Sumatraantjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Hellvink
0-200
0-200

Sumatraantjes

Bericht door Hellvink »

Dus.
Mooie vissen, die tetrazonas, maar ik vroeg me af hoe erg het zou zijn bij mijn ideaalbeeld van vissenbestand. De bak is 80x35x45
Water nu in zit:
10 Paracheirodon Axelrodi oftewel kardinaaltetra's

Wat ik er nog in wil hebben:
8-10 Puntius Tetrazonas
6-8 Corydoras Panda

Nou wat ik me afvraag was, omdat die tetras relatief kalm zijn, zouden de sumatranen ze gaan zitten kloten? Die tetras zitten over het algemeen tussen mijn hout, waterpest en andere planten, relatief laag en achter in de bak. Aan de andere kant van de bak staat een hoop cabomba en een paar crypto-soorten en op de voorgrond is nog een mooi 'grondel'-landje. Het midden van de aqua is relatief open, vonden die sumatranen volgens mij wel leuk?
Hier is mijn aquarium zoals hij er een maand geleden uitzag in ieder geval, planten zijn sindsdien wel hard gegroeid: Afbeelding

Dus, wel of geen sumatranen? Of juist geen pandas en wel tetrazonas?
Bij voorbaat dank. :)

Mitchel
1000+
1000+

Re: Sumatraantjes

Bericht door Mitchel »

Ik denk zelf dat je beter geen Sumatraantjes kan nemen, want deze beesjes zijn aardige zwemmers en je kan ze daarom ook beter in een meterbak nemen.
Ik vind het trouwens ook raar dat je Kardinaaltjes achterin de bak zitten, want deze beesjes zwemmenw wat mij betreft altijd bovenin en voorin de bak. Ik zou ze trouwens ook wat uitbreiden tot 17 ofzo.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Wat de sumatraantjes betreft, ik zou het niet doen. Water van 25°C betekent voor hen paartijd, met als gevolg dat de mannen erg agressief kunnen worden.
Over de tetra's: uitbreiden kan geen kwaad, maar ze zwemmen bij iedereen ergens anders. Op zich geen slecht teken.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Hellvink
0-200
0-200

Bericht door Hellvink »

Over die kardinaaltjes moet ik zeggen dat ze dat vooral doen als er iets voor de aqua gebeurt, blijf je rustig zitten kijken dan komen ze wat meer naar voren maar altijd wel in een dicht-beplante hoek van de tank.
Is het een optie om de watertemperatuur terug te schroeven naar 23 graden? Ik lees dat dit de minimale temperatuur is voor de kardinalen.

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Wanneer je meer voorgrond beplanting met een enkele hogere links voor of rechts voor hebt zullen je Kardinalen meer door de hele bak trekken, open plekken bieden geen beschutting dus daar blijven ze van weg.
Plantjes, mos, takjes en stenen geven een veilig idee en dus meer rondzwemmen in de bak. Zie het nu zelf, sinds de Crinum rechts voor staat en er wat meer voorgrond mos is nemen de kardinalen eindelijk de hele bak in bezit.

Zelf zou ik kardinalen uitbreiden naar stuk of 16 (heb ik nu ook in de rio 80 cm) en er zeker geen sumatranen bij doen, die zijn nou niet de meest rustige vissen om als 2e (is al niet handig) scholen vis erbij te hebben.
Heb je al eens aan bijlzalmpjes gedacht? vooral de marmer soort kan erg mooi zijn, zou wel voor dwerg gaan.

Onderwerp auteur
Hellvink
0-200
0-200

Bericht door Hellvink »

Dan leg ik me bij jullie advies neer. Jammer, t zijn zo'n lekker levendige beestjes in vergelijking met die kardinalen! Misschien als die ooit om wat voor reden dan ook eruit gaan, we zien wel. In de tussentijd ga ik kijken naar meer hout/voorgrond planten :)
In ieder geval bedankt voor de adviezen!