Punten om elke dag op te letten:
- hebben ze witte, tot 1,5 mm grote punten op lichaam en vinnden? ==> Witte stip
- kleine, tot 0,3 mm grote punten, vaak dicht opeen als een wit- of geelachtig huidbeslag ==> Zand- of peperstip
- Heftige en vaak optredende slikbewegingen en/of wijd afstaande kieuwdeksels ==> kieuw- en huidwormen
- Heftige ademhaling ==> mijgelijkheden: witte stip of zand- en/of peperstip of kieuw- en huidwormen
- opgeblazen lichaam, vaak met afstaande schubben ==> buikwaterzucht.
- uitpuilende ogen ==> Buikwaterzuct
- vermagering ==> gatenziekte/ darmflagellaten
- donkere verkleuringen van het lichaam ==> gatenziekte/ darmflagellaten
- kleine, allengs groter wordende gaatjes in de kopstreek, vaak bedekt met een wit laagje ==> gatenziekte/ darmflagellaten
- witte, draderige, slijmige ontlasting ==> gatenziekte/ darmflagellaten
- gerafelde, vaak verkorte vinnen, al of niet met witte rand ==> Bakteriele vinrot
- Schuren tegen objecten in het aquarium ==> mogelijkheden: witte stip of zand- of peperstip of kieuw- en huid wordmen.
Bron: Het moderne aquarium, door Ulrich Schliewen
Lijstje met symptomen van ziekten
Enkele Therapien, er zijn er nog meer.
- beginnende witte stip (zie therapie 1, 3, 4)
- zand- of peperstip (zie therapie 1)
- kieuw en huidwormen (zie therapie 2, 3)
Therapie 1
Warmtetherapie
Wordt in het aquarium zelf uitgevoerd.
helpt bij: lichte aantasting door witte stip (lchthyophthirius), zandstip of peperstip (Oodinium) en andere uitwendige oarasieten (bijv. Cosria, Trichodina)
Toepassing: Alleen in bakken met schoon water en goed zuurstofaanbod.
Temperatuur geleidelijk verhogen: ca. 1 C per uurm en wel:
- bij witte stip 10 dagen lang op 30 C houden.
- bij zandstip 24-36 uur op 33-34 C houden.
BELANGRIJK: Hou uw vissen goed in het oog! bij uitvallen van functies (bijv. evenwichtsorgaan): therapie afbreken.
Therapie 2
Kort formalinebad
Wordt in een emmer uitgevoerd.
Formaline (oplossing 35-40%) haalt u bij de apotheerk,
helpt bij: Huid- of kieuwwormen en vele andere uitwendige parasieten.
Toepassing: 2-4 ml formaline (35-40%) op 10 l water. Vissen hoogestens 30 minuten in een emmer met deze oplossing zetten.
BELANGRIJK: bij evenwichtsstoringen de vissen dadelijk in het aquarium terugzetten.
Voorzichtig: Formaline is sterk bijtend en men kan er ziek van worden. niet met huid, ogen en slijmvliezen in aanraking brengen. Zorgg, dat de kinderen er niet bij kunnen!
Therapie 3
Keukenzoutbad
Helpt bij: Schimmelinfecties, witte stip, lichte antasting door huid- en kieuwwormen.
Toepassing: 10-15 gram keukenzout op 1 l water. Vissen onder bewaking 20 minuten hierin baden.
BELANGRIJK: Bij witte stip alle vissen in de bak behandelen en (heel belangrijk!) het zoutbad na de eerste behandeling 2 maal herhaleb, met tussenpozen van 28-72 uur.
Therapie 4
Preparaten met malachietgroen-oxalaat
Behandeling kan in het aquarium plaatsvinden. De benodigde preparaten zijn in de dierenwinkel verkrijgbaar.
Helpt bij: witte stip en schimmelaantastingen. Bij infecties met witte stip moeten altijd alle bewonders van het aquarium behandeld worden.
Toepassing: volgens de gebruiksaanwijzing.
