60*30*30 aquarium

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

60*30*30 aquarium

Bericht door konijntjeluuk »

Hallo beste aquarianen,

Ik ben nieuw hier op het forum en wil graag vragen of ik goed bezig ben. Maar eerst een dikke duim voor dit forum, ik heb hier echt al veel informatie vergaard!

Bij mij in de woonkamer staat nu een 54L aquarium met een pomp en verwarming, dat is volgens mij wel ok.
Ik heb nu 5 dagen het water erin(met Tetra Aquasafe), een bodem van kiezelsteentjes(wit/bruin/zwart), 2 planten (spathiphyllum wallisii, Micranthemum umbrosum), en wat kunststoffen schuilplekjes. Ik heb al meerdere keren kleine beetje droog vlokvoer toegevoegd. Ik kan het nog wel zien liggen op de bodem.

Ik wil graag beginnen met (10) vuurgarnalen, daarna een stuk of 10 dwergrasbora's (Boraras maculatus )erbij. Daarna wil ik nog graag wat andere bodemvissen, en een leuk paartje, maar ik weet nog niet zo goed wat.

Vandaag heb een behoorlijk stuk kienhout in het aquarium gedaan ( 25 cm lang, doorsnee van 4 cm) en daar wil ik nog graag javamos op laten groeien. Ook hoop ik dat ik komend weekend drijfvaren/vlotvaren (Salvinia Natans) kan toevoegen.

Het enige waar ik nog niet mee bezig ben geweest is het meten van de waterwaardes. Is dit juist wel heel belangrijk, of komt het vanzelf wel op de juiste waardes?
Ook heb ik geen turf of kool in mijn pomp(Stingray 15) zitten. Moet dit juist wel, of moet dit pas nadat je gemeten hebt dat je pH niet goed is?
Mijn pomp zorgt er een beetje voor dat de waterspiegel in beweging is. Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee aan moet, maar echt mooi vind ik het niet...
Verder hoor ik uiteraard graag of jullie andere tips hebben, qua planten/viskeuze.

gegroet,
Luuk

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: 60*30*30 aquarium

Bericht door Rody »

Hoi en welkom hier,

Je start is in ieder geval al goed door eerst veel info te vergaren en daarna te beginnen, geduld is helaas de rode draad in deze hobby.

Over het starten met de garnalen kan ik kort zijn, niet doen....garnalen zijn gevoeliger dan vissen dus je kan beter met de vissen beginnen en als laatste met de garnalen.
Hout vind ik altijd heel mooi in een aqua, een beetje mos erop maakt het inderdaad helemaal af :D
Goed idee ook om drijfplantjes erin te doen, vinden je Maculatus wel fijn hoor.

Het meten is inderdaad wel een belangrijk onderdeel van de hobby, de meeste meten in het begin wel veel en daarna vrijwel niet meer, dan gaat het op het oog....je ziet redelijk snel aan de kleur van je visjes of het goed gaat of niet met je water.
Een testsetje zou ik wel aanschaffen, neem maar geen stripjes aangezien die niet zo nauwkeurig zijn, druppeltesten zijn wel het meest nauwkeurig en dan zou ik de sets van Sera nemen.

Misschien is het volgende bestand wat voor jou:

15 Boraras maculatus
of
15 Boraras Brigittae (zijn iets feller gekleurd)

6 Corydoras Panda
of
6 Otocinclus Vittatus

10x Vuurgarnaal
2x Neritina slak (zebra)

Dat je wateroppervlak in beweging is is wel goed, zolang het geen golfslagbad is. Zo heb je een mooie zuurstofopname aan het oppervlak.

Als laatste......heb je een foto van je bak?
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Allereerst welkom.
Met de garnaaltjes zou ik toch wel even wachten tot je bak een paar weken verder is.
Garnaaltjes kunnen best wel wat hebben, maar willen toch wel een goed ingedraaide bak hebben en dan ben je toch wel een week of 4 tot 6 verder.
Deze zou ik dus als laatste doen.
Voor je überhaupt de eerste vissen gaat plaatsen, is het verstandig om even je water te (laten) testen.
Bijna elke LFS (local fish shop) doet dit wel, het zij gratis het zij tegen een kleine vergoeding.
Turf gebruik je om de PH te laten zakken als je dit nodig acht en kool gebruik je eigenlijk alleen na medicatie om de laatste resten medicijn eruit te filteren. Wel zeggend dat filteren over kool je water wel lekker helder maakt, vandaar dat ik een klein beetje in een 2e pomp heb zitten.
Ken die Stingray 15 niet, maar valt die niet een beetje te sturen zodat het water tegen bv de achterwand "breekt"?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Bedankt voor de snelle reacties!

