Binnen of buitenfilter?
Binnen of buitenfilter?
Hallo
Ik ga een nieuwe bak kopen een vision 450.
Ik zie dat sommige mensen hun interne filter eruit halen en een externe filter nemen.
Heeft dit bij sommige van jullie een speciale reden zoals meer ruimte?
Of heeft een internefilter niet genoeg capaciteit voor zo'n grote bak?
Wat me opvalt is dat men vaak een eheim gebruikt.
Is dat een goede externefilter of zijn er nog betere?
Dit vraag ik omdat ik ergens had gelezen dat een binnenfilter van juwel bij zo'n bak niet helemaal goed werkt.
Niels
Ik ga een nieuwe bak kopen een vision 450.
Ik zie dat sommige mensen hun interne filter eruit halen en een externe filter nemen.
Heeft dit bij sommige van jullie een speciale reden zoals meer ruimte?
Of heeft een internefilter niet genoeg capaciteit voor zo'n grote bak?
Wat me opvalt is dat men vaak een eheim gebruikt.
Is dat een goede externefilter of zijn er nog betere?
Dit vraag ik omdat ik ergens had gelezen dat een binnenfilter van juwel bij zo'n bak niet helemaal goed werkt.
Niels
1x Juwel Vision 450. Discusbak.
-
jari4now
Re: Binnen of buitenfilter?
Heb jaren een Juwel Delta 100 gehad met binnenfilter en naar mijn idee heeft het altijd wel goed gewerkt, wel regelmatig moeten reinigen.
De reden dat ik nu geen binnenfilter meer wil is inderdaad de ruimte en ik vindt het niet mooi, nu verdwijnt alle slangen achter mijn wand en zie niet dat grote zwarte ding.
De reden dat ik nu geen binnenfilter meer wil is inderdaad de ruimte en ik vindt het niet mooi, nu verdwijnt alle slangen achter mijn wand en zie niet dat grote zwarte ding.
De binnenfilter van Juwels is qua capaciteit berekend op 'een standaard bezetting'. Onder standaard bezetting wordt verstaan; een redelijk beplantte bak, met een niet overdadig visbestand.
Als je dus een redelijk beplantte bak, met een niet overdadig visbestand wil hebben, dan is een intern filter prima.
Als je een cichlidenbak (bijvoorbeeld Malawi's) dan is een intern filter niet voldoende.
Het is duidelijk dat je meer ruimte overhoud als je de interne filterunit eruit haalt... Dat is voor sommige ook de beweegreden.
Eheim: Tsja, overal te koop, een bewezen kwaliteit, en je weet zeker dat je reserveonderdelen kan krijgen. Maar ik zal geen andere merken afkraken, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb. Het is vooral de beschikbaarheid en de naam die Eheim mee heeft.
ps. Ik heb zelf zowel een externe en de interne filter in mijn bakkie... Ik wed gewoon op twee paarden dus.
Als je dus een redelijk beplantte bak, met een niet overdadig visbestand wil hebben, dan is een intern filter prima.
Als je een cichlidenbak (bijvoorbeeld Malawi's) dan is een intern filter niet voldoende.
Het is duidelijk dat je meer ruimte overhoud als je de interne filterunit eruit haalt... Dat is voor sommige ook de beweegreden.
Eheim: Tsja, overal te koop, een bewezen kwaliteit, en je weet zeker dat je reserveonderdelen kan krijgen. Maar ik zal geen andere merken afkraken, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb. Het is vooral de beschikbaarheid en de naam die Eheim mee heeft.
ps. Ik heb zelf zowel een externe en de interne filter in mijn bakkie... Ik wed gewoon op twee paarden dus.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
bondbelgium
Ik heb een vision 450 en heb dus ook de interne filter eruit. Is veel mooier zo, en die interne filter van een vision 450 is al een redelijk grote zwarte bak... Door het gebogen glas vooraan het aquarium ziet die bak er precies nog groter uit...
Als externe filter gebruik ik een eheim professionel 3 electronic 2078 (de grootste van de 2). Leuke gadget hieraan is dat je hem op variable flow kan zetten waardoor de stroomsterkte steeds van hard naar zacht gaat. Hierdoor gaan de planten lekker heen en weer. De vissen vinden het ook subliem om met die variabele stroom te spelen.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=720
Als externe filter gebruik ik een eheim professionel 3 electronic 2078 (de grootste van de 2). Leuke gadget hieraan is dat je hem op variable flow kan zetten waardoor de stroomsterkte steeds van hard naar zacht gaat. Hierdoor gaan de planten lekker heen en weer. De vissen vinden het ook subliem om met die variabele stroom te spelen.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=720
als je een buitenfilter hebt, heb je idd ten meer ruimte in de bak. vooral bij een grote bak, heb je een groot filter nodig, en dus mis je gewoon een mooi stuk van je aquarium.
ook ben ik zelf van mening dat het gewoon erg lelijk staat in een aquarium, en zelfs als je het wegwerkt, vaak een rare bobbel in de achterwand in de hoek overhoud.
zelf ben ik dus voorstander van een buitenfilter. ook erg makkelijk met schoonmaken want bijna alle Moderne buitenfilters hebben de mogelijkheid de kraantjes dicht te draaien en af te koppelen. dan kan je zo de hele filter even meenemen naar de keuken ofzo om hem even netjes goed schoon te maken
ook ben ik zelf van mening dat het gewoon erg lelijk staat in een aquarium, en zelfs als je het wegwerkt, vaak een rare bobbel in de achterwand in de hoek overhoud.
zelf ben ik dus voorstander van een buitenfilter. ook erg makkelijk met schoonmaken want bijna alle Moderne buitenfilters hebben de mogelijkheid de kraantjes dicht te draaien en af te koppelen. dan kan je zo de hele filter even meenemen naar de keuken ofzo om hem even netjes goed schoon te maken
Hallo
Bedankt voor de reacties.
