik wil bovendien niet al te behoudend zijn met de vorm.
Voor bijde ontwerpen dat er geen onderbouw gebruikt word.
Via de zijkant door middel van een luik in het aquarium te komen(en filters)
Grote voordeel van dit ontwerp is dat ik een boel ruimte heb om de techniek weg te werken denk ik.

Toegang tot het aquarium doormiddel van de bovenkant,doormiddel van glazen luiken.
Bij alle 2 de plannen heb ik de planten filters boven de bak.
Het zijn natuurlijk maar globale schetsen,gaat mij er vooral om wat het mooiste in de ruimte is.
Ik heb ook rechte bakken getenkend maar vind dit minder mooi,ik wil bovendien niet al te behoudend zijn met de vorm.
Voor bijde ontwerpen dat er geen onderbouw gebruikt word.
Via de zijkant door middel van een luik in het aquarium te komen(en filters)
Grote voordeel van dit ontwerp is dat ik een boel ruimte heb om de techniek weg te werken denk ik.

Toegang tot het aquarium doormiddel van de bovenkant,doormiddel van glazen luiken.
Zo dat zijn grootse plannen.
Je hebt wel veel ruimte maar of het praktisch is met onderhoud vraag ik me af. Ook de ruit in 3 delen lijkt me dat je daar toch spijt van gaat krijgen, het haalt veel effect weg van je inrichting en kijk genot als ik het zo beoordeel.
Je hebt wel veel ruimte maar of het praktisch is met onderhoud vraag ik me af. Ook de ruit in 3 delen lijkt me dat je daar toch spijt van gaat krijgen, het haalt veel effect weg van je inrichting en kijk genot als ik het zo beoordeel.
Het eerste dat ik dacht, ik precies hetzelfde als Kevin.Kevin schreef:Zo dat zijn grootse plannen.
Net zoals in Dolfinarium etc. dan zie je dat ook weleens, maar dat is zo groot schalig, dan kan je er niet onderuit.
maar ik denk dat in zo'n aquarium de inrchting en de vissen niet echt tot zijn recht komen.
Met het verversen lijkt het mij ook, dat je een lastige toegang hebt om het te verschonen.
Hallo KevinKevin schreef:Zo dat zijn grootse plannen.
Op het gebied van het onderhoud kan ik alleen zeggen dat ik daar weinig problemen mee heb,is een beetje het zelfde als in mijn Malawi bak...als ik echt iets moet doen ga ik er gewoon zelf in,zoals stenen verplaatsen.
Nu moet ik zeggen dat het onderhoud best wel meevalt,tot nu toe ben ik geloof ik 2x in het aquarium zelf geweest
De laaste keer heb ik wat vissen er uit gevangen,ging prima .
In ons andere huis hebben we ook een aquarium gehad met wat grotere maten(voor NL berippen dan),ook daar moest ik zelf in voor groot onderhoud,heb dit nooit als een probleem gezien..ik ben opzich niet bang om zelf nat te worden p:
Op het gebied van de 3 ruiten kan ik zeggen dat ik niet helemaal zeker van ben,alleen dat ik een tijdje geleden in een dierentuin ben geweest en dat men daar een aquarium had staan met ook het glas in wat meer delen,ik heb dat is een tijdje bekeken en vond dit op zicht niet storend.
Ik heb met het onwerpje er rekenschap mee gehouden dat ik het glas van mijn throfis aquarium kan hergebruiken.
Moet dan de voor en achter ruit doormidden snijden,lastig zijn de alu strips die aan de onder en boven kant in gekit zijn(om ze voor het snijden er af te krijgen).
Zon soort aquarium zal zo wie zo een heleboel mensen niet aanspreken.
Met het verversen lijkt het mij ook, dat je een lastige toegang hebt om het te verschonen.[/quote]
Verversen is niet meer dan 2 afsluiters bedienen.
youdoom schreef:Met het verversen lijkt het mij ook, dat je een lastige toegang hebt om het te verschonen.
en je bodemvuil dan?, heb je een bodemafzuiging erin zitten
en zo ja, werkt deze voldoende zodat er niets meer blijft liggen?
en je bodemvuil dan?, heb je een bodemafzuiging erin zitten 
[/quote]
Bodemvuil heb ik geen last van in geen van mijn bakken.
Nu moet ik dan ook wel zeggen dat al mijn bakken voor cichliden zijn,dus relatief een grote water verplaatsing
ten op zichte van bv een planten aquarium,waarin je dit in de meeste gevallen niet wilt.
Ik heb met mijn laaste aquarium 2200l Malawi ook grote zorg besteed aan de filtering,net zo als ik dit altijd doe.
Nu moet je niet alleen bij water verplaatsing denken aan het vermogen van de pomp,maar vooral de positie van het instromende en uitgaande water en de manier waarbij je het water instroomd,en de bijbehorende water circulatie die dan onstaat,en laat ik dan ook vooral niet vergeten de temperatuur van het instromende water welke een groot efect kunnen hebben op vooral de ciculatie in de onderste water lagen,dit resulteerd bij mijn in een rustige circulatie over de bodem waarbij afal snel word afgevoerd.
Eigenlijk niets bijzonders dus en ik ga er ook van uit dat vuil op de bodem bij de meesten onder ons geen probleem is.
Ik ben dan ook eigenlijk niet van plan om een aparte voorziening te installeren voor dit doel,van uit technisch oogpunt is dit in het geheel natuurlijk geen enkel probleem,nu kan dit natuurlijk ook altijd wel op een later tijdstip gebeuren.
Lol ik weet niet meer hoe dit systeem genoemd wordt,van boven uit met een open systeem de bodem afgezuigd of waar je ook maar wilt.
Ik gebruik dit pricipe bij mijn Trofis aquariums.
Zeg maar bodem afzuiging zonder een gat te hoefen boren door de bodem,nu zuig ik bij mijn Trofis aquarium ook niet speciaal de bodem maar de bovenste water lagen aan.
Bodemvuil heb ik geen last van in geen van mijn bakken.
Nu moet ik dan ook wel zeggen dat al mijn bakken voor cichliden zijn,dus relatief een grote water verplaatsing
ten op zichte van bv een planten aquarium,waarin je dit in de meeste gevallen niet wilt.
Ik heb met mijn laaste aquarium 2200l Malawi ook grote zorg besteed aan de filtering,net zo als ik dit altijd doe.
Nu moet je niet alleen bij water verplaatsing denken aan het vermogen van de pomp,maar vooral de positie van het instromende en uitgaande water en de manier waarbij je het water instroomd,en de bijbehorende water circulatie die dan onstaat,en laat ik dan ook vooral niet vergeten de temperatuur van het instromende water welke een groot efect kunnen hebben op vooral de ciculatie in de onderste water lagen,dit resulteerd bij mijn in een rustige circulatie over de bodem waarbij afal snel word afgevoerd.
Eigenlijk niets bijzonders dus en ik ga er ook van uit dat vuil op de bodem bij de meesten onder ons geen probleem is.
Ik ben dan ook eigenlijk niet van plan om een aparte voorziening te installeren voor dit doel,van uit technisch oogpunt is dit in het geheel natuurlijk geen enkel probleem,nu kan dit natuurlijk ook altijd wel op een later tijdstip gebeuren.
Lol ik weet niet meer hoe dit systeem genoemd wordt,van boven uit met een open systeem de bodem afgezuigd of waar je ook maar wilt.
Ik gebruik dit pricipe bij mijn Trofis aquariums.
Zeg maar bodem afzuiging zonder een gat te hoefen boren door de bodem,nu zuig ik bij mijn Trofis aquarium ook niet speciaal de bodem maar de bovenste water lagen aan.
Iemand anders heeft mijn gemaakte tekeningen een beetje aangepast en variaties op de modellen gemaakt.
Ik wil ze dan ook graag posten in deze topic.

