Wat kan ik doen als bodem
-
sabrinamunne
Onderwerp auteur - 0-200

Hallo allemaal,
Binnenkort wil ik mijn bak opnieuw gaan inrichten. Nu ligt er een voedingsbodem in en daaroverheen steentjes. Maar denk dat ik iets anders wil. Ik wil iets warmers. Wie heeft er leuke voorbeelden die niet al te prijzig zijn. Mijn bak is 80 cm
Binnenkort wil ik mijn bak opnieuw gaan inrichten. Nu ligt er een voedingsbodem in en daaroverheen steentjes. Maar denk dat ik iets anders wil. Ik wil iets warmers. Wie heeft er leuke voorbeelden die niet al te prijzig zijn. Mijn bak is 80 cm
Hoi,
Uit eigen ervaring kan ik je afraden om ooit nog een voedingsbodem te gebruiken in ieder geval
Die kan je er in ieder geval al uit laten.
Dan is natuurlijk de vraag of je grind of zand mooier vind.
Ik ben altijd wel van het zand, dus ik zou zeggen zand
Dan vind ik filterzand altijd de beste keuze want dat slibt het minste dicht, misschien dat je een wildkamp in de buurt hebt?
Anders kan het zand uit de lfs ook altijd natuurlijk.
De kosten liggen op een paar euro voor jou bak, denk dat je nog onder de 10 blijft.
Uit eigen ervaring kan ik je afraden om ooit nog een voedingsbodem te gebruiken in ieder geval
Dan vind ik filterzand altijd de beste keuze want dat slibt het minste dicht, misschien dat je een wildkamp in de buurt hebt?
Anders kan het zand uit de lfs ook altijd natuurlijk.
De kosten liggen op een paar euro voor jou bak, denk dat je nog onder de 10 blijft.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Re: Wat kan ik doen als bodem
beste RodyRody schreef:Hoi,
Anders kan het zand uit de lokale aquariumwinkel ook altijd natuurlijk.
onderbouw eens waarom geen voedingsbodem.
en vertel dan ook het alternatief van een voedingsbodem.
en wat dat dan gaat kosten ongeveer.
(zie dit niet als kritiek maar als advies)
Wil ik wel even op in haken.
Na iets van 20 jaar, dat ik deze hobby weer had opgepakt, had ik ook braaf (volgens advies van de LFS) een voedingsbodem in de bak gedaan.
De nadelen van zo'n bodem kwam ik pas later tegen.
Een voedingsbodem werkt maar een bepaalde tijd voor de planten, ergens tussen een 1/2 jaar tot 1 1/2 jaar en dan is het uitgewerkt. Nog een groter nadeel is dat wanneer je wat gaat schuiven / verplaatsen van planten, je altijd wel wat van zo'n bodem mee neemt en dit dwarrelt dan lekker door je bak.
En waarom eigenlijk een voedingsbodem?
Er zijn zat alternatieven die geen rommel geven zoals de vloeibare voedingstoffen van easylife of kleibolletjes die bij de wortels geplaatst worden en deze geven geen rommel. En voor zover ik weet, lossen ze geheel op, dus bij verplaatsen van planten heb je daar ook geen last van.
Na iets van 20 jaar, dat ik deze hobby weer had opgepakt, had ik ook braaf (volgens advies van de LFS) een voedingsbodem in de bak gedaan.
De nadelen van zo'n bodem kwam ik pas later tegen.
Een voedingsbodem werkt maar een bepaalde tijd voor de planten, ergens tussen een 1/2 jaar tot 1 1/2 jaar en dan is het uitgewerkt. Nog een groter nadeel is dat wanneer je wat gaat schuiven / verplaatsen van planten, je altijd wel wat van zo'n bodem mee neemt en dit dwarrelt dan lekker door je bak.
En waarom eigenlijk een voedingsbodem?
Er zijn zat alternatieven die geen rommel geven zoals de vloeibare voedingstoffen van easylife of kleibolletjes die bij de wortels geplaatst worden en deze geven geen rommel. En voor zover ik weet, lossen ze geheel op, dus bij verplaatsen van planten heb je daar ook geen last van.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Mmmm, had het ook niet als kritiek gezien Dick 
Uitleggen hoeft niet meer zo te zien
precies om de redenen die Kees aangeeft, als ik iets verschuif in de grote bak word ik helemaal gek van de rotzooi die die bodem maakt. Het duurt ook nog eens dagen tot hij helder is als ik flink verbouwd heb.
Eigenlijk zijn de kosten niet hoger aangezien vloeibare meststof toch wel nodig is omdat niet alle planten de stoffen met hun wortels opnemen.
Uitleggen hoeft niet meer zo te zien
Eigenlijk zijn de kosten niet hoger aangezien vloeibare meststof toch wel nodig is omdat niet alle planten de stoffen met hun wortels opnemen.
-
sabrinamunne
Onderwerp auteur - 0-200

Bedankt voor de reacties. Ik had ook idd netjes het advies opgevolgd voor een voedingsbodem. Ik heb vandaag mijn bak helemaal schoongemaakt en die voedingsbodem was zeker irritant. Zag geen hand voor ogen meer op een gegeven moment. Tegen die tijd ga ik hem er zeker uithalen en dan idd over op zand. En dan toch iets van zwart zand ofzo. Vind ik wel mooi als dat bestaat dan.
Maar wat is een wildkamp? hahaha
Maar wat is een wildkamp? hahaha
Zwart zand ken ik zelf niet, dan zou het waarschijnlijk heel fijn grind worden.
Wildkamp is een winkel
Daar halen de meeste mensen hun filterzand vandaan 
Ik zou even zo snel niet weten waar je het anders kunt halen.
Wildkamp is een winkel
Ik zou even zo snel niet weten waar je het anders kunt halen.
Heb even voor je gekeken, en er is geen Wildkamp bij je in de buurt. Dichtstbijzijnde zijn Rucphen, Rijen, Veen, Zaltbommel en Soest...
Heb wel eens gehoord dat je bestellen kan op hun site.
25 kilo filterzand kost ongeveer 9 euro. Exclusief verzendkosten 
Heb wel eens gehoord dat je bestellen kan op hun site.
Hebben wij een Wildkamp in Soest? Nooit geweten 
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Hahaha, zeker hoor Laurens
op het industrieterrein bij de BP, Nieuwstraat oid.
Hebben wij een BP in Soest? Nooit geweten 
Klaar om info te spuiten en absorberen!
Yeps, vlakbij de wildkamp 
-
sabrinamunne
Onderwerp auteur - 0-200

Ik zal eens even gaan kijken. Thanks voor de tips...
Er bestaat zeker zwart zand. Heb ik zelf ook een tijdje gehad, gecombineerd met donkerbruin zand. Het is verkrijgbaar bij Hornbach, maar is wel aardig duur. 7 euro voor een zak van 5 kilo.sabrinamunne schreef:Tegen die tijd ga ik hem er zeker uithalen en dan idd over op zand. En dan toch iets van zwart zand ofzo. Vind ik wel mooi als dat bestaat dan.
Oh echt waar......dat is wel heel mooi denk ik zeg.
Vind 7 euro eigenlijk nog best wel meevallen eerlijk gezegd.
Vind 7 euro eigenlijk nog best wel meevallen eerlijk gezegd.