nitraat

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: nitraat

Bericht door Rody »

De No3 is inderdaad een gevolg van jou aangegeven dingen, meer afbraak van schadelijke afvalstoffen is een hogere No3 waarde die weer naar beneden gehaald kan worden dmv planten (snelgroeiers) en/of waterverversen.
Po4 durf ik je geen antwoord op te geven.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

Bericht door jessicapilon »

ja nee dat begrijp ik maar ik bedoel dit. stel beide waarden zijn gelijk(even als voorbeeld dus he) en dan stijgt de po4 veel harder dan de no3. ik vermoedt dat dat komt omdat er in het voer bijvoorbeeld meer fosfaten zitten dan nitraten en daardoor de po4 harder stijgt dan de no3. klopt dat denk je. ik kan het antwoord nergens vinden. toen dit bij mij gebeurde in het verleden voerde ik teveel en ik denk dat er meer po4 in heeft gezeten. kan nitraat ook in het voer zitten??? gr J

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Klopt, de enige bron van Fosfaat is het voer. De opname van fosfaat door de planten is kleiner bij Nitraat.

Om fosfaat en nitraat te beperken: Minder voeren.

Hoeveel en hoe vaak voer jij (voor hoeveel vissen).

De ervaring leert mij dat mensen standaard teveel voeren, vaak zelfs 2 tot 3 keer teveel.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Het verhaal van de nitraat zit net iets anders dan jij denkt, teveel voer en uitwerpselen worden omgezet in nh4/nh3 daarna naar no2 en dan naar no3.
Zoals patman aangeeft van de po4 had ik ook het vermoeden maar dat wist ik niet helemaal zeker.
Weer wat geleerd :)

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

ok dan hebben we zeker weer wat geleerd ja. nou ik voer nu 2x per dag een beetje. de waarden zijn in mijn 2 bakken nu;10/1 en 5/0.5. als ik de tabel er op nasla dan zijn dat wel goede waarden toch. in het begin lag het echt veel hoger maar toen draaide de bak net. zie in de tabel dat het ongeveer 10/1 moet zijn de no3/po4. ben blij dat het nu stukken lager zit. volgens de tabel heb ik niet veel kans op groen/blauwalgen met deze waarden. groetjes J

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

voor zover ik kan zien in de RR tabel zit ik in beide gevallen op 15 en dat is erg gunstig staat er. nu alleen de waarden goed proberen te houden he. bedankt voor jullie reactie. groetjes J

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Kijk eens aan, dat ziet er dus allemaal goed uit hè ;)
En nu gewoon lekker gaan genieten van je bak en je hobby, niet helemaal blind staren op de waardes want dan vind je altijd wel iets denk ik haha.