Vissen worden zwakker

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Thomas

Vissen worden zwakker

Bericht door Thomas »

Hey hey iedereen ,

Wederom een nieuwe stelling gemaakt door een goede vriend Jos

ik denkt dat het een misverstand is dat vissen door inteelt zwakker worden. Dat gebeurt misschien wel, maar waarschijnlijk pas na heel veel generaties.

Hij vermoedt dat het een andere oorzaak heeft dat vissen na x aantal generaties nakweek zwakker worden, namelijk deze:

het ontbreken van natuurlijke selectie

In de natuur zullen vissen met "kleine gebreken" vrijwel nooit het volwassen stadium bereiken, maar eindigen in de magen van andere vissen en dieren. Derhalve zullen de zwakke broeders en zusters zich ook niet voortplanten.

In gevangenschap/aquaria bestaat dit mechanisme niet, of in ieder geval: veel minder. Daardoor zullen ook de zwakkere vissen kans krijgen om volwassen te worden en hun genetische defecten overdragen aan hun nakomelingen.

ik ben natuurlijk geen bioloog, maar ik denk dat voor het bovenstaande veel valt te zeggen.

Nog een aanvulling: ik heb begrepen/ooit gelezen dat alle hamsters die in gevangenschap worden gehouden afstammen van een enkel paartje ooit gevangen hamsters. Ik kan de feitelijkheid van deze bewering natuurlijk ook niet controleren,
net zo min als ik de onjuistheid van die bewering kan aantonen.

Zelfs als het niet helemaal waar is vermoed ik dat in de bewering de kern wel juist is (namelijk: dat alle hamsters in gevangenschap afstammen van een zeer beperkte groep "wilde hamsters").

Een hamster is een warmbloedig zoogdier. In de classificatie der soorten is dat de meest ingewikkelde categorie van dieren, zeg maar. Ook wij mensen behoren daar toe.

Hij kan zich niet voorstellen dat iets wat voor hamsters geldt, ook niet voor veel lager geklassificeerde dieren als vissen (koudbloedig) geldt.

Nogmaals. Ik ben een geinteresseerde leek :mrgreen: , die zich enigszins in deze materie verdiept heeft. Niet meer, maar ook niet minder. Maar ik vind het te makkelijk om te zeggen dat degeneratie van een vissenstam X altijd het gevolg is van inteelt ..........
Wat denken jullie zijn jullie het hier mee eens of zit het anders in elkaar zo ja hoe ..? ook mag er flink gediscussierd worden met elkaar

Groetjess
Your Pollmaster of eeder stelling master :mrgreen:

Leon
200-400
200-400

Re: Vissen worden zwakker

Bericht door Leon »

Denk dat het verhaal van natuurlijke selectie wel aardig dicht in de buurt komt, af en toe zie je bij een nestje jonge vissen wat misbaksels (om ze maar zo te noemen) rondzwemmen die het in de natuur geen 2 dagen vol zouden houden.
In het aquarium worden deze meestal zwakkere exemplaren apart gezet en bijgevoerd om ze toch maar groot te krijgen.
Aan de andere kant is het ook zo dat de vissen zich wel aanpassen aan onze aqua's, dus zijn ze toch zeker wel tegen een stootje bestand.
Totaal andere waterwaardes dan waar ze vandaan komen en toch overleven sommige soorten goed en zorgen ze zelfs voor nakomelingen.
Dat getuigd dan toch weer van een groot aanpassingsvermogen.
Fulltime aquarioot, vraagbaak en amateur Aquascape kunstenaar
(de in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst)

Mijn amazone beekje

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Interessante stelling, ik heb altijd het idee dat als ik een koppel visjes wil kopen ik deze bij 2 verschillende zaken moet halen juist omdat de winkels vaak aangeboden jongen van aquarianen verkopen en ik anders dus thuis kom met een broer/zus koppeltje.