BELANGRIJK: bak goed beluchten. bij waterverversing de dosis op peil houden!
Bron: Het moderne Aquarium, door Ulrich Schliewen
- beginnende witte stip (zie therapie 1, 3, 4)
- zand- of peperstip (zie therapie 1)
- kieuw en huidwormen (zie therapie 2, 3)
Therapie 1
Warmtetherapie
Wordt in het aquarium zelf uitgevoerd.
helpt bij: lichte aantasting door witte stip (lchthyophthirius), zandstip of peperstip (Oodinium) en andere uitwendige oarasieten (bijv. Cosria, Trichodina)
Toepassing: Alleen in bakken met schoon water en goed zuurstofaanbod.
Temperatuur geleidelijk verhogen: ca. 1 C per uurm en wel:
- bij witte stip 10 dagen lang op 30 C houden.
- bij zandstip 24-36 uur op 33-34 C houden.
BELANGRIJK: Hou uw vissen goed in het oog! bij uitvallen van functies (bijv. evenwichtsorgaan): therapie afbreken.
Therapie 2
Kort formalinebad
Formaline (oplossing 35-40%) haalt u bij de apotheerk,
helpt bij: Huid- of kieuwwormen en vele andere uitwendige parasieten.
Toepassing: 2-4 ml formaline (35-40%) op 10 l water. Vissen hoogestens 30 minuten in een emmer met deze oplossing zetten.
BELANGRIJK: bij evenwichtsstoringen de vissen dadelijk in het aquarium terugzetten.
Voorzichtig: Formaline is sterk bijtend en men kan er ziek van worden. niet met huid, ogen en slijmvliezen in aanraking brengen. Zorgg, dat de kinderen er niet bij kunnen!
Therapie 3
Keukenzoutbad
Helpt bij: Schimmelinfecties, witte stip, lichte antasting door huid- en kieuwwormen.
Toepassing: 10-15 gram keukenzout op 1 l water. Vissen onder bewaking 20 minuten hierin baden.
BELANGRIJK: Bij witte stip alle vissen in de bak behandelen en (heel belangrijk!) het zoutbad na de eerste behandeling 2 maal herhaleb, met tussenpozen van 28-72 uur.
Therapie 4
Preparaten met malachietgroen-oxalaat
Behandeling kan in het aquarium plaatsvinden. De benodigde preparaten zijn in de dierenwinkel verkrijgbaar.
Helpt bij: witte stip en schimmelaantastingen. Bij infecties met witte stip moeten altijd alle bewonders van het aquarium behandeld worden.
Toepassing: volgens de gebruiksaanwijzing.
BELANGRIJK: bak goed beluchten. bij waterverversing de dosis op peil houden!
Bron: Het moderne Aquarium, door Ulrich Schliewen
ik heb zelf geen ervaring met deze therapie, maar het moet zout zijn zonder jodium. dus doodnormaal keukenzout.
hier nog een citaat van iemand anders wat ik heb gelezen:
dus normaal keukenzout lijkt me het beste indien je deze therapie zou willen toepassen
hier nog een citaat van iemand anders wat ik heb gelezen:
Het type zout dat gebruikt dient te worden is zonder jood en bevat geen
toevoegingen (bijv geen jodide, kalium ferrocyanide, etc.) Ik heb 'zoetwater
aquarium zout' gebruikt, steenzout en zeezout. Als u aquariumzout aanschaft
lees dan de verpakking aandachtig want tegenwoordig worden er vaak stoffen
toegevoegd, zelfs in natuurlijke producten als steenzout
dus normaal keukenzout lijkt me het beste indien je deze therapie zou willen toepassen
Dante schreef:ik heb zelf geen ervaring met deze therapie, maar het moet zout zijn zonder jodium. dus doodnormaal keukenzout.
Doodnormaal keukenzout bevat jodium. Je mag alleen jodiumvrij zout gebruiken. In de supermarkt is ook zeetzout (zonder toevoeging van jodium) te verkrijgen.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
-
No ApOloGi3s
- 0-200

Patman schreef:Dante schreef:ik heb zelf geen ervaring met deze therapie, maar het moet zout zijn zonder jodium. dus doodnormaal keukenzout.