Geduld is een schone zaak, ik weet het...
Wat betreft de garnalen; ik kreeg van de LFS een reactie op de vraag of ze de 'boraras brigittae' op voorraad hadden:
---Het is verstandig om eerst water mee te nemen zodat wij dat voor jou kunnen testen. Als het water goed is dan is het wel aan te raden om eerst met wat bodemvissen/ garnalen te beginnen of wat slakken. Deze ruimen de bodem op en eten algen.

Als je bak dan 1 a 2 weken draait met de bodemvissen en het gaat allemaal goed dan kun je een scholenvis erin gaan doen. Hoe groter de school hoe prettiger de vissen zich voelen. Je kunt eerst wel 5 houden en daarna uitbreiden naar 10 stuks.---

Dit leek mij een nette reactie, vandaar de vraag over de vuurgarnaaltjes.

Het lijkt me nu dus wel duidelijk dat ik eerst met bodemvissen ga beginnen.

Wat betreft het meten. Ik vind het nogal flink prijzig om zo'n sera aqua-test box te kopen. Deze kost €40+ toch? Ik ben net een kleine week bezig met mijn nieuwe hobby, en ik probeer het financieel toch binnen de perken te houden. Ik heb al begrepen dat dit een flink dure hobby gaat worden...
Ik zal eerst maar eens het water laten testen in de winkel. Mocht blijken dat ik er nu helemaal naast zit, dan zal ik het bij gaan houden met de stripjes. Mocht dat toch echt te slecht werken, dan zal ik overstappen op druppeltests.

Het bestand wat Latinus aangeeft lijkt mij wel tof, maar de corydoras en otocinclus weet ik nog niet helemaal zeker. Daar wil ik me nog iets verder in verdiepen. En ook heb ik me nog helemaal niet verdiept in slakken, omdat ik nog niet zeker weet of ik deze uberhaupt in mijn bak wil hebben.

Met turf zal ik dan nog even wachten op de testresultaten. Kool heb ik dan hopelijk voorlopig nog niet nodig...
De uitlaat van de Stingray 15 is inderdaad te sturen. Hiermee ga ik ook eens wat uitproberen.

Foto's zijn op dit moment een beetje lastig, ik heb alleen een webcam...
Ik zal foto's maken als de bak wat verder is. Op dit moment stelt het echt nog niet veel voor...
Bedankt!

Gegroet,
Luuk

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Zo nou je hebt je in elk geval goed ingelezen. Je filter is zo ok. Als je het erin kwijt kan...wat Sera Siporax Daar kunnen je baccies lekker gaan kweken.
Zelf heb ik ook geen testset hoor...altijd leuk om je water te testen maar laat het doen scheelt je kosten.
En wat Latinus zegt op een gegeven moment zie je het ook aan je vissen.
Als je bak goed is ingedraaid en je elke week 30% van je water ververst zit je 9 van de 10 keer goed.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Mitchel
1000+
1000+

Bericht door Mitchel »

welkom op het forum Luuk.
Juwel Trigon 190 Rio Negro, Zuid-Amerika
-3x Apistogramma agassizii 'yellow' (1xM, 2xF)
-20x Hemigrammus bleheri
-10x Carnegiella strigata
-1x Ancistrus dolichopterus (M)

deefdeef
0-200
0-200

Bericht door deefdeef »

Wat goed dat je je eerst goed wil laten informeren en niet eerst begint en achteraf vragen stelt. :duim:

De meeste vragen zijn al beantwoordt voor je.

Enige wat ik nog kan zeggen is dat je voor 25 á 30 euro al een mooie goede testset (met pH kH gH no2) hebt van tetra of sera. En je doet er een heel jaar mee. (omgerekend is dat 50 cent per week)

En die spathiphyllum wallisii zou ik snel uit je bak halen en in de vensterbank zetten. Vervang m door een mooie valisneria of andere mooie grote waterplant.

Succes!

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Ik hoop dat de baccies ook zonder siporax aangroeien. Moet wel lukken toch?
Moet ik na de eerste week van opstarten ook al water verversen, of moet ik dat pas doen nadat er vissen in mijn aquarium zitten?