Dit heb ik altijd proberen te vermijden omdat ik er van overtuigd ben dat inteelt inderdaad de soort verzwakt, dat is er toch eigenlijk bij de biologie lessen wel in gestampt.

Benieuwd hoe anderen daar over denken, heel leuk discussie punt vind ik dit.

Onderwerp auteur
Sturisoma

Bericht door Sturisoma »

Rita M schreef:Interessante stelling, ik heb altijd het idee dat als ik een koppel visjes wil kopen ik deze bij 2 verschillende zaken moet halen juist omdat de winkels vaak aangeboden jongen van aquarianen verkopen en ik anders dus thuis kom met een broer/zus koppeltje.

Dit heb ik altijd proberen te vermijden omdat ik er van overtuigd ben dat inteelt inderdaad de soort verzwakt, dat is er toch eigenlijk bij de biologie lessen wel in gestampt.

het word altijd lastiger, om koppeltjes uit verschillende zaken te kopen aangezien de meeste,
winkels/handelaren/kwekers de koppelvisjes al koppeltje verkopen. (ik ook zelfs)

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Sturisoma schreef:
Rita M schreef:Interessante stelling, ik heb altijd het idee dat als ik een koppel visjes wil kopen ik deze bij 2 verschillende zaken moet halen juist omdat de winkels vaak aangeboden jongen van aquarianen verkopen en ik anders dus thuis kom met een broer/zus koppeltje.

Tja...dat zie ik niet zo, ik ga naar de ene winkel voor een man en naar de andere voor een vrouw. Ik ben lang genoeg aquariaan om van veel soorten te weten of het om een man of een vrouw gaat ook al zijn bij sommige soorten de verschillen miniem/
het word altijd lastiger, om koppeltjes uit verschillende zaken te kopen aangezien de meeste,
winkels/handelaren/kwekers de koppelvisjes al koppeltje verkopen. (ik ook zelfs)

Rita M
1000+
1000+

Bericht door Rita M »

Sturisoma schreef:

Tja...dat zie ik niet zo, ik ga naar de ene winkel voor een man en naar de andere voor een vrouw. Ik ben lang genoeg aquariaan om van veel soorten te weten of het om een man of een vrouw gaat ook al zijn bij sommige soorten de verschillen miniem

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Het is een combinatie van wat factoren denk ik. Inteelt is er één van, evenals het ontbreken van rovers en voedselconcurrentie in de kweekomgeving.

Maar een zeker zo belangrijke reden voor zwakke nakweek is het toevoegen van (soms zware) anti-biotica aan het aquariumwater. Met name bij grote commerciële kwekerijen in Oost-Europa en Azië is dit heel normaal, en ik vermoed dat het ook hier wel gebeurd. Door de anti-biotica is de opbrengst immers hoger (minder larvensterfte / geen beschimmelde eitjes). En meer opbrengst is meer geld. Heel simpel eigenlijk, of we het nu leuk vinden of niet ;)

Door anti-biotica bouwen de vissen geen weerstand op tegen bacteriën, waardoor ze, als ze eenmaal bij ons in de bak zitten, al door de vissentegenhanger van een verkoudheidje doodgaan. Bovendien krijg je op deze manier ook zwakke exemplaren in de handel, die anders zouden zijn gestorven.

Zonder die antibiotica zou je dus vanzelf ook meer natuurlijke selectie krijgen: de zwakke exemplaren sterven gewoonweg, de sterke blijven over. Heel simpel :)

Onderwerp auteur
Sturisoma

Bericht door Sturisoma »

Rita M schreef:
Sturisoma schreef:

Tja...dat zie ik niet zo, ik ga naar de ene winkel voor een man en naar de andere voor een vrouw. Ik ben lang genoeg aquariaan om van veel soorten te weten of het om een man of een vrouw gaat ook al zijn bij sommige soorten de verschillen miniem
meeste winkels, verkopen koppelvisjes alleen per koppeltje, dus niet alleen een losse man of vrouw .
Neem als voorbeeld, ramirezi bij exotica alleen per paar, aquariumhuis , alleen per paar.

