Uaru bestand

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Uaru bestand

Bericht door Vlekkie »

Door allerlei omstandigheden met m'n bak (teveel om hier op in te gaan, maar het valt te lezen onder het zelfbouw-topic Uaru-decor - ons dagboek) zie ik mij plots (véél vroeger dan verwacht) geconfronteerd met de noodzaak om met een Uaru-bestand voor de proppen te komen.

Het betreft een 1400 liter bak (290x70x80 cm).

Ik had aan iets dergelijks gedacht:
8 Uaru amphiacanthoides
1 koppel Heros notatus (kleine kans, weet ik ook wel, maar je weet maar nooit) of severum / Hypselecara temporalis / Thorichthys meeki (lengte?) / Cryptoheros saijca (lengte?)
8 - 10 Xenentodon cancilla (als hij niet verorbert wordt, tenminste)
Panaque nigrolineatus
Mastacembelus armatus of erythrotaenia
8 Mystus vittatus / Heteropneustes fossilis / Pimpodella gracilis
en ik hou deze schoolvisjes nog achter de hand
Balantiocheilus melanopterus / een Leporinus-soort (ter vervanging eventueel van de X. cancilla) / Distichodus sexfasciatus of D. lusosso.

Alles wat door een '/' gescheiden staat zijn keuzemogelijkheden. Van deze mogelijkheden zal ik maar 1 keuze nemen.

Kan dit? Of, ben ik m'n dromen weer voor waar aan 't nemen?
Cichlids forever!

200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Re: Uaru bestand

Bericht door Vlekkie »

Ahum...

Het visbestand is ondertussen gewijzigd in:
20 Leporinus fasciatus
8 Uaru amphiacanthoides
1 koppel Hypselecara temporalis
xx Gymnogeophagus australis
1 Mastacembelus armatus of erythrotaenia
8-10 Mystus vittatus / Heteropneustes fossilis / Pimelodella gracilis
1 Panaque nigrolineatus

Enige reactie? :lol:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Yogen-Sha

Bericht door Yogen-Sha »

Tja ik kan een reactie plaatsen. Ben alleen bang dat ik van deze vissen geen verstand heb :(

FrankvdB

Bericht door FrankvdB »

Vlekkie schreef:Ahum...

Het visbestand is ondertussen gewijzigd in:
20 Leporinus fasciatus
8 Uaru amphiacanthoides
1 koppel Hypselecara temporalis
xx Gymnogeophagus australis
1 Mastacembelus armatus of erythrotaenia
8-10 Mystus vittatus / Heteropneustes fossilis / Pimelodella gracilis
1 Panaque nigrolineatus

Enige reactie? :lol:
weet je dat gymnogeophagussen een koude periode nodig hebben? die kunnen dus niet icm de andere vissen,
mastacemblus armatus komt uit de andere kant van de wereld.. das ook niet slim dus.. Leporinus fasciatus worden veel te groot om met zo`n groep te houden..

je kunt beter:

8x Uaru
koppel temporalis
8x geophagus altifrons
wat grote L-nummers doen...

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

FrankvdB schreef:mastacemblus armatus komt uit de andere kant van de wereld.. das ook niet slim dus..
Biotopen zijn niet zo noodzakelijk hoor :lol: ik geloof dat Dirk in geen van zijn monsterbakken een echte biotoop aanhoudt, en dat gaat prima :D
Klaar om info te spuiten en absorberen!

bob
0-200
0-200

Bericht door bob »

1400 liter??? wouw dat is mijn droom!!! heb je toevallig fotos ervan?

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

FrankvdB schreef:weet je dat gymnogeophagussen een koude periode nodig hebben? die kunnen dus niet icm de andere vissen, mastacemblus armatus komt uit de andere kant van de wereld.. das ook niet slim dus.. Leporinus fasciatus worden veel te groot om met zo`n groep te houden..
je kunt beter:
8x Uaru
koppel temporalis
8x geophagus altifrons
wat grote L-nummers doen...
Idealiter heb je gelijk i.v.m. de gymnogeophussen. Die vragen zo goed als allemaal een koudere periode (tot 12 graden voor sommige soorten). Maar, dan worden ze zo goed als onhoudbaar in een tropisch aquarium (in mijn living is het 's winters altijd 21 graden). Dus bij mij krijgen ze die niet. Ik zeg niet dat die werkwijze ideaal voor ze is maar het is wel mijn werkwijze. ;)

Ik hou enkel kweekvisjes uit Tsjechie en durf dus ook te betwijfelen of visjes, die de natuur nooit gezien hebben, rondzwemmen met een encyclopedie in hun hoofd van welke visjes ze in de natuur nu al of niet kunnen tegenkomen. Hierin gesteund door m'n goede vriend Eric, die 35 jaar in de internationale handel in aquariumvisjes heeft gewerkt, denk ik dat, wat kweekvisjes uit Tjechie betreft, hun natuurlijke biotoop een Glazen Bak in Tsjechie is... :?

Het is nochthans een vrij grote bak (290x70x80). En, wanneer je vissen wenst te houden van een bepaalde grootte (als de Uaru), kun je naderhand er moeilijk nog kleine visjes bijzetten. Dus, in die 20 zitten de visjes ingerekend die ik zal verliezen, ofwel vlak na hun aankomst, ofwel ergens in de toekomst.

Ik weet niets van L-vissen af doordat ik in een rolstoel zit zonder aquariumwinkel binnen de actieradius van m'n rolstoel en omdat nog niemand van een L-vis gehoord had, toen ik met deze hobby begon (zo'n 30 jaar geleden). En, een Geophagus altifrons zou ik niet nemen. Ik zou hem vervangen door de Geophagus tapajos, waarvoor ik een bak reserveer (binnen 2 jaar).

Laurens schreef:Biotopen zijn niet zo noodzakelijk hoor :lol: ik geloof dat Dirk in geen van zijn monsterbakken een echte biotoop aanhoudt, en dat gaat prima :D
Juist, beste Laurens! :lol:

Ik volg wat dit betreft het voorbeeld van een andere goede vriend, Raymond. Die houdt zich al 71 jaar met aquaria bezig (veij fanatiek, zelfs) en heeft nog geen biotoop gemaakt in z'n leven. ;)

bob schreef:1400 liter??? wouw dat is mijn droom!!! heb je toevallig fotos ervan?
Nog geen foto's, beste Bob. Maandag krijg ik antwoord van de huisvestingmaatschappij over mijn vraag naar de draagkracht van mijn vloer (het is niet de enige aquarium die ik zal hebben; in totaal komt er meer dan 4 ton water te staan). Indien het antwoord positief is (wat iedereen die ik erover heb aangesproken eigenlijk wel verwacht), bestel ik de bak. Dan moeten we het decor nog bouwen (zie topic: Uaru-decor - ons dagboek, in de rubriek 'Zelfbouw'), en waarschijnlijk tegen eind februari, maart kan hij gevuld worden. :lol:
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Pfff dat jullie het zolang uithouden tot februarie/maart. Ik zou het gelijk in 1 keer af willen hebben hahaha (maar ik heb ook geen geduld :? )
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

Onderwerp auteur
Vlekkie
1000+
1000+

Bericht door Vlekkie »

Ja, beste Mitchel, ik ken dat gevoelen. :D

Maar, de hoeveelheid werk is te groot om het in 1 keer af te krijgen. Trouwens, wij amuseren ons best tijdens het bouwen van onze decors. En, zolang je je maar amuseert, nietwaar? ;)
Cichlids forever!

Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

Tja daar heb je gelijk in Dirk :D
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)