Zo als ik er nu over denk wordt het een van de 2 laatste tekeningen.
De keus om 2 of 3 ruiten te gebruiken hangt vooral af aan de glas diktes die ik moet gebruiken,daar ben ik op het moment nog niet hellemaal zeker van,(het verschil in gebruik van de dikte van het glas als ik bv een ruit van 50 of 80 cm gebruik)
Ik wil ze dan ook graag posten in deze topic.

Zo als ik er nu over denk wordt het een van de 2 laatste tekeningen.
De keus om 2 of 3 ruiten te gebruiken hangt vooral af aan de glas diktes die ik moet gebruiken,daar ben ik op het moment nog niet hellemaal zeker van,(het verschil in gebruik van de dikte van het glas als ik bv een ruit van 50 of 80 cm gebruik)
Wow
Dit gaat een giga bak worden, dit ga ik zeker volgen.
De laatste foto is erg mooi, zeker met 2 ruiten er in.
De laatste foto is erg mooi, zeker met 2 ruiten er in.
Laatst gewijzigd door Bertus op 04 feb 2012 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Die laatste is wat mij betreft dan de meest mooiste, kost misschien meer aan glas maar 80cm breed is veel beter dan 45cm ben bang dat je er spijt van gaat krijgen later. Dit is echt een bak voor langere tijd en daar moet je straks niet naar gaan zitten kijken en denken "had ik toen toch maar..."
Die vloer en plafonplint maakt hem helemaal af en zelfs minder kolossaal.
Maar het blijven wel absurd grote afmetingen
Die vloer en plafonplint maakt hem helemaal af en zelfs minder kolossaal.
Maar het blijven wel absurd grote afmetingen