Onderwerp auteur
Sturisoma

Bericht door Sturisoma »

Serge schreef:Het is een combinatie van wat factoren denk ik. Inteelt is er één van, evenals het ontbreken van rovers en voedselconcurrentie in de kweekomgeving.

Maar een zeker zo belangrijke reden voor zwakke nakweek is het toevoegen van (soms zware) anti-biotica aan het aquariumwater. Met name bij grote commerciële kwekerijen in Oost-Europa en Azië is dit heel normaal, en ik vermoed dat het ook hier wel gebeurd. Door de anti-biotica is de opbrengst immers hoger (minder larvensterfte / geen beschimmelde eitjes). En meer opbrengst is meer geld. Heel simpel eigenlijk, of we het nu leuk vinden of niet ;)

Door anti-biotica bouwen de vissen geen weerstand op tegen bacteriën, waardoor ze, als ze eenmaal bij ons in de bak zitten, al door de vissentegenhanger van een verkoudheidje doodgaan. Bovendien krijg je op deze manier ook zwakke exemplaren in de handel, die anders zouden zijn gestorven.

Zonder die antibiotica zou je dus vanzelf ook meer natuurlijke selectie krijgen: de zwakke exemplaren sterven gewoonweg, de sterke blijven over. Heel simpel :)
h8ier heb je wel gelijk in, kwa antibiotica.
Bij ramirezi´s, colisa´s en soms guppen, gaat soms alles in 1 dag dood na binnekomst!
Puur omdat ze niet meer in de medicijnen zitten, en e niet tegen de bacterie druk kunnen.
Maar commercieel gezien, houd het wel hun handel in stand of niet soms= :?: :mrgreen:

peterdenhaag53
1000+
1000+

Bericht door peterdenhaag53 »

Ach..het zal wel van alles bij elkaar zijn.
Wat ik wel gemerkt heb bij mijn vroegere vogelkweekactiviteiten dat het echt nodig was om als je een sterke stam ontwikkeld had om na een paar generaties nieuw/vreemd bloed in te brengen, omdat op een gegeven moment de vogels onvruchtbaar werden bij te sterke doorfok.
Veel vogelsoorten zijn al heel lang verboden om te importeren, zodat de kwekers afhankelijk zijn van hun medekwekers en geen wildvang kan zorgen voor dat nieuwe bloed.
Bij vissen zal dit niet anders zijn kan ik me zo voorstellen.
Groet, Peter

Life is a carnival, believe it or not
aquel 150x50x50
rio 125
nano van peterdenhaag53

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Inderdaad Peter bij vissen speelt inteelt net zo goed mee, anders krijg je op den duur hele zwakke of misvormde vissen.
Een garnalen kweker die er serieus mee bezig is zal ook regelmatig zorgen voor vers bloed door bijvoorbeeld te ruilen met een kweker.
ik heb alleen het idee dat er onder de vissen kwekers veel meer haat en concurentie heerst dan in het vogelwereldje, mogelijk dat er daardoor veel te weinig geruild word met vissen en daardoor de sterkte afneemt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

n.oldenzeel
600-800
600-800

Bericht door n.oldenzeel »

Ik weet niet hoe kwekers werken.
Als ze bijv een kweekkoppel hebben en ze verkopen de nakweek, dan bouw je verder op die ene "bloedlijn" . Indien ze hun koppels weer mengen met "nieuw" bloed dan zal het zon vaart niet lopen.
Ik weet ook niet hoe grootschalig of kleinschalig de "handel" is die de winkels bevoorraad en of de kwekers.

Dus ja in principe zou het kunnen spelen, wellicht meer voor de niet commerciele soorten (weinig handel = weinig menging) . Tav het zwakker worden, Er zal steeds industrieler gekweekt en gehandeld worden, dwz kostenefficient met zo min mogelijk oog op verlies, dan zullen de vissen in het handelstraject eerder "op de been gehouden" worden dan in een minder commerciele omgeving.