Ik ben al weken op zoek naar de juiste info over de 2 goudvissen van mijn dochter, waarvan eentje zich duidelijk niet lekker voelt.
Even bij het begin beginnen: 3,5 jaar geleden kocht mij dochter (toen 9 jaar) een aquarium (60 x 30 X 40 cm) en 2 kleine goudvissen. Ze kregen de toepasselijke namen: Goud en Vis. Ikzelf hebvroeger 20 jaar goudvissen en andere koudwatervissen gehad in een aquarium van 100 X 40 X 40 cm, waarmee ik alle fouten gemaakt heb en veel geleerd. MEt deze "wijsheid" adviseerde ik mijn dochter niet meer dan 2 vissen te nemen.
Affijn, Goud en Vis groeiden en bloeiden op de zolderkamer bij alle extreme weersomstandigheden (van bijna vorst - raam open in winter - tot 26 C in de zomer. Soms elke dag schoon water en soms weken niet, zo gaat dat als je bent overgeleverd aan kindergrillen. Van de zomer werd de zolder verbouwd, dus kwam het aquarium in de woonkamer. Dit tot al onzer vreugde: Van mij en mijn dochter, want het is en blijft leuker dan tv-kijken en ook tot vreugde van de vissen, die onze bewegingen de hele dag enthousiast volgden, net of ze erbij willen zijn. Maar een maand of 2 geleden werden ze steeds lustelozer, totdat ze zelfs nog alleen maar op de grond lagen en eten deden ze ook niet meer echt.
Ondertussen hebben we een groot aquarium gekocht (120 X 40 X 50 cm) en begonnen met inrichten. De bak heeft met planten erin een week gestaan. Ik wilde eerst wachten tot de vissen weer helemaal beter waren, maar mijn dochter (nu alweer 13 jaar) wist zeker dat ze gewoon te groot zijn voor hun oude aquarium. Vorige week hebben we ze overgeplaatst en daar leefden ze enorm van op. Tenminste, de eerste dag.
De situatie is nu als volgt:
Goud, die er in gedrag en uiterlijk zeer gezond uitziet (lengte 15 - 20 cm) lijkt geheel in orde maar past zijn gedrag geheel aan aan Vis (10 - 15 cm) die meestal apatisch op de grond ligt en regelmatig naar de oppervlakte zwemt om een groot bel lucht te happen en als grote luchtbel weer uit te spugen. Meestal zijn de vinnen ingetrokken en schommelt hij een beetje, net of zijn zwemblaas niet in orde is. Uiterlijk is geen enkele ziekte te zien. Ook is hij niet opgezwollen. Hij vermagerd steeds meer. Het lijkt of hij pijn heeft.
Ik heb 3 weken geleden de waterwaarden laten meten (oud aquarium) en dat was in orde en we hebben in dit aqurium nog geen water verschoont, maar gaan dat wekelijks doen, ongeveer 25%. Dit gedrag vertoonde Vis al in het oude aquarium, maar het wordt erger. We hebben toen medicijnen gegeven, later over kool gefilterd. Water verbetraars toegevoegd, maar het hielp soms maar een beetje. De medewerker van de aquariumzaak adviseerde om vooral niet teveel te doen en meer af te wachten.
In het begin dachten we dat Goud hetzelfde had, maar door het vele turen in het aquarium hebben wij iets vreemds opgemerkt: Volgens mij is Goud volledig gezond, maar waakt hij continue over zijn maatje. Als Vis aanstalten maakt om naar de oppervlakte te gaan voor luchtbellen, dan zwemt Goud er bovenlangs om als hem tegen te houden, zo lijkt het. Als Vis op de bodem lligt, ligt Goud ernaast of erop, alsof hij steun wil verlenen. Goud eet alleen als Vis eet en dat is niet veel. Als Vis zich iets beter voelt en wat heen en weer zwemt, dan lijkt Goud zich te ontspannen en begint zelfstandig lekker rond te zwemmen. Zodra Vis weer naar de bodem zakt, zwemt Goud erheen en blijft erbij. Het lijkt wel of hij zich realiseert dat er iets mis is. Wat is over dit zorgzame gedrag bekend?
Wat betekent dat luchthappen? Het is dus niet het hangen aan de oppervlakte (zuurstofgebrek). Ik kan er niets over vinden. We hebben een Eheim Proffesionel pomp, Alleen gevuld met biologische filtermaterialen (geen active kool) waarvan de uitlaat aan het opppervlak heel veel luchtbellen produceert. De waterwaarden heb ik niet gemeten, de aquariumwinkel is heel verweg, zal toch eens een testset moeten aanschaffen.
Iets wat ik mij nu realiseer: Toen het oude aquarium nog op zolder stond, sloopten de vissen de planten en waren ook de algen nauwelijks te bestrijden. Het water was troebel, maar de vissen waren erg levendig: Met voeren speterden ze enthousiast de omgeving nat. Nu in de woonkamer blijft het aquarium algenvrij en kraakhelder en groeien de planten (waterpest) heel mooi, maar zijn de vissen lusteloos. Je zou bijna aan depressief gedrag kunnen denken.
Iemand goed advies?
Sorry voor het lange verhaal!