Korte tijd
-
witte
Onderwerp auteur - 200-400

Korte tijd
Hallo allemaal wij hebben de laatste tijd zeer veel last van algen,zoals ik hier heb kunnen vinden is het groene alg of misschien blaualg,vorige week was ik het beu en ben ik bij bubbels geweest die mensen waren zo vriendelijk dat ze voor mij het meegenomen water getest hebben,dit was prima in orde!Maar ik heb vorige week ons aquarium (200ltr) helemaal leeg gemaakt alles hebben we schoongemaakt maar nu na 1 week komt er alweer een soort van groen matje op het bodemzand te voorschijn.Ik heb vorige week ook 2 nieuwe lampen gekocht want ik wil nu ALLES uitsluiten dus vorige week heb ik er de gele lamp ingedaan en vandaag pas de nieuwe grolux paarse lamp.Ook heb ik vorige week nieuwe planten erin gedaan en er iedere dag 2ml plantenvoeding in het water gedaan en in het weekend nu dus voor de 2e keer ook iets voor planten maar dan voor 1x per week 20ml,ook ben ik vandaag om 12 garnaaltjes en 2 appelsakken geweest,de oudere bewoners zijn 40 neontetras,4bijlzalmpjes,en 2 corridoras.Het licht heb ik nu ingesteld op 10 uur/dag.Dat het nu een beetje groenig wordt vindt ik niet zo erg dat ziet er wel natuurlijk uit,maar als het gaat zoals voorheen toen hebben we ook regelmatig leeg gehaald en was het in 3 weken helemaal groen,ik hoop dat dit nu weer niet het geval gaat worden. gr.Hans ps ik zoek nog een algen eter die ook in het z-america aquarium past.
Re: Korte tijd
Hoi Hans.
Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen in de situatie wil ik graag nog wat zaken weten van jouw situatie.
Hoe en met wat filter je je aquarium?
Hoevaak ververs je en hoevaak maak je de bodem schoon?
Wat voor materiaal (en) heb je op je bodem liggen?
En weet je ook nog welke watertesten Bubbels voor je heeft gedaan toevallig.
Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen in de situatie wil ik graag nog wat zaken weten van jouw situatie.
Hoe en met wat filter je je aquarium?
Hoevaak ververs je en hoevaak maak je de bodem schoon?
Wat voor materiaal (en) heb je op je bodem liggen?
En weet je ook nog welke watertesten Bubbels voor je heeft gedaan toevallig.
-
witte

Hoi Kevin allereerst bedankt voor je snelle reactie.Ik heb een ehein proffesional filter dat onder in de kast staat,op advies van de vorige eigenaar die zij dat ik er niet te veel moest rommelen heb ik vorige week voor de 1 keer in het jaar het filtermatje uitgespoeld dit was wel heel vies,het turfgranulaat zit er ook al een jaar in,er zitten ook van die witte buisjes in.Ze hebben denk ik alles getest maar de waardes weet ik niet meer er zat in ieder geval 0 nitriet of nitraat dat weet ik ook niet meer in en dat was zeer goed vertelde ze. Op de bodem heb ik eerst een laag liggen voor planten(voedingsbodem) met daarover een laag zand,ik denk toch dat het blauwalg is zo te zien op het hout dat naar boven steekt wordt het weer knal groen .
-
witte

het water moest ik om de 2 weken 20 liter verversen,ik heb ook een e-heim bodemstofzuiger maar het vuil weegt te zwaar en werkt daarom niet goed dus gebruik ik die niet.Water verversen heb ik van te voren niet veel gedaan,maar voordat ik het aquarium helemaal leeggemaakt heb 2jaar geleden heeft het eigenlijk een paar jaar mooi bijgestaan en toen ververste ik ook geen water,ik had toen wel van dat zwarte kool in het filter i.p.v. turfgranulaat maar nu heb ik gekozen voor een Z-America biotoop en vindt het wel mooi dat het water een beetje gekleurd is.
Ze zullen het wel over nitraat gehad hebben, maar goed de combinatie nitraat en fosfaat is ook van belang bij blauwalg.
Je hebt een voedings bodem eronder, hoe oud is die?
Een zand bodem kan heel makkelijk dicht slippen, doordat het zand in elkaar zakt. Als er dan etensresten tussen liggen gaan die liggen rotten, daar komt vaak de alg op je bodem vandaan
Rommelen met je filter is idd niet goed, de witte filterwatten die vaak bovenop liggen mag je wel regelmatig reinigen. Als die verstopt raakt door veel vuil belemmerd dat de doorstroming van je filter.
Houd er rekening mee dat turf op den duur ook uitgewerkt kan zijn, en dan alleen maar tot last kan zijn.
Je hebt het over 20 liter verversen, dat klinkt mij erg laag en zeker als je last hebt van blauwalg. Normaal gesproken zou je ongeveer 25% verversen per 2 weken. in het geval van een overschot aan afval stoffen zal er vaker ververst moeten worden om de afval stoffen af te hevelen.
Veel vragen he
nog eentje dan.
Staat je bak toevallig nog in direct zonlicht?
Je hebt een voedings bodem eronder, hoe oud is die?
Een zand bodem kan heel makkelijk dicht slippen, doordat het zand in elkaar zakt. Als er dan etensresten tussen liggen gaan die liggen rotten, daar komt vaak de alg op je bodem vandaan
Rommelen met je filter is idd niet goed, de witte filterwatten die vaak bovenop liggen mag je wel regelmatig reinigen. Als die verstopt raakt door veel vuil belemmerd dat de doorstroming van je filter.
Houd er rekening mee dat turf op den duur ook uitgewerkt kan zijn, en dan alleen maar tot last kan zijn.
Je hebt het over 20 liter verversen, dat klinkt mij erg laag en zeker als je last hebt van blauwalg. Normaal gesproken zou je ongeveer 25% verversen per 2 weken. in het geval van een overschot aan afval stoffen zal er vaker ververst moeten worden om de afval stoffen af te hevelen.
Veel vragen he
Staat je bak toevallig nog in direct zonlicht?
-
witte

