Hoi allemaal,
ik heb een hele tijd geleden op dit forum een visbestand samengesteld en na wat gedoe in de bak zijn er nu 2 pauwooggrondels die het erg goed doen en het aquarium is volledig ingericht. Nu wilde ik dit weekend of volgend weekend nieuwe visjes halen maar ik zag op de website van de lfs alleen otocinclus affinis. Wat is het verschil tussen de twee en maakt het uit welke in neem. Want anders kan ik ook misschien wel regelen dat ze die oto vittatus krijgen. Mijn visbestand wordt:
10x epiplatys annulatus
2x pauwooggrondel
10x vuurgarnaal (om te beginnen)
en dan 6x otocinclus vittatus (affinis?)
Alvast bedankt!
afinnis of vittatus?
afinnis of vittatus?
Hallo 
Re: afinnis of vittatus?
Er zijn een hoop Otocinclus-soorten die door elkaar worden verkocht, en je moet naar de juiste dingen kijken om ze te onderscheiden:
- Otocinclus affinis is erg bleek, en heeft een dunne streep tot de staartwortel.
- Otocinclus hoppei heeft een egale, lichtgrijze rug, een dikke streep en een grote vlek op de staartwortel
- Otocinclus huaorani heeft een speciale tekening op de staartwortel
- Otocinclus macrospilus heeft een lichte, vlekkerige rug een grote vlek op de staartwortel
- Otocinclus mariae heeft een rug met grote, donkere vlekken en een grote vlek op de staartwortel
- Otocinclus vestitus heeft een fijngevlekte rug en een streep die doorloopt over de staart.
- Otocinclus vittatus heeft een vlekkerige rug en een streep die doorloopt over de staart. Daarboven nog een witte zone die de streep van de rug scheidt, en daarmee ook de vittatus van de vestitus.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
konijntjeluuk
- 0-200

Hah, goed bezig!
Zijn er ook nog anders verschillen dan de kleuren/tekeningen?
Zijn er ook nog anders verschillen dan de kleuren/tekeningen?
DNA uiteraard
verder niet volgens mij. Ik weet dat de O. cocama een voorkeur heeft voor meer dierlijk voer, maar die is weer onmogelijk te verwarren met bovenstaande soorten
of dat voor meer soorten geldt, zou ik even moeten nazoeken.
Hahaha, mooi hè dit diertje.
Heb er ook 6 en kwam in de winkel vragen om de vittates, "u bedoelt de affinis?" ja hoor als jullie ze hier zo noemen hahaha
Hoef geen foto te plaatsen aangezien ik wel weer dat het om de vittates ging
Heb er ook 6 en kwam in de winkel vragen om de vittates, "u bedoelt de affinis?" ja hoor als jullie ze hier zo noemen hahaha
Hoef geen foto te plaatsen aangezien ik wel weer dat het om de vittates ging
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Dankjewel allemaal! dan haal ik wel gewoon degene die ze hebben (of qua naam hebben staan
)
Hallo 
@ Rody: dat is dus een beetje stom van hen, maar het gaat zo in de helft van alle winkels 
@ Eszieh: zou ik doen, ze zijn allemaal vergelijkbaar in verzorging
@ Eszieh: zou ik doen, ze zijn allemaal vergelijkbaar in verzorging
I know, ach ja.......zolang ze de GSP (Tetraodon nigroviridis) ook nog steeds regelmatig als zoetwater vis verkopen is dit nog het minst erge van de winkelsLaurens schreef:@ Rody: dat is dus een beetje stom van hen, maar het gaat zo in de helft van alle winkels![]()
Ja dat is helemaal een ramp inderdaad, maar goed... heb je weleens een volwassen roodstaartmeerval gezien? Ik kan je verzekeren, die worden groot
worden ook verkocht op een lengte van 5cm, dus dan krijg je ook problemen 
Mijn hemel, nee die heb ik nog nooit gezien.
Wat een beest zeg.
Wat een beest zeg.