Doodnormaal keukenzout bevat jodium. Je mag alleen jodiumvrij zout gebruiken. In de supermarkt is ook zeetzout (zonder toevoeging van jodium) te verkrijgen.
1 kilo geloof ik voor nog geen euro- bij de c1000 ( zeezout is jodium vrij )
heb het zelf ook 1xtje mogen gebruiken bij een
malawi die wat beschadicht was aan zn oog ( soort vliesje )
dit heeft echter zeer goed uitgepakt
het was dan ook verdwenen na 3/4 dagen
daarna gewoon met de wekelijkse verversing gewoon verversen
-
Gast
Zee zout is bij iedere supermarkt,gezonheids winkel te koop.
Veel aquarium winkels voegen om hun vissen niet ziek te laten worden zeezout toe, dat is vaak meer dan je zou denken.
Een ding is zeker bijna alle ziektes zijn er mee te genezen.
Wat ook zeer goed werkt, is wat groen water met algen toevoegen uit een gezonde vijver of regen ton.
Ik kweek al jaren velen soorten vissen met heel veel succes, mijn grootste fout was soms nog dat ik te schoon ben in mijn aquarium.
Een veel te jong overleden vriend uit Tilburg, heeft mij erg veel geleerd over kweken, geloof mij of niet de vissen zwommen er echt met duizenden in het water, dit bereikte hij alleen omdat hij niet te schoon werkte, wees eigenlijk blij met algen,slakken enz leerde hij mij.
Ook zijn filters zaten vol met vieze drap, voor mij gevoel soms zelfs te vuil.
Toch kweekte hij letterlijk zeer velen vissen in een jaar, vele groothandels konden deze man.
In het begin nam ik natuurlijk niks aan, en bleef maar schoon maken en schoon maken de ene na de andere ziekte brak uit.
Later dacht ik laat het maar wat ze gang gaan en toen begon ik te kweken en te kweken.
Wat wil ik nu met dit pleidooi vertellen werk niet te schoon ,blijf er zoveel mogenlijk met de handen vanaf en voer niet teveel in 1 keer.
Een tip wat voeren betreft, wat tussen duim en wijsvinger blijft zitten aan droogvoer, is genoeg voor 1 keer in het aquarium.
Gebruik nooit te oud voer, en geef liever iets meer geld uit aan goed voer,dit verkomt veel leed en koop nooit teveel voer in 1 keer.
Mocht u toch teveel in een keer aangeschaft hebben, wat u teveel heeft leg dat weg liefst luchtdicht en op een donkere plek bv kelderkast enz..
Verder werkt het eerdere geschreven erg goed wat de temperatuur betreft, zelf kies ik om het aquarium 3 graden in 1 keer te verhogen, dit werkt bij mij het effectiefste.
Veel aquarium winkels voegen om hun vissen niet ziek te laten worden zeezout toe, dat is vaak meer dan je zou denken.
Een ding is zeker bijna alle ziektes zijn er mee te genezen.
Wat ook zeer goed werkt, is wat groen water met algen toevoegen uit een gezonde vijver of regen ton.
Ik kweek al jaren velen soorten vissen met heel veel succes, mijn grootste fout was soms nog dat ik te schoon ben in mijn aquarium.
Een veel te jong overleden vriend uit Tilburg, heeft mij erg veel geleerd over kweken, geloof mij of niet de vissen zwommen er echt met duizenden in het water, dit bereikte hij alleen omdat hij niet te schoon werkte, wees eigenlijk blij met algen,slakken enz leerde hij mij.
Ook zijn filters zaten vol met vieze drap, voor mij gevoel soms zelfs te vuil.
Toch kweekte hij letterlijk zeer velen vissen in een jaar, vele groothandels konden deze man.
In het begin nam ik natuurlijk niks aan, en bleef maar schoon maken en schoon maken de ene na de andere ziekte brak uit.
