BIO CO2; plaats van diffusor
BIO CO2; plaats van diffusor
Hallo,
In het voorjaar begin ik met een 150x50x60 bak, die ik wil inrichten als gezelschapsbak met eventueel enkele dwergcichliden erin. Qua plantenvoeding had ik gedacht aan een BIO CO2 wat dat is redelijk simpel naar het schijnt.
Nu is zijn mijn vraagjes:
1) Waar kan ik het beste de diffusor plaatsen; bij de filterinstroom of uitstroom of daar ergens tussenin?
2) Maakt het veel uit als deze integreer in de achterwand en dat hierbij de diffusor volledig onder water komt?
In het voorjaar begin ik met een 150x50x60 bak, die ik wil inrichten als gezelschapsbak met eventueel enkele dwergcichliden erin. Qua plantenvoeding had ik gedacht aan een BIO CO2 wat dat is redelijk simpel naar het schijnt.
Nu is zijn mijn vraagjes:
1) Waar kan ik het beste de diffusor plaatsen; bij de filterinstroom of uitstroom of daar ergens tussenin?
2) Maakt het veel uit als deze integreer in de achterwand en dat hierbij de diffusor volledig onder water komt?
Re: BIO CO2; plaats van diffusor
De diffussor: Maakt niet zoveel uit, maar niet in de buurt van de uitstroom. Daar is de waterbeweging het grootst, zodat je weer veel kwijt raakt waar je het net hebt toegevoegd.
De verticale plaats: Net op de waterspiegel is het beste.. Hoe dieper je hem plaatst, hoe meer druk er moet zijn om de CO2 daar beneden te brengen... En, het CO2 wat overtollig is moet dan eerst een weg door de bak naar boven gaan, waarbij een deel oplost. Dus, dicht bij de oppervlakte is de beste plaats. Ik had hem (zie foto's) best wel in het zicht, maar het heeft me nooit gestoord, uiteindelijk zie je maar 5 mm van de diffussor.
Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
De verticale plaats: Net op de waterspiegel is het beste.. Hoe dieper je hem plaatst, hoe meer druk er moet zijn om de CO2 daar beneden te brengen... En, het CO2 wat overtollig is moet dan eerst een weg door de bak naar boven gaan, waarbij een deel oplost. Dus, dicht bij de oppervlakte is de beste plaats. Ik had hem (zie foto's) best wel in het zicht, maar het heeft me nooit gestoord, uiteindelijk zie je maar 5 mm van de diffussor.
Een zelfbouw (DIY) Bio-CO2 systeem
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Op vraag 1 kan ik Patman's advies beamen na meetresultaten en testresultaten bij een lid van hier.
En op vraag 2 ook, omdat hij blind op me vertrouwd. 
Groeten,
Patrick
Patrick
Ehuh ja dat ook, maar dan wel met mijn ogen open 
Maar je vertrouwd hem wel blijkbaar
Bedankt voor de tip.
Naar het schijnt geeft de BioCO2 bij elke start van een nieuwe fles een "CO2-boost" in het aquarium, kan dit geen kwaad
Naar het schijnt geeft de BioCO2 bij elke start van een nieuwe fles een "CO2-boost" in het aquarium, kan dit geen kwaad
Nee hoor, juist omdat je de diffusor makt naar grote van je water oppervlak blijft het in een veilige marge.
Het is wel zo dat een pas aangemaakt fles sneller bubbelt dan een fles van 10 dagen oud.
Het is wel zo dat een pas aangemaakt fles sneller bubbelt dan een fles van 10 dagen oud.
En voor de hoeveelheid die ik dan moet maken, mijn bak wordt 450 liter (zonder aftrek van grind, achterwand o.i.d.); met een flesje van 1 liter zal ik wel niet ver komen zeker 
Ik dacht dat het alleen met je wateroppervlak te maken heeft, en niet zozeer met het aantal liters.
[a] Als je het doet zoals ik beschreven heb, dus op het eind van fles een een nieuwe fles alvast aanmaken is er geen verschil. De diffussor vult zich met CO2, en kan dus ook een tijdje zonder aanvoer. Maar als je een 'werkende' fles aankoppelt en de oude eraf haalt is het alsof je een continu stroom hebt.
Op zich maakt het niet uit. De diffussor bepaald hoeveel er van het aangeboden CO2 oplost in het water. En als een literflesje niet voldoende is, koppel je er een tweede aan... Het kost allemaal niet zoveel, als je een handige klusser bent. Let wel, 200 gram suiker kan uiteindelijk 54 liter CO2 produceren (theoretisch).. Dus je komt een heel eind met een literflesje
Op zich maakt het niet uit. De diffussor bepaald hoeveel er van het aangeboden CO2 oplost in het water. En als een literflesje niet voldoende is, koppel je er een tweede aan... Het kost allemaal niet zoveel, als je een handige klusser bent. Let wel, 200 gram suiker kan uiteindelijk 54 liter CO2 produceren (theoretisch).. Dus je komt een heel eind met een literflesje
Groeten,
Patrick
Patrick
Dat van dat klussen zit wel snor, mag ik echter ook een 5 liter kan gebruiken. Ik heb toch plaats genoeg in mijn meubel.
Het probleem is dan er meer CO2 geproduceerd wordt binnen dezelfde tijd. Uiteindelijk stopt het proces na een dag of 14, omdat de gemaakte alcohol de gistcellen doodt.
Ik zou eerst proberen met een liter of 2 literfles.. Maar heej, het is ook jouw feestje, dus als je graag 5 liter aankoppelt, mijn zegen heb je. Er zal alleen meer CO2 geloosd worden in de kap, wat het CO2 gehalte boven de waterspiegel weer verhoogd zodat er meer CO2 op kan lossen... Of de kap moet goed geventileerd zijn..
Ik zou eerst proberen met een liter of 2 literfles.. Maar heej, het is ook jouw feestje, dus als je graag 5 liter aankoppelt, mijn zegen heb je. Er zal alleen meer CO2 geloosd worden in de kap, wat het CO2 gehalte boven de waterspiegel weer verhoogd zodat er meer CO2 op kan lossen... Of de kap moet goed geventileerd zijn..
Groeten,
Patrick
Patrick
Ik probeer enkel uitleg te krijgen door vragen te stellen
Het wordt dus een literfles om te proberen. Die pokon is dat voor alle planten goed?
Het wordt dus een literfles om te proberen. Die pokon is dat voor alle planten goed?
Ron schreef:Ik probeer enkel uitleg te krijgen door vragen te stellen![]()
Oh maar het was ook niet kwaad of belerend bedoeld.. nu ik het zo terug lees zou je wel op het idee kunnen komen...
Wat ik wou zeggen is dat een grotere fles niet perse nodig is, en als blijkt dat je toch een groter volume nodig hebt, dat je dan altijd kan opschalen...
En pokon voor de rest van de vensterbank is inderdaad prima.
Groeten,
Patrick
Patrick
Het was geen grote zonde hoor, dus alles is vergeten en vergeven. Ik heb voorlopig alle info,bedankt