De bak staat midden in de kamer dus er kan geen zonlicht bij,de voedings bodem en het zand zijn ongeveer een maand of 8,het is me wel duidelijk dat het komt door achterstallig onderhoud maar nu in 1 week zie ik bij de zuurstofplanten alweer een vlies tussen de fijne,,blaadjes,, en bij de rest van de planten lijkt het net of er alweer een flinke laag stof op ligt.Is het verstandig om het turfgranulaat weer te vernieuwen?of moet ik eerst eventjes afwachten hoe het nu verder ontwikkeld?volgens bubbels kan het niet in 1x verdwijnen maar als de planten het goed doen met die 2 flesjes die ik gekocht heb en het water verversen moet het toch verdijnen en moet ik in 3weken al verschil kunnen zien maar eerlijk gezegd zie ik er een hardhoofd in. 
-
witte

Zou er nu in 1 week al 200liter water vervuild kunnen zijn???
-
witte

Nog eventjes aan het studeren geweest,op de plantjes en bodem lijkt me groene draadalg,op het hout dicht aan de oppervlakte lijkt me blauwalg.
Daar hebben ze wel een punt, als de planten aanslaan gaan die afvalstoffen gebruiken waardoor de algen er minder van kunnen profiteren en de planten de overhand krijgen.
Dat proces vergt wat tijd inderdaad zoals alle aanpasingen die je doet in je aquarium, maar het zou zonden zijn om weer je planten te verliezen.
Ook zou het nog zo kunnen zijn dat je misschien wat te veel voert, vooral vlokkenvoer wat overblijft geeft veel nitraat.
Mijn advies voorlopig zou zijn:
Bodemschoonmaken
25% water verversen, en volgende week nog een keer.
om de dag voeren en niet meer dan ze in 2 minuten op kunnen.
Je planten blijven voeden met de mest.
En kijk dit is 2 weken aan.
Dat proces vergt wat tijd inderdaad zoals alle aanpasingen die je doet in je aquarium, maar het zou zonden zijn om weer je planten te verliezen.
Ook zou het nog zo kunnen zijn dat je misschien wat te veel voert, vooral vlokkenvoer wat overblijft geeft veel nitraat.
Mijn advies voorlopig zou zijn:
Bodemschoonmaken
25% water verversen, en volgende week nog een keer.
om de dag voeren en niet meer dan ze in 2 minuten op kunnen.
Je planten blijven voeden met de mest.
En kijk dit is 2 weken aan.
Draadalg is opzich een gunstig teken, het moet niet de overhand gaan krijgen maar is niet het belangrijkste om op te lossen. Eerst moet je van die blauwalg af en je planten aan het groeien zien te krijgen.
Trouwens nog een adminstratieve vraag, ben je hier toevallig via bubbels terecht gekomen ?
Trouwens nog een adminstratieve vraag, ben je hier toevallig via bubbels terecht gekomen ?
-
witte

Ok ik ga dit fanatiek proberen ik krijg nu hierbij gelukkig veel steun en hulp van mijn vrouw die het nu ook leuk gaat vinden,ik ben hier terecht gekomen via een advertentie van marktplaats ik ben op zoek naar een beetje grote algen eter die had ik eerst ook maar is helaas overleden(ik heb hem wel lang gehad ong 8jaar).alvast erg bedankt voor je behulpzaamheid.
-
jari4now
Ik heb wel een leuke zitten...die zo hongerig is dat als ik niet op tijd zijn schijfje komkommer erin gooi hij het groen uit mijn planten eet....... misschien wat voor je???
ik kan er weinig meer aan toevoegen. Een ding... Soms hebben wonderen wat tijd nodig..
Als de alg langzaam verdwijnt, de planten gaan groeien en de bak lekker draait moet je niet vergeten dat waterverversen al dit soort zorgen kan wegnemen. Het kost eigenlijk zoveel tijd niet. Ik heb vanavond twee bakken gedaan in een uurtje. Je krijgt er routine in en zo...
En het mooiste is, als een plantenbak goed draait, en de visbezetting is niet abnormaal zwaar, dan is de verversfrequentie zo hoog niet. Ik moet wekelijks minstens 30% per bak (x2) doen... Maar toen de ene bak nog een Plantenbak was ververste ik slechts eens per maand 30%...
De paarse lamp zou ik niet aanraden, vooral niet nu je al last hebt van beginnende blauwalg. Als je de oude lamp nog hebt zou ik hem sowieso gedurende de 'probleemfase' niet gebruiken. (Eigenlijk nooit... maar ok..).
Sterkte, en houd ons op de hoogte
Als de alg langzaam verdwijnt, de planten gaan groeien en de bak lekker draait moet je niet vergeten dat waterverversen al dit soort zorgen kan wegnemen. Het kost eigenlijk zoveel tijd niet. Ik heb vanavond twee bakken gedaan in een uurtje. Je krijgt er routine in en zo...
De paarse lamp zou ik niet aanraden, vooral niet nu je al last hebt van beginnende blauwalg. Als je de oude lamp nog hebt zou ik hem sowieso gedurende de 'probleemfase' niet gebruiken. (Eigenlijk nooit... maar ok..).
Sterkte, en houd ons op de hoogte
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
witte

Ja zoiets zoek ik,als je het hier niet wilt vermelden stuur me dan maar een e-mail wat het dier kost.