Wat doe jij op waterverversdag?

Plaatst hier uw onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Fabian
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Wat doe jij op waterverversdag?

Bericht door Fabian »

Als het de grote ververs dag is, ga ik zo te werk:

Lampen uit en deksel eraf. Ik kan namelijk anders niet bij het filter. Ik hevel met de stofzuiger de bodem af en het water gaat gelijk mee de wasbak in. :D Daarna haal ik het filter los om de watten eruit te halen. Als die eruit is gaat deze de container in. Heb namelijk een overdosis. :P Nieuwe wat erin en het filter kan weer in elkaar. Ik snoei wat plantjes, zet weer wat plantjes terug die eruit zijn getrokken. Ik lab de ramen met mijn speciale zachte spons en ik vul de bak weer met kraanwater. Deksel er weer op lampen weer aan en klaar is kees. :P

Met een kleine ververs dag ga ik zo te werk:

Klepjes open, stofzuiger erin, bodem afhevelen en het water gelijk meenemen. Planten snoeien/terug zetten en weer bijvullen. Klepjes erop en klaar. :P

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Mijn verversdag is op maandag, mocht het dan niet uitkomen dan doe ik het de volgende dag. Of maandag de bakken die boven staan of de bakken die beneden staan en de dag erna de anderen. Het ligt er maar net aan waar m'n emmers en m'n gieter staan (boven of beneden).

Alle bakken doe ik eigenlijk hetzelfde:
- afhevelen met een slang (gelijk de bodem ook doen)
- ruitjes schoonmaken
- plantjes snoeien (wanneer nodig)
- planten ontalgen (wanneer nodig)
- filterspons schoonmaken of vervangen (wanneer nodig)
- water erin
- als ik er zin in heb poets ik de ruitjes aan de buitenkant ook nog

Is echt routine geworden, dus meestal ben ik in 1,5 uur klaar met alle 5 de bakken.

Onderwerp auteur
Visje in het water
1000+
1000+

Bericht door Visje in het water »

En hebben jullie nog speciale, belangrijke/handige tips?

Zoals ik destijds kreeg... de ruit met filterwatten schoonmaken. Ook heb ik gelezen dat je met een bankpasje oid je ruit kan ontdoen van evt. alg of lijmresten.

Hoe voegen jullie vloeibare plantenvoeding toe? Meng je dat eerst met water of gooi je het zo er in? Misschien via het filter?
ZOooo! KLaar met forummen, nu aan de "bak"!
================================================

Kijkje achter het glas van... Visje in het water

Kijkje in de Rio 400 van... Visje in het water

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Gewoon in de bak, maar dan wel bij de uitstroom zodat het gelijk verspreid door de bak.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Silvia

Bericht door Silvia »

Slang op de buitenkraan las ik ergens.

Vul je dan met koud water?

Ik sleep hier met emmertjes rond :lol: Heb niet echt een vaste dag. Als de buitenfilter niet veel meer doet maak ik hem schoon. Verder snoei ik als het nodig is tegelijk met het water verversen wat ik 1x per week a 2 weken doe.

Blackwolf-nl
0-200
0-200

Bericht door Blackwolf-nl »

hier is het ongeveer 1x in de 2 maanden, water waardes zijn goed alles groeit en bloeit en jongt.
ruiten hoef ik eigenlijk niet schoon te maken zit nagenoeg niks op.
de bodem hevel ik af met verversen, maar de slakken zijn meestal voor een groot deel me al voor geweest.
de pomp... pfff dat is ongeveer 1x in de maand/ander halve maand.
dan merk ik dat de uitstroom iets minder wordt.
planten snoeien die ik haast niet de meeste zijn er om juist langzaam door te groeien (Vallisneria gigantea, Echinodorus martii, Ammannia senegalensis)
alleen de Eleocharis acicularis komt nu op het punt dat ik wat moet gaan snoeien binnen kort

mufin
0-200
0-200

Bericht door mufin »

klep open en daar gaan we.
binnenpomp er uithalen
dan de stofzuiger er bij
goed de hoek waar het vuil van de l.nummer zit stof zuigen.ondertussen loopt het water mee dit doet mn dochter)
ik leeg de emmers.
dan gaan we de filter schoonmaken.
en ik gooi er verse emmers water in.
dan de filter er weer in.kijken of die goed werkt.temostaat even nakijken
alles even be kijken of het goed zit.
en dan klep dicht.visjes en ik weer blij.
dit gebeurt elke week

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

En wat zijn daarbij je waterwaardes dan net voor het verversen Mufin? filter iedere week schoonmaken is niet echt aan te raden voor de bacteriën.
Maar goed dan zijn we in een ander topic over bezig, laten we het daar verder bespreken dan.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Geen vast schema ervoor, laat me vwb het riparium leiden door de kleur van het water eigenlijk.
Dus puur cosmetisch (uiteraard meet ik wel met regelmaat de waardes).
Ik zet op de uitstroom vd pompen een tuinslang en zo pompt ie de bak leeg, ongeveer 1/3.
Daarna kan ik gewoon via de kraan, bijvullen. Ik moet t riparium sowieso dagelijks wat bijvullen omdat het helemaal open is. Dit doe ik met regenwater , per dag zon liter of 5 (dit is bij ons heel zacht en met lage ph)

Ik hoef niet zo gek veel te snoeien, ik voeg dan ook geen meststof toe.
Voor het verversen doe ik eerst de bodemstofzuigen, het linkerdeel alleen. Door de stroming en de waterdraaiing is dit de enige plek (wat fijner grind) waar dat nodig is of ik er bij kan.

De schuine ruit moet ik vaker schoonmaken omdat hier van de waterval en de snoekjes water tegen opspat. Dit gaat heel makkelijk met een schuursponsje en wat water azijn, en daarna droogmaken met zon microfaser doekje.
De binnenruit is niet zo vaak nodig, ivm de stroming, maar doe ik met een schuursponsje.

Feitelijk vraagt de "3opnrij" meer werk.
Waterverversen doe ik wekelijks, ik kan dit wisselen met het riparium water, en voeg dan in de "3opnrij" wat regenwater toe.
Ik maak dan ook de ruiten schoon binnen en buiten, ook hier geen snoeiwerk nodig eigenlijk.

Rick.
200-400
200-400

Bericht door Rick. »

Wat doe ik op waterverversdag:

Water verversen!