Bedankt m-kaan! :)

Ik ga morgen mijn water laten testen, mocht het helemaal mis zijn, dan zal ik overgaan tot aanschaf van zo'n testset.
Over de spathiphyllum wallisii had ik inderdaad gelezen dat het niet zo'n echte waterplant is... Deze is als eerste aangeschaft zonder enige aquariumkennis.
Valisneria laat ik nog even achterwege omdat deze waarschijnlijk in de weg gaan zitten met mijn Salvinia Natans die ik morgen in mijn brievenbus verwacht. Ik zat meer te denken aan de cabomba aquatica om de bak lekker op te starten. Later kan ik dan nog altijd mooiere planten aanschaffen(ik vind die cabomba eigenlijk niet zo mooi...)

Ook heb ik op dit moment nog helemaal geen bekleding aan de achterkant. De LFS heeft zo'n standaard folie met een mooie onderwatertekening, maar dit vind ik juist helemaal niet mooi. Hebben jullie nog ideeen voor een leuke achtergrond? Ik zoek iets in de richting wat op echte natuur lijkt, zoals rotsen/zand/planten enz.

gegroet,
Luuk

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

De baccies groeien ook wel zonder Siporax alleen biologisch filteren verdient de voorkeur.

Je kan nu al starten met water verversen, gewoon 1 keer in de week doen.

Testen kan je nu wel laten doen alleen een aantal waardes heeft nog niet zo heel veel zin om te weten, No2 is hier een voorbeeld van....die meet je nu nog niet, daar is het nog iets te vroeg voor.
Dus als je nu niet tevreden bent over de waardes morgen hoef je niet de oplossing te zoeken in een testset :)

De Cabomba kan je uiteraard ook achterwege laten als je die niet mooi vind, dan kan je beter voor een Limnopila Sessiflora gaan bijvoorbeeld of zijn grote broer (vind ik persoonlijk schitterend) de Limnophila Aquatica (is wel duurder), dit zijn ook snelgroeiers zoals de Cabomba alleen vele malen mooier.

Een achterwand in je bak word nu een beetje moeilijk wel heb ik al vaker posters gezien van steen, wortels of dergelijke dingen.
Anders als je echt niks kan vinden gewoon zwart karton erachter doen.

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Ok, dus na 3 weken kan ik eigenlijk pas goede waardes verwachten.

Die limnophila's zijn inderdaad echt mooi! De eerste paar reacties op google zijn alleen niet echt lovend...
Vermeerder jij deze plant wel eens? Zoja, zou je mij een stekje kunnen op sturen? Ik betaal de verzendkosten uiteraard.
Pfff, in sommige aquaria staat het echt heel mooi in combinatie met andere planten. Lekker op de achtergrond lijkt mij ideaal.

Ik was inderdaad niet op zoek naar een achterwand 'in' de bak, maar ik wil hem opplakken aan de buitenkant. Ik zal nog even verder zoeken.

gegroet,
Luuk

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Yep, tussendoor testen kan natuurlijk nooit kwaad.
De Nitietpiek komt meestal in de 3e week van de indraai, dit betekend niet dat je hem ook zult meten aangezien het kan zijn dat de piek al geweest is wanneer jij aan het meten slaat.

Limnophila snoei ik regelmatig, kan je daar best een paar stengels van opsturen hoor.
Heb net gesnoeid dus duurt wel min 2 weken voor ze weer aan de max zijn :)

Poster zijn er in diverse soorten en hopelijk vind je er 1 die je mooi vind.

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Tof dat je wat wilt opsturen! Over 2 weken kun je een PM verwachten.

Ik ben nog even flink bezig geweest met het zoeken naar planten, en nu kom ik er achter dat ik geen Micranthemum umbrosum heb, maar gewoon Mexicaan eikenblad. Haha! Ik heb me in het begin waarschijnlijk flink vergist door de hoeveelheid informatie...

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Haha als je de basis hebt kom je al een heel eind hoor.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Inderdaad, volgens mij als je 10 jaar in de hobby zit leer je nog steeds bij :)

Ik zie je PM vanzelf wel voorbij komen.

Onderwerp auteur
konijntjeluuk
0-200
0-200

Vandaag 10 kegelvlekbarbeeltjes gekocht. Dit is een lekker actief schoolvisje, en ze doen het al leuk!
Helaas zie ik wel 1 die een onderkaak mist. Ik heb gelijk even contact opgenomen met de LFS.

Oja, het zijn trouwens geen kegelvlekbarbeeltjes, maar hockeystickbarbeeltjes (Trigonostigma hengeli )
Heb ik gelijk ook maar even doorgegeven aan de LFS.