wat voor krabben hebben jullie?

Onderwerp auteur
Rob
0-200
0-200

wat voor krabben hebben jullie?

Bericht door Rob »

ik weet dat er nog niet veel mensen zijn op deze forum maar toch even vragen, zijn er mensen hier met ervaring over krabben
o.a.
welke soort
hoe groot
eten andere vissen of niet
maken je bak stuk
ontsnapingen uit de bak
enz

wat ik ga vrijdag naar de dierenwinkel voor een paar kleine, worden nog niet eens 8 cm (weet de naam nog niet) en wil wel zeker zijn.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik weet wel iemand die je er veel over kan vertellen, maar die heeft helaas dit forum nog niet ondekt :cry:

Ik ga mijn best doen voor je mogelijk dat andere leden nog aan vullingen hebben.

Een vis lusten ze wel dacht ik hoor, maar ze zijn daar meestal niet snel genoeg voor.

Of ze ook planten gaan snoeien weet ik ook niet zeker, maar al minder dan kreeften lijkt mij zo.

Ontsnappen zullen ze niet doenlangs glas lopen valt niet mee, tja of ze moeten langs je achterwand omhoog kunnen lopen. :roll:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ik heb in het verleden wel eens krabben gehad, helaas is dat ook alweer een jaartje of 5 a 6 terug dus ik kan het me niet meer exact herinneren. Ik had ze in een record 60 zitten. Het was een rood kleurig zoet water krab, waarbij het lichaam zo’n 3 cm doorsnede had. Ik weet niet welke soort dit was.
Erg vermakelijk beestje was mijn ervaring. Ik had heb echter zonder andere vissen volgens mij, dus of ze vissen aanvallen, geen idee. Wel was het belangrijk dat ze ook een plekje boven water kregen. Ook erg vermakelijk oom te zien hoe ze aan het vervellen zijn. Een nadeel was echter wel dat ze graag stengeltjes van planten doorknippen met hun scharen, en hiervan daarna gaan eten. Je zult dan al snel wat drijvende planten terug gaan vinden. Enkele malen is het me ook gebeurd dat jij ergens in de kap was gaan zitten, of zelfs eruit geklommen. Daarom had ik de 2 gaten aan de achterkant dichtgestopt. Ik heb verhalen gehoord dat ze in staat zijn de kap van een record 60 iets op te tillen, maar dit heb ik nog nooit gezien, en lijkt mee eerlijk gezegd ook sterk.

Onderwerp auteur
Rob
0-200
0-200

Bericht door Rob »

ik ben van plan hout te kopen echte aquarium hout en daaraan een plateau schijf aan te makten zodat ze daarop kunne in plaats van een klein houtige puntje.

Onderwerp auteur
Rob
0-200
0-200

Bericht door Rob »

jaja ik heb ze het zijn er 2 klein beginnen wordt over de maanden meer plateau is nu nog niet nodig kunnen er 5 op zonder mokken hoop ik

ik weet niet precies welke soort het is volgenss mij eentje met rode scharen :lol: maar moet nu nog even kijken hoe ik die beestjes opak om te zien of het een man of een vrouw is ik wil wel met m'n hand maar ook weer niet even wennen

Onderwerp auteur
Rob
0-200
0-200

Re: wat voor krabben hebben jullie?

Bericht door Rob »

nou hier is de foto van het lief beestje
Afbeelding
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Coby

Bericht door Coby »

Leuk beestje hoor, wat zit daar nou precies onderaan zijn pootjes? :) :?

Xelitas
0-200
0-200

Bericht door Xelitas »

Coby schreef:Leuk beestje hoor, wat zit daar nou precies onderaan zijn pootjes? :) :?
Ik denk dat de krab met zijn pootjes op het kienhout uit het water. Dus die kringetjes om zijn pootjes is het lichtinval op het water rond die pootjes. ;)
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

Coby

Bericht door Coby »

Aha, zou dat het zijn. :)

Onderwerp auteur
Rob
0-200
0-200

Bericht door Rob »

klopt xelitas ze weigeren op het totale droge gedeelte te gaan staan
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Petra

Bericht door Petra »

Vroeg me af hoe het met je krabbetjes gaat?

Ik heb ze zelf 2 jaar geleden ook gehad (2), erg leuke beesten! In het begin enorm geschrokken gezien er 1, na 2 dgn in me aquarium één dood leek te liggen! eruit gevist... en tot me verbazing de dag erna weer blij samen zaten te eten, begreep er niks van :roll: ! Hij was dus vervelt... :oops:
Bij mij ook wel eens ontsnapt, vooral bij het schoonmaken van de bak, lastig! Ze weten de uitgang maar al te goed te vinden :wink: ..
Ik had er voornamelijk van die plastic plantjes instaan, want echt planten was bij die van mij geen doen. Die dreven na 1 nacht aan het wateroppervlak!
Uiteindelijk hebben ze het toch opgegeven :( .... Eigenlijk ook geen idee wat de levensduur van zo'n beestje is :?:

Hoe dan ook het zijn enorm leuke beesten!

Onderwerp auteur
Rob
0-200
0-200

Bericht door Rob »

het gaat goed met hun 1 tje vind de filter helemaal geweldig met al dat overtollige voer en de andere vindt het leuk om af en toe eens de kap omhoog te krijgen althans hij probeert het :D
Groet, Robbert
(ノಥ益ಥ)ノ ┻━┻

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Xelitas schreef:
Coby schreef:Leuk beestje hoor, wat zit daar nou precies onderaan zijn pootjes? :) :?
Ik denk dat de krab met zijn pootjes op het kienhout uit het water. Dus die kringetjes om zijn pootjes is het lichtinval op het water rond die pootjes. ;)
Ik dacht dat dat dotjes Siliconenkit waren, waarmee rob die krab op het hout had gekit... viel weer mee dus...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Met krabben is het altijd zo zorgen voor een land gedeelte en je gaten in de bak waar slangen etc. door komen dicht maken!.. Ik heb ervaring met de rode dwergkrab deze waren vrij fragiel en echte rovertjes die in de schemering op pad gaan om te jagen. veelal opzoek naar vissen die aan de bodem zitten en als de vis zwak is kunnen ze die pakken/beschadigen.
Ik had ook ooit een 3 kleur krab latijnse naam is me ontschoten begon met een C deze werden groter en hadden echt een land gedeelte nodig anders gingen ze in kabels etc. klimmen. Ook hier oppassen voor bodem vissen en zwakke vissen.

Oja mijn laaste ervaring is met voerkrab uit de zee of wel strandkrab deze waren alle rovers maar zo goed voer voor mijn vissen die ik toen had die kraakte en trokken ze uit elkaar. Maar nu heb ik dat niet meer nodig.
Wat voeding betreft dierlijkvoer is favoriet.

Anietake
0-200
0-200

Bericht door Anietake »

Volgens mij heb je dezelfde krabjes als ik had. Ik zit er nog aan te denken of ik ze weer haal maar ik wil nu eigenlijk garnaaltjes.
Deze krab heet: Sesarma bidens of te wel Red Crab komt uit Zuid-Oost Azië en wordt maar 4 cm groot.

Bij mij deden ze het heel goed in het aquarium, het is wel belangrijk dat je alles dicht maakt waar je ook maar denkt dat ze uit kunnen. Anders zijn ze zo uit je bak. Het is ook belangrijk dat hij ergens op kan gaan zitten ze zonnen namelijk graag.
Groetjes Anietake,

Gezelschapsaquarium 150x60x60