Ik heb zelf geen verstand van al die filters maar wat is dan een goede externe filter en moet je er nog spullen bij kopen of is dit een compleet pakket met slangen en pijpjes?
En moet je hem ook van die filters erin steken netzoals de juwel filtersystemen?
En is het verstandig om hem bv in een emmer neer te zetten onder in de kast?
Of zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden met een externe filter?
Niels
Bedankt voor de reacties.
Ik heb zelf geen verstand van al die filters maar wat is dan een goede externe filter en moet je er nog spullen bij kopen of is dit een compleet pakket met slangen en pijpjes?
En moet je hem ook van die filters erin steken netzoals de juwel filtersystemen?
En is het verstandig om hem bv in een emmer neer te zetten onder in de kast?
Of zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden met een externe filter?
Niels
Als je een Tetra externe filter neemt zit alles erbij, buizen, slangen, en filtervulling. Bij eheim is dat niet zo, daar komt dus nog een smak geld aan vulling bij.
Tetra heeft ook een aanzuigsysteem, dat is ook heel handig een vierkante filterbak dat maakt weer wat meer liters.
In een emmer plaatsen tja het gebeurt zelden dat zo´n filter gaat lekken.
Tetra heeft ook een aanzuigsysteem, dat is ook heel handig een vierkante filterbak dat maakt weer wat meer liters.
In een emmer plaatsen tja het gebeurt zelden dat zo´n filter gaat lekken.
als een filter lekt, is het meestal in de eerste paar weken na aanschaf, en anders pas na jaren.
mijn advies is dan ook om hem alleen in de 1e week even in een emmer te zetten. maar als hij dan niet heeft gelekt, moet het goed zijn. lekt hij wel, dan zou ik terug gaan naar de winkel
en idd wat kevin ook zei: bij sommige merken zit er al inhoud in andere niet. gewoon even op de doos kijken naar wat er allemaal in zit en het is in 1x duidelijk.
ook goed kijken naar het pompvermogen. ik weet niet meer de exacte vuistregel ervoor maar er hing me bij de inhoud van de bak moet 1x per uur door de pomp gaan? misschien kan iemand dat nog bevestigen of mij verbeteren
mijn advies is dan ook om hem alleen in de 1e week even in een emmer te zetten. maar als hij dan niet heeft gelekt, moet het goed zijn. lekt hij wel, dan zou ik terug gaan naar de winkel
en idd wat kevin ook zei: bij sommige merken zit er al inhoud in andere niet. gewoon even op de doos kijken naar wat er allemaal in zit en het is in 1x duidelijk.
ook goed kijken naar het pompvermogen. ik weet niet meer de exacte vuistregel ervoor maar er hing me bij de inhoud van de bak moet 1x per uur door de pomp gaan? misschien kan iemand dat nog bevestigen of mij verbeteren
volgens mij was dat 2x de bak rond in een uur.
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!
Houd het maar op 3 a 4 keer per uur
voor bijv. malawi cichliden ga je op 5 keer per uur zitten.
Samengevat: vermits de pompcapaciteit afneemt naarmate het filter vervuild geraakt, is voor een plantenbak het minimum 2x de bak in een uur, voor een bak met weinig tot geen planten zoals Kevin zegt 4 tot 5x
Groetjes, Jean-Paul
Hallo
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga van de week even kijken bij de lfs voor een externe filter.
Niels
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga van de week even kijken bij de lfs voor een externe filter.
Niels
Hallo
Wat ik vergeten te vragen was, hoe doen jullie dit nu met de verwarmingselement?
Want als je haalt de filterbak binnenin weg waar normaal je element in hangt.
Hebben jullie hem los in je bak hangen of verwarmen jullie aquarium op een andere manier?
Niels
Wat ik vergeten te vragen was, hoe doen jullie dit nu met de verwarmingselement?
Want als je haalt de filterbak binnenin weg waar normaal je element in hangt.
Hebben jullie hem los in je bak hangen of verwarmen jullie aquarium op een andere manier?
Niels
-
Fluplander
je hoeft niet te groeten en je naam telkens te typen hoor 
verwarmings element kan ook in het filter zitten, zijn wel de duurdere filters.
maar je kan ook gewoon je element er in hangen dat kan geen kwaad hoor.
je heb er ook van die zuignapjes voor zodat je hem vast aan een ruit kan zetten
verwarmings element kan ook in het filter zitten, zijn wel de duurdere filters.
maar je kan ook gewoon je element er in hangen dat kan geen kwaad hoor.
je heb er ook van die zuignapjes voor zodat je hem vast aan een ruit kan zetten
hij is gewoon beleefd
Ik heb daar al is een leuk stukje overgeschreven, kijk maar eens viewtopic.php?f=8&t=12
Ik heb daar al is een leuk stukje overgeschreven, kijk maar eens viewtopic.php?f=8&t=12