Ok dan zal ik het proberen zo duidelijk mogelijk voor je te maken.
De witte filterwatten
Deze zijn niet bedoelt om bacterien in te huisvesten, maar puur voor de fijne deeltjes te filteren uit je water.
Schoonmaken zou ik regelmatig doen (1 x per maand ofzo) Lekker onder de kraan en flink knijpen maar, je zal zien dat na verloop van tijd hij niet echt schoon meer te krijgen is. Dna word het tijd voor een nieuwe.
De groene Juwel sponzen
Door Juwel worden die voorgeschreven als nitraat verwijderende sponzen en dienen volgens hun na 4 weken vervangen te worden. Tja of ze nitraat verwijderen laat ik even in het midden

maar geen 4 weken in ieder geval. Ik heb ze ook zitten maar die zitten er al maanden in, na een keer goed uitspoelen is het een gewone spons geworden.
Als je bak goed in evenwicht is heb je deze sponzen wat mij betreft na 4 weken ook niet perse meer nodig, uitspoelen en terug plaatsen of vervangen voor een blauwe.
De zwarte Juwel sponzen
Dit zijn sponzen die geïmpregneerd zijn met aktieve kool (zwart poeder). Aktieve kool filtert medicijnen, kleurstoffen en sommige plantenvoeding's bestandsdelen uit je water, na verloop van tijd is dit verzadigd en moet vervangen worden.
Ook hiervoor adviseerd Juwel ze na 4 weken te vervangen, als je het mij vraagt zijn ze na 2 weken al ver verzadigd en werken dus niet anders dan een blauwe spons.
De blauwe Juwel sponzen.
Dit zijn de sponzen die zorgen voor de meeste bacterie huisvesting, deze moeten dus daarom zoveel mogelijk met rust gelaten worden. Als je ze vervangt doe het dan altijd 1 voor 1 en nooit allemaal tegelijk. Juwel heeft hiervoor ook een vervangstermijn staan waar ik nu zo snel even niet op kan komen, maar je kunt ze blijven gebruiken tot je zelf denkt van "nou heeft hij zijn beste tijd wel gehad". En dat kan soms wel 2 jaar of langer zijn.
Tot slot.
Wanneer moet je dan wel je sponzen schoonmaken?
Dit doe je pas wanneer je filter merkbaar minder hard stroomt. Het schoon maken van de sponzen kan je het beste doen in een emmer met net uit je aquarium gehaald water wat je toch weg gooit omdat je gaat verversen. Spons in het water en knijpen maar op die manier krijgen de bacterien in de spons minder op hun laz.......euhhh falie en zal het evenwicht in je filter sneller op peil zijn.