groene alg

Plaats reactie

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

groene alg

Bericht door jessicapilon »

In mn ene bak heb ik op de lage planten op enkele blaadjes wat groene puntjes alg. het is een rio125 en er zitten 2 grolux lampen boven. is het mogelijk dat deze lage plantjes te weinig licht krijgen en moet ik de voorste vervangen door een daglicht lamp??? Of helpt dat niet en loop ik dan het risico dat er teveel licht in de bak komt? wie weet raad?? groetjes jessica
ps het is maar een heel licht probleem en het is niet zo dat ze eronder zitten ofzo gelukkig en de achtergrondplanten die hoger zijn hebben het niet

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: groene alg

Bericht door Rody »

Jeetje, ik vind 1 Growlux lamp al niks.....jij hebt er zelfs 2 boven hangen.
Deze lampen staan er wel bekend om dat ze alg veroorzaken.

Persoonlijk zou ik ze beide vervangen voor 2 lampen van Arcadia, dan dus een planten lamp en een "kijklamp"
Heb je T8 of T5 lampen erboven hangen?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

ik heb t5 lampen. welke kleur kan ik beter gebruiken dan boven een 80cm bak?? gr jessica

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Dan zou ik achter de Arcadia Plant Pro hangen en voor de Arcadia Original Tropical Pro.

Ben zeer tevreden over Arcadia, nog steeds spijt dat ik voor de grote bak Dennerle erin heb zitten, kleine bakjes zitten Arcadia in, veel natuurlijker en 0,0 alg.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Mijn planten staan onder twee lampen van Philips, gewone, normale Master TLD van 840 (daglicht) en 830 (warmwit). De twee soorten die ze in kantoorgebouwen het meest gebruiken. De planten doen het fabuleus terwijl ze in een tamelijk plant-onvriendelijk milieu groeien (Malawi-bak). Er staan twee grote anubiassen in, die nu zo´n 25 cm hoog zijn (eentje heeft zo´n 5 bloemen achter elkaar gehad). Ook de Thaise uienplant (Crinum thaianum) groeit de bak uit.

Dan zal je wel veel voeding gebruiken... nee.
Ah, EasyCarbo dan....nee.
CO2? ....nee.
Algen?...minimaal.

Wat dan wel? Planten die tegen een stootje kunnen, en het belangrijkste... goede verlichting..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

dus je adviseerd een daglichtlamp met een warmwit? die zaten ook standaard boven mijn juwel record 800 toen ik deze kocht alleen van het merk juwel dus. denk je dat dit een goede combinatie is?? gr jessica

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Da´s een prima combinatie. Je kunt ze niet bij de bouwmarkt halen, maar wel bestellen bij winkels die elektronische componenten en zo verkopen. Het zijn vaak geen standaardmaten namelijk. Het is wel het onderzoeken waard want die lampen zijn een stuk goedkoper dan de Juwel-lampen.
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

De lamp keuze heeft ook wel te maken met eigen smaak, de ene vind gelig licht mooi, de ander juist wat harder.
Maar Grolux lampen staan er inderdaad wel om bekend.
Het voordeel van Philips lampen is dat ze vergeleken met speciale aquariumlampen, goedkoop zijn.
Zelf houd ik niet van dit licht en mijn plantjes doen het goed onder de lampen van Arcadia, degene die Rody zei.
Kijk eens of deze shop die lampen heeft.
Er weleens lampen besteld en ging netjes en goed.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

beste mensen, ik heb me goed vergist. ik heb dus 2 bakken van 80 cm met juwel verlichting. alleen zaten er geen growlux boven maar nature zag ik net. wie kan vertellen of die net als de growlux wel of niet alg gevoelig zijn?? en bij beide bakken heb ik de lampen vervangen door voor een juwel daylight en achter een juwel warm wit. is dit beter dan de nature lampen en is de combinatie nu goed om te voorkomen dat er algen ontstaan zoals bij de growlux dus wel kan gebeuren. het zijn officiele juwel lampen allemaal. willen jullie reageren op de verandering en laten weten wat je er van vind itt de oude lampen en of deze nieuwe ook alg gevoelig zijn?? alvast heel erg bedankt en sorry voor mn vergissing van gister. groetjes jessica

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Juwel lampen zijn op zich beter dan de Grolux, maar ik had zie hier ook standaard in mijn Rio125 zitten en daar had ik best last van alg.
Nadat ik de lampen had vervangen , achter een Arcadia planten lamp en voor een Arcadia Freshwater nam de alg af. Daarna ook nog eens begonnen met EasyLife plantenvoedingen en heb nu al een paar jaar geen alg van betekenis.
Gebruik je iets van plantenvoedingen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

ja ik had in de ene bak ook standaard bij de koop daglicht en warmwit. deze zitten er nu weer in net als in het begin. ik kreeg geen alg onder deze 2 lampen maar vond nature mooier. vandaar, maar nu zit er weer daglicht en warmwit boven. ik ben blij dat patman dat een goede combinatie vind al zeg ik het zelf en toen ik ze erboven had in het begin had ik geen alg. het beetje dat ik heb zit in de andere aquarium. daar zit nu daglicht en nature boven. is nature beter dan growlux?? en waarom is growlux niet aan te bevelen (hoe komt dat dan)?? groetjes jessica

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als je nature mooier vind, dan zou ik zeker eens naar de lampen van Arcadia kijken.
Lampen vind ik kwalitatief beter dan Juwel, mooier licht geven en zo goed als geen last van alg.
Alle lampen zijn opgebouwd met een bepaald spectrum, Grolux piekt nogal in het blauw en dat vinden de algen wel lekker.
Leuk en interessant leesvoer:
http://www.aquaclopedie.nl/informatie/licht.html
http://www.easylife.nl/nederlands/pg.html?id=55
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jessicapilon
0-200
0-200

ok dank je. en de nature hoe piekt die en is die beter dan de growlux?? wie kan dat vertellen?? groet jessica

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ander groot voordeel bij de lampen van Philips en Osram is dat deze het eerste jaar teruglopen naar 90% van hun kunnen en daar op blijven tot ze uitgaan. Aquariumspecial lampen hebben altijd een max. aantal branduren, je zal dus een tijd werken met maar 50a70% van wat de specificaties van de lamp opgeven.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand