Ancistrus eitjes Vraagje

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

Ancistrus eitjes Vraagje

Bericht door sabrinamunne »

Hallo allemaal,

Afgelopen zondag wilde ik mijn filter schoonmaken. Ik deze uit het water gehaald en hup ermee naar de keuken om hem schoon te maken. Kijk ik aan de achterkant van het filter. Zitten er een stuk of 20 oranje eitjes. Wist gelijk dat deze van de ancistrus waren. Ik snel de eitjes in een bakje gedaan en dat bakje in het aquarium gezet ( staat op de bodem) met een plantje erin en een stuk hout zodat de grote vissen er niet bij kunnen komen.

Het mannetje zit er continue bij en wijkt niet af. Maar hoe lang duurt het voordat eitjes uitkomen, en of ze wel bevrucht zijn. Want het is nu inmiddels woensdag. De eitjes hebben trouwens wel al alle hoeken van het bakje gezien aangezien het mannetje ze steeds verplaatst. Hij is er wel echt mee bezig, lijkt net of hij aan het broeden is. hahaha.
Hopelijk kunnen jullie mij meer vertellen. Zal even een foto plaatsen van paps op de eitjes.
Afbeelding

Jones
600-800
600-800

Re: Ancistrus eitjes Vraagje

Bericht door Jones »

Schattig hoor!

Afhankelijk van de watertemperatuur komen ze in 2 a 3 weken uit. Over de jongen hoef je je geen zorgen te maken, paps doet al het werk ;)

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

ooowww duurt het zo lang. Ik dacht ook zo'n 5 dagen. Begon me al zorgen te maken. hihi. De temp ligt tussen de 25 en 28 graden.

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

Alle info over de ontwikkeling is welkom.

Als de eitjes uitkomen moet ik ze dan apart doen of zorgt vader er echt goed voor dat de grote vissen van ze af blijven. En hoe groot zijn ze eigenlijk als ze uit het ei komen?..

Vind het wel echt super leuk om dit eens mee te mogen maken. Echt heel leuk en interessant om te zien.

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Dan zal het 1,5 a 2 weken zijn.

Is het bakje waar paps in zit open zodat hij eruit kan? Als hij dicht is kan je 'm beter los laten met de eitjes. Ancistrussen verdedigen hun eitjes super goed. Eventueel kan je er dan nog een bloempotje bij leggen of zo, zodat er niet van alle kanten vissen aan kunnen vallen en paps zich veilig voelt. Nog beter is om de eitjes voorzichtig in het bloempotje te schuiven. Als paps dan van de eitjes af gaat is dat niet zo erg, hij vindt ze wel weer terug.

Als de visjes uitkomen blijven ze nog zeker een week bij paps. Er dwaalt weleens een enkeling af. Als de visjes uit het nest gaan zijn ze ongeveer een cm. groot. Hierna groeien ze erg snel, maar als ze een cm. of 4 zijn gaat de groei weer een stuk langzamer. Ik heb een paar Ancistrusjes van 8 maanden oud en deze zijn nu ongeveer 6 cm.

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

Bedankt voor de uitleg.

De pappa kan gewoon uit het bakje. Zoals je kan zien heb ik er een klein plantje in gezet en dan een stuk hout zodat het meer beschut is. Maar moet ik de eitjes overzetten in een soort bloempot dan? Of het gewoon zo laten zoals het nu is.
Ik neem aan dat de babyancistrusjes gewoon bij pappa in het bakje blijven.

Bedankt voor de info. Super.

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Geen dank :)

Als het bakje open is zou ik het zo laten. Je kan 's avonds wat kleins te eten voor paps neerleggen, overdag zal hij het nest absoluut niet verlaten.

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

Zal ik dan zo'n plecotabletje in het bakje leggen?

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

ja hoor, of een schijfje geblancheerde komkommer. Je doet dit het best net voor het licht uitgaat.

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

Ik ben bang dat als ik dat neerleg in het bakje. Komkommer dat de andere vissen dan dat bakje in gaan. Of moet ik het gewoon een stukje verderop leggen?

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

als je het vlakbij paps legt jaagt hij toch alles weg wat in de buurt komt. En de meeste vissen gaan in ruststand als het licht uitgaat. Welke vissen heb je erbij?

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

koppel ramerezi / kardinaaltetra's / 2 goudvissen / 3 goudgoerami 's / nog een paar algeneters, en nog een paar kleine visjes maar daar zie ik geen kwaad in.

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Kardinaaltetra's zijn echte eierrovers, maar daar kan je Ancistrus wel tegen op. Over de goudvissen zou ik me meer zorgen maken.

Waarom zitten er eigenlijk goudvissen bij, als ik vragen mag? Qua temperatuur en qua grootte passen die absoluut niet bij de rest van je bestand.

Onderwerp auteur
sabrinamunne
0-200
0-200

Ik ben begonnen met een plastic aquariumpje. Koud water en daar had ik 2 goudvisjes in. Ik wilde ze niet weg doen maar wilde ook niet met 2 bakken zitten toen ik had besloten om een aquarium aan te schaffen. Vandaar dat de goudvissen zijn verhuisd naar het grote aquarium. Ze doen het hartstikke goed in de bak. Ze gaan alleen nu wel erg groeien dus ga tegen de tijd op zoek naar een ander onderkomen voor ze. Misschien dat iemand een grote vijver heeft of wat dan ook.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn grootste zorg ook de goudvissen waren bij de eieren, maar moet zeggen dat het mij nog niet is opgevallen dat ze het bakje in gingen waar de eitjes in liggen. Nu moet ik zeggen dat hun er ook niet echt goed bij komen want ik heb het goed afgeschermd met hout en een plantje.

Jones
600-800
600-800

Bericht door Jones »

Aha, vandaar :)

Ik denk dat je rustig de nacht in kan gaan hoe je het opgezet hebt.