Ik heb voorheen een cichlidenbak gehad en daar zaten geen planten in. Nu heb ik een gezelschapbak met wat planten en het houden van planten in het aquarium is dus helemaal nieuw voor me. Nu heb ik een aantal planten een weekje erin zitten en het valt me op dat er nu (alleen aan de rechter kant van het aquarium) op een plant bruinige alg zit en op een andere plant lijkt het net alsof er allemaal spinnenweb draadjes tussen zit. Ik heb bij het planten voedingstabletten gebruikt. Ik doe elke dag 2ml easycarbo erin.
Voorin zit een blauwe tl-lamp en achterin een "gewone" tl lamp.
Het licht staat elke dag zo'n twaalf uur aan.
Wie kan me helpen ?
Alg op plant en "spinnenrag" op plant
Re: Alg op plant en "spinnenrag" op plant
De bruinige alg is, hoe kan het ook anders.. Bruinalg.. Deze kan meerdere oorzaken hebben, maar het is in wezen een opstartalg die vanzelf weg moet gaan. Vaak is dat ook zo..
De draadjesalg... lijkt me groene alg.. Is voornamelijk te wijten aan een te hoge waarde voor Nitraat... een van de meest beproefde methodes om groenalg tegen te gaan is waterverversen... Groene algen duiden wel op een positief klimaat voor de planten... Waarmee ik niet wil zeggen dat het goed is, maar je kan slechter treffen. Waterverversen verlaagt de vervuilingsgraad..
Kijk ook eens in de database, dan kun je jouw persoonlijke algjes vergelijken met foto's van algen.
Ps: De rechterkant van het aquarium, krijgt die ook wel eens zonlicht te zien? Zou verklaren waarom alleen daar de alggroei is.
ps2: De blauwe lamp... ben ik geen voorstander van. een lamp met kleur 840 en 830 (Daglicht en warmwit) zijn vaak prima voor plantengroei. De blauwe lampen stimuleren alggroei..
De draadjesalg... lijkt me groene alg.. Is voornamelijk te wijten aan een te hoge waarde voor Nitraat... een van de meest beproefde methodes om groenalg tegen te gaan is waterverversen... Groene algen duiden wel op een positief klimaat voor de planten... Waarmee ik niet wil zeggen dat het goed is, maar je kan slechter treffen. Waterverversen verlaagt de vervuilingsgraad..
Kijk ook eens in de database, dan kun je jouw persoonlijke algjes vergelijken met foto's van algen.
Ps: De rechterkant van het aquarium, krijgt die ook wel eens zonlicht te zien? Zou verklaren waarom alleen daar de alggroei is.
ps2: De blauwe lamp... ben ik geen voorstander van. een lamp met kleur 840 en 830 (Daglicht en warmwit) zijn vaak prima voor plantengroei. De blauwe lampen stimuleren alggroei..
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
Shanika
Onderwerp auteur
Re: Alg op plant en "spinnenrag" op plant
Bedankt voor je reactie. De bak draait al een jaar dus dan zou het toch geen opstartprobleem moeten zijn ? De cichliden zijn er nu al een tijd uit. Het water heb ik altijd wekelijks (1/4 tot een 1/2) ververst. cm hoog. De nitriet waarde meet ik eens in de zoveel tijd en vandaag ook gedaan, die is gewoon goed (geel op de test.) Verder heb ik (nog)geen waterwaarden. De marine blue lamp wilde mijn man graag erin. Ik was er al een beetje huiverig voor. Toen de cichliden erin zaten en ik alleen stenen erin had zitten merkte ik alleen een bruine verkleuring op de ornamenten en lichte stenen wat we er eens in de zoveel tijd van af borstelde. Enig zonlicht komt van voren. Ik heb net in de database gekeken en dat "spinnenrag" lijkt het meest op die groene alg alleen is de kleur (nog) niet groen maar doorzichtig.