aquariumkast

Mitchel
1000+
1000+

Re: aquariumkast

Bericht door Mitchel »

Kan dit topic niet beter worden verplaats naar 'visbestand voorleggen/samenstellen' ;)
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Onderwerp auteur
Ankeeeee_x
0-200
0-200

Bericht door Ankeeeee_x »

oei, ik heb andere foto's gezien... die zijn inderdaad wel mooi! Maar ik ben al niet zo voor cikliede... Maar toch bedankt! Ik weet dat ik misschien moeilijk doe maar ik had zo mijn zinnen gezet op mijn goudvisjes. Maak de kast die ik dan zoek eigenlijk iets uit ? Want ik zou niet weten waar ik die kan zoeken, als ik die in de winkel ga zoeken kan die misschien beetje duur uitvallen :? , of valt die prijs nog mee ?

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Ik snap dat je teleurgesteld bent :( Maar je wilt ook gezonde en gelukkige vissen, neem ik aan :D

Over die kast... Als het een houten kast is waar je bak oppast en die stevig genoeg is, is hij geschikt :D Misschien kan je even zoeken op marktplaats bij je in de buurt? Of misschien een kringloop.. daar staan neem ik aan ook wel kasten ;) Succes :D

Onderwerp auteur
Ankeeeee_x
0-200
0-200

Bericht door Ankeeeee_x »

ja ik ga zoizo eens kijken in de 2dehands winkel of misschien eens rond vragen in de winkel... En ga ook nog eens naar de bib om boeken te lezen over aquariums of naar de winkel om boekjes te kopen over aquariums om nog meer informaties te vinden. Maar toch echt alvast bedankt voor al jullie reacties!!! :)

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Veel succes :D

Uh, in de bieb staan ook aardig wat boeken met fouten ben ik al achter gekomen... Als ik jou was zou ik op fora's rondkijken, daar staat altijd wel kloppende informatie :D
Graag gedaan! :Cheer:

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Dat je goudvissen niet echt groot worden in een aquarium of kom komt doordat in hun urine een stofje zit wat de groei remt, en aangezien de meeste goudvis houders te weinig verversen groeit de vis niet tot nauwelijks of hij krijgt vergroeien (kromme vis).

Natuurlijk kan het allemaal wel maar alleen onder strikte voorwaarden en dus best veel onderhoud, dan heb je met een tropisch aquarium veel minder werk als hij eenmaal draait. Niet te veel vis erin en de vervuiling valt dan ook reuze mee waardoor algen al minder kans krijgen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

labarca

Bericht door labarca »

Er zijn soorten goudviseen die wat kleiner blijven maar dan nog een groote bereiken van een cm of 10-12.
Laat jezelf goed informeren bij een vakhandel en goede leverancier en struin het internet goed af want de meeste soorten worden voor een bakje van 60 cm gewoon veel te groot.
Hoe zou jij het vinden om de hele dag opgesloten te zitten en een cel, daar kun je het mee vergelijken.
De tijd van een vissenkom is al 200 jaar uit de tijd, het zou door kunnen gaan met mishandeling om het maar heel grof te zeggen.
Niet dat ik je daarvoor beschuiuldig of met de vinger nawijs maar je moet niet alleen denken aan wat jij mooi vindt of aan het makkelijke, het gaat vooral aan het welzijn van je vissen.
het gewenste aantal van 2-3 vissen in jou bak kan maar uitsluiten met maar 2 soorten maar daarvan zijn mij de namen ontswchoten.
Zoek het maar eens op.
Groetjes,
Johan

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Fabian »

Kleinere goudvissen soort? Vast gekweekte onnatuurlijke vormen. Zelfs dat is dierenmishandeling ;) Wil ik ff mededelen op het bericht van hierboven :P

mirasja
400-600
400-600

Bericht door mirasja »

Hallo,

Helaas moet ik mee gaan met de rest.
Je bak is te klein voor goudvissen/sluiers en goudvissen die klein zijn bestaan niet, alleen vergroeide kleine vissen.

