Hier hebben we eigenlijk geen plekje voor dus dan maar in de algemene.
Zat een stukje te lezen over de Corbicula javanicus en zat me dus af te vragen wie er mosselen in zijn bak heeft of had en wat de ervaringen zijn.
En dan bedoel ik niet als voer he .
ik heb er ooit eens een mossel in gegooid dit was wel in mijn begin periode van de aqua, maar naar mijn idee filteren ze wel het water want het werd mooi helder van wat ik me zo kan herrinderen
Maar deze had ik gewoon hier uit de sloot en hield het niet lang uit in warm water.. waardoor ik er een vies goor aquarium aan overhield wat ook nog eens enorm stonk!
heb ook wel eens waterpest meegenomen uit een zandput en daar zaten een stuk of 10 kleine mosseltjes tussen.
Die hebben het een jaartje overleefd denk ik.. ik was ze vergeten toen ik het bakje eens leeg haalde en heb ze zo met het afval weggespoeld.
zwanenmossels worden zelfs verkocht voor het aquarium. o.a. bij Holgen in Amsterdam.
je hebt gelijk.
Maar ik lees in ieder geval overal dat ze het niet echt lang uithouden.
Ook lees ik trouwens dat de larfjes van de mosselen zich hechten aan de vissen ook in de kieuwen, lijkt me voor de vis niet echt bevordelijk.
Hallo
ik heb ook 2 Mosselen in mijn zoetwater bak
gekocht in de aquarium zaak.
nu zijn er ongeveer 29 Zoetwater mosselen
deze zullen waarschijnlijk ook wel uit de verschillende biotopen komen.
dus uit de sloot zal toch wel een ander ras of soort kunnen zijn
ik heb al eens gezien dat er een van mijn mosselen aan het kotsen was.
dit schijnt te zijn om de onverteerbare resten in hun maag kwijt te raken ?
het was een raar slijmerig goedje.
en volgens mij irriteerde het mijn vissen behoorlijk.
heeft iemand hier ervaring mee ?
bij het dood gaan gaan ze open staan net als in de pan als ze gaar zijn.
je moet dan zo snel mogelijk de mossel verwijderen om een sterke vervuiling vergiftiging van je bak te voorkomen.
Mosselen filteren idd een hele hoop water. Maar dat vehaal van larfjes ken ik niet.
Verder zoek ik ze nog wel voor in de vijver. Niet echt veel te zien deze dieren.
Ik woonde vroeger tegenover een baggergat. Ik heb toen nogal wat mosselen gevangen en in onze vijver uitgezet. Werkte best goed... maar of deze ook in het aquarium kunnen? geen idee. Ze zijn wel te koop zag ik in de winkel.