Laurens schreef:Om even terug te komen op de vraag, dat is erg logisch

De diffusor blijft CO2 afgeven tot je water een bepaald CO2-gehalte heeft bereikt (en die grens is afhankelijk van je diffusor). Dus het CO2-gehalte in het water heeft nogal wat invloed op het verbruik.
Planten groeien op een evenwicht van licht, voeding, en CO2. Als één van deze waarden erg hoog is hebben ze daar niets aan, zolang de andere waarden dat niet zijn. Vermoedelijk heb je door het toevoegen van Profito dit evenwicht omhooggebracht, waardoor je planten veel sneller groeien en dus meer CO2 verbruiken

Hartstikke bedankt allemaal, ik was vanochtend wat kort in mijn plantenrea, door tijdgebrek, mijn excuses!
Heee Laurens, langzaam begin ik het te begrijpen... geloof ik...
Maar waardoor ik in de war word gebracht is de plotselinge alg.
En dat er bepaalde planten juist achteruit gaan, terwijl anderen het beter doen.
Nu heb ik begrepen dat bepaalde planten niet zo goed gedijen bij de toevoeging van CO2, en dat was te merken, dat klopte precies!
Inmiddels zie ik dat andere planten die het minder goed doen, nieuwe scheutjes hebben, alleen waren die nog helemaal onderop, dus vrijwel niet te zien.
Dan het alg vraagstuk... Ik heb zelf het vermoeden dat ik te laat met de plantenvoeding ben begonnen.
Verder ben ik er van overtuigd dat de kans groot is dat ik overvoert heb.
(nitraat was iets hoger dan normaal en de bruine slakjes hebben zich vermeerderd) Dit juist doseren moet ik immers nog leren.
Ook ben ik stiekem wat lakser geworden met de verlichtingstijden.
(van 9 uur - 20.00 sloop er wel in ja) Ik denk dat ik deze terug moet draaien. Alhoewel ik hier en daar ook lees dat het soms juist langer aan moet laten tegen de alg.
Verder qua de (nu bijna) overleden vis... tsja Blauwoogjes worden maar 1 - 2 jaar en dit was een oudere vis, dus het was misschien toeval (?) (blijft wel rot hoor, zeker om te zien dat de ander blauwoogjes heel lang bij hem bleven, ook al hing 'ie ondersteboven in dichte beplanting, een paar jongeren bleven gewoon stil naast hem hangen alshetware. Pas nu hij in de onderste laag "blijft", zijn ze hun eigen weg weer gaan volgen)
Maar terugkomend op het CO2 verhaal. Ik blijf dit even toevoegen, en dan de helft keer zoveel, omdat het dus sneller gaat. Ik test vanavond weer het water. Bij te nitraatverhoging ververs ik dan meteen 30 %.
Ik heb hoeveelheid voer gehalveerd en zal de Blauwoogjes wat langzamer voeren, zodat er minder op de bodem valt.
En zal de verlichtingstijd verkorten met een uur.
Volgende week voeg ik gewoon weer profito toe, dit keer nog iets voorzichtiger, dus ik dacht zelf aan 5ml.
Ik heb overigens een stek van een snelgroeier in de bak toegevoegd, bij gebrek aan anders. (alle beetjes helpen ...toch?)
Wanneer jullie hier ideeen over hebben, ik lees ze graag en pas het daar aan waar jullie denken dat beter is.