Wildvang is niet alleen slecht wat mensen denken. Juist door wildvang vissen dus export er van hebben de lokale bevoling aldaar ook inkomsten... als ze niet op vis zouden vangen dan zal er denk ik meer regenwoud verloren gaan aan houtkap etc.
Wildvang moet wel controle overwezen naar mijn mening zodat overbevissing zal worden voorkomen en en dat natuurlijke populaties zich weer kunnen herstellen zodat soorten niet zullen verdwijnen er door.
Opzich is dat al redelijk goed geregeld na de massa-import van Microrasbora galaxy zit er nu een goed verbod op dus wees zuinig op de dieren die je hebt want we zullen het echt met nakweek moeten doen! Idemditto voor L046 maar dat zit wat anders.
Tevens heeft opmoment zover ik weer Brazillie een export verbod idemditto voor Mexico de redenen er van zijn volgens mij o.a om de populaties toch ook wat rust te gunnen en zeker in mexico is dat geen overbodige luxe na de overstromingen etc.
Opzich moeten er wel een paar kleine dingen veranderen op wildvang vind ik dan en dat is het volgende :
* Import en export van soorten die niet normaal te houden zijn in aquaria te denken aan roodstaartmeervallen.Spatelbekken.Kaaimansnoeken etc. al dit soort spul kan niet normaal worden gehouden er zijn veel lieden die zich er mee bezig houden de zogenaamde monsterfishkeepers maar die gaan er naar mijn mening niet goed mee om.
*Het vangen van soorten die zich in aquaria niet kunnen voeden te denken aan bepaalde nachtactieve dieren deze komen vaak bij mensen in bakken die ze overdag willen zien maar niet zien en dan langzaam wegkwijnen. Erg zonde en kostbaar natuurlijk.
*Dan nog een offtopic kanttekening wat mij betreft mogen de prijzen enorm omhoog van wildvang vis in verhouding met nakweek.. Puur om het feit dat mensen dan eerder nakweek zouden houden en geen beginners met wildvang kardinalen naar huis gaan want deze zijn veelal nog goedkoper dan nakweek
En ook de prijzen van grotere soorten mag van mij omhoog gibbiceps duurder maken etc. Dan kwijnen er ook niet zoveel weg in te kleine bakken.
Verder moet er meer controle op nakweek zijn zodat dit diervriendelijker en vooral ook de kwaliteit omhoog zal werken want de kwaliteit is om te huilen van nakweek uit oostbloklanden en azie. Dit werkt niet mee aan een beter wildvangbeleid.