Zelf heb ik mijn sluiers in een 1.50 m bak zitten.
Ik kan me voorstellen dat je dat heel erg groot vindt, maar voor 2 sluiers heb je toch wel een bak van minimaal 1 m. nodig. Sluiers kunnen wel 20 tot 25 cm worden, goudvissen worden nog veel groter.
Als je een kleinere bak hebt, dan gaan je vissen vergroeien en dat kan gepaard gaan met pijn.
Het is nl. zo dat de organen van de vissen blijven groeien, dus dan begrijp je wel dat dit wel eens pijnlijk kan worden.

Als je in mijn foto album kijkt van mijn sluiers, dan zie je een zwarte vis zwemmen, genaamd Moby-Dick.
Deze vis heeft 2 1/5 jaar in een kom gezeten en (het klinkt gek),maar zij kon echt niet zwemmen toen ze bij ons kwam. ze dobberde maar een beetje.
Inmiddels heeft zij zwemmen geleerd en zwemt ze heerlijk met de andere vissen mee en zo heeft ze toch nog een heerlijk vissenleventje.
Je ziet goed dat zij vergroeit is, maar doordat ze nu flink de ruimte heeft kan haar lichaam meegroeien en heeft ze (denk ik) nog een fijn bestaan. Maar zoals je in mijn album ziet heeft deze vis een groot lichaam en een klein staartje, dus totaal uit verhouding.
Als je verder kijkt, dan zie je Friemel een oranje gekleurde vis met een witte buik en witte staart.
Dit is dezelfde soort als de zwarte vis.
Deze vis heb ik als kleintje gekocht en is na een quarantaine tijd direct in de grote bak gegaan.
Zij is dus wel goed opgegroeid.

Ook vragen sluiers veel meer onderhoud dan tropische vissen.
Sluiers zijn flinke vervuilers en slopers.
Je moet veel vaker verversen, minimaal 1 x per week 50 % en planten laten ze ook niet heel.
Ik ben b.v. al bijna een jaar bezig om drijfplanten te houden in de bak, maar ze eten deze planten eerder op, dan dat ze kunnen groeien en ik geef de vissen 3 x per dag eten, dus ze hebben eten genoeg, ook in variatie.
sluiers eten van alles en hebben dat ook nodig.
Je moet ze regelmatig verschillende soorten droogvoer, groentes etc. geven.
Van planten die in het zand staan, maken ze graag drijfplanten, maar dat is weer iets wat wij niet willen.

Het is echt veel meer werk dan een tropisch aquarium.

Als je echt niet groter kan, dan zou ik je toch aanraden om een leuke tropische bak te maken. Hier kan je ook heel veel plezier van hebben en een groot voordeel is, minder onderhoud en je planten blijven lekker in de grond staan.

Zelf heb ik ook een tropisch bakje van 80 cm met kleine visjes, op een paar na die hun tijd hier mogen uitdienen.
Ga gewoon eerst op je gemak op zoek naar een paar vissen die jij erg leuk vindt en vraag dan bv. hier op het forum of dat deze vissen in je bakje kunnen, of kijk verder op internet. Er is genoeg over vissen te vinden via google.
Laat je niet informeren door een dierenzaak, want deze denken niet aan de vissen, maar aan het geld wat ze ermee verdienen.
Zij zeggen gerust tegen jou dat er wel sluiers in je bakje kunnen en dan kunnen er volgens hen nog wel 6 in ook. Maar ik weet zeker, dat als je om dieren geeft, dat je dan spijt krijgt als je ziet dat ze gaan vergroeien en dan wordt het probleem alleen maar groter.
Dan krijg je ziektes in de bak, de vissen voelen zich niet happy en moet je alsnog afstand van de vissen doen.

Wees verstandig en wacht met sluiers kopen totdat je ze een grote bak kunt geven en maak van je huidige bak een leuk tropisch bakje.

Heel veel succes met je bakje en geen sluiertjes hè, ook al zijn ze nu nog zo klein.