Later dacht ik laat het maar wat ze gang gaan en toen begon ik te kweken en te kweken.
Wat wil ik nu met dit pleidooi vertellen werk niet te schoon ,blijf er zoveel mogenlijk met de handen vanaf en voer niet teveel in 1 keer.
Een tip wat voeren betreft, wat tussen duim en wijsvinger blijft zitten aan droogvoer, is genoeg voor 1 keer in het aquarium.
Gebruik nooit te oud voer, en geef liever iets meer geld uit aan goed voer,dit verkomt veel leed en koop nooit teveel voer in 1 keer.
Mocht u toch teveel in een keer aangeschaft hebben, wat u teveel heeft leg dat weg liefst luchtdicht en op een donkere plek bv kelderkast enz..
Verder werkt het eerdere geschreven erg goed wat de temperatuur betreft, zelf kies ik om het aquarium 3 graden in 1 keer te verhogen, dit werkt bij mij het effectiefste.
grappig dit verhaal doet mij gelijk aan koi's denken. hier willen een zo steriel mogelijke bak met allemaal toeters en bellen. in japan heb je een ertensoep bak waar ze in opgroeien, oke je kan ze niet zien maar de kleuren zijn perfect.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
Ik ben het grotendeels met je eens Leo. Sommige mensen denken dat als er bruin drap in de filter zit, dat hij dan schoongemaakt moet worden... Maar dan gooi je de echte filter weg, en je stopt een schoongemaakt filterschuim in de pomp... Die bruine drap is essentieel voor de werking van de filter. En wat jij vuil noemt, is dan inderdaad geen vuil, maar bacterienmateriaal.
Al vind ik zelf een smerige bak ook niet echt een prettig aanzicht. Maar steriel is ook niet natuurlijk...
Ik las wel eens een verhaal op het internet over iemand die thuis een bak had die hij erg goed bijhield, maar waar weinig kweek was te zien. Wel veel problemen met alg en zo.
Hij hield ook een bak bij op de school van zijn kinderen. Omdat hij niet zoveel tijd had, besteedde hij weinig tijd aan de schoolbak. Toen hij weer eens een keer ging kijken, lag de bodem vol troep.. en was de bak bezaaid met kleintjes..
Teveel klooien is nooit goed. Mijn bakkies boven (2x rekord 60), daar zit niet veel in. Eentje een koppel brichardis (gaan binnenkort weg) en de ander zitten wat garnaaltjes in. De laatste tijd heb ik het best druk gehad, en de Malawibak ging voor... Dus heb ik deze twee niet veel 'onderhouden'... Geen algje te bespeuren. (Planten mogen wat beter groeien..). Ok, ze zien er niet uit, maar biologisch zijn ze in orde hoor.
Al vind ik zelf een smerige bak ook niet echt een prettig aanzicht. Maar steriel is ook niet natuurlijk...
Ik las wel eens een verhaal op het internet over iemand die thuis een bak had die hij erg goed bijhield, maar waar weinig kweek was te zien. Wel veel problemen met alg en zo.
Hij hield ook een bak bij op de school van zijn kinderen. Omdat hij niet zoveel tijd had, besteedde hij weinig tijd aan de schoolbak. Toen hij weer eens een keer ging kijken, lag de bodem vol troep.. en was de bak bezaaid met kleintjes..
Teveel klooien is nooit goed. Mijn bakkies boven (2x rekord 60), daar zit niet veel in. Eentje een koppel brichardis (gaan binnenkort weg) en de ander zitten wat garnaaltjes in. De laatste tijd heb ik het best druk gehad, en de Malawibak ging voor... Dus heb ik deze twee niet veel 'onderhouden'... Geen algje te bespeuren. (Planten mogen wat beter groeien..). Ok, ze zien er niet uit, maar biologisch zijn ze in orde hoor.
Groeten,
Patrick
Patrick
Re: Lijstje met symptomen van ziekten
Wat kun je doen tegen waterzucht?