Vragen over de ''eenzame'' Sluierstaart

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Vragen over de ''eenzame'' Sluierstaart

Bericht door Avdmee »

Hallo forum bezoekers,

Ik heb een vraagje. Ik heb sinds dinsdag 22 april dit aquarium gekocht. http://p.mdcd.net/product_images/full/5 ... 7422b9.jpg Vroeger heb ik al een paar aquaria's gehad, maar dan rechthoekig van +- hezelfde formaat. Toen had ik een Leeuwenkop die 15/20 cm werd, hij zat in een klein bakkie altijd in zijn eentje. Nu heb ik een sluierstaart gekocht van rond de 8 cm. Ik heb me goed voor laten lichten bij een visspeciaalzaak en die man vertelde me dat deze sluierstaart wel in dit aquarium kon en genoeg ruimte had, maar wel in zijn eentje. Mijn vraag is nu of sluierstaarten die altijd al in hun eentje zitten dan ook last hebben van eenzaamheid dat ze altijd in een hoekje gaan zitten, ( omdat bij de meeste forums het gaat over hun partner die dan dood is gegaan ) of dat ik echt genoodzaakt ben om een tweede erbij te kopen met een grotere bak, en wat vinden jullie van dit aquarium, goed voor deze sluier of niet? Ik geef hem wel om de dag levend voer om hem bezig te houden. Hij is wel levendig en dat hoop ik daarom ook zo te houden.

In totaal heeft dit me al meer dan 150 euro gekost en ik heb goede spullen gekocht om zowel de vis als aquaria goed te onderhouden, maar wat meer informatie zou mij een goed gevoel geven :)

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Vragen over de ''eenzame'' Sluierstaart

Bericht door Laurens »

Helaas, dit is een geval van verkeerde voorlichting door de verkoper. Als ik me niet vergis heb je een Aqua40 van Superfish gekocht, en dit is gewoonweg te klein voor goudvissen. Dus ik denk dat daar je probleem ligt.
Dus ik zou nu beslissen of je verder wilt met de goudvis, met dit aquarium, of met allebei apart ;)
Levend voer is in ieder geval goed om de vis gezond te houden, dus ga daar vooral mee door :D
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Bericht door Avdmee »

Bedankt voor je snelle reactie :) Ik wilde teruggaan naar de winkel, maar hij was dicht vanwege goede vrijdag. Morgen ga ik een grotere bak kopen en ik hoop dat er dan een maatje voor hem bij kan. Nu nog maar hopen dat mn vis het tot morgen ochtend overleeft ;)

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Zoals Laurens al aangeeft is dit bakje inderdaad veel te klein voor bijna alle vissen, er zijn zeker wel vissen die erin kunnen maar zeker geen sluiers.
Wat is de maat bak die je wilt gaan kopen eigenlijk? Als je misschien denkt dat je met een 60cm bak goed zit moet ik je helaas ook teleurstellen :(
Je zult echt aan een bak van minimaal een meter moeten gaan denken als je dit soort vissen wilt gaan houden, persoonlijk zou ik zelfs een 1.20m bak aanraden, zeker als je ook nog een 2e erbij zou willen.
Je vis zal het zeker wel overleven tot morgen ;) daar hoef je je niet druk om te maken.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Bericht door Avdmee »

hm... Volgens mij heeft het forum mn bericht niet verstuurd :o. Ik ga morgen kijken voor een 100 cm aquarium. Mijn kamer is niet zo groot namelijk. Over een paar jaar ga ik dan een grotere kopen :)

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Mmmmmmm, dan hoef je mijn bericht ook maar half te lezen :P
Maaruh.....een 100cm :D dat is toch al 100x beter hoor, super dat je dit meteen oppakt hoor.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Inderdaad, super!
Hopelijk slaag je erin en hoe groter de bak, hoe makkelijker!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

idd je waardes schommelen veel minder. Haal gelijk wat setjes planten voor een koudwaterbak.
100 cm kan je al een mooie bak van maken voor Goudvissen.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Bericht door Avdmee »

Ik heb nu een grote bak gekocht 100 cm :) Heb er wel een voedingsbodem in gedaan... en had de winkel gevraagt of je die moest wassen, maar dat wisten ze natuurlijk niet. En nu is mijn water geel/troebel. Ik dacht dat het aan mijn filter lag dus heb ik er nu 2 in gedaan. Nog troebel na een dag. Moet ik nu mijn voedingsbodem eruit halen? Ik heb ook nog een zakje biolocigal filtration booster meegekregen. Kan je dat erbij gooien als je vissen in je aquarium zitten of moet dat gebeuren als ze in een emmer zitten, want ik weet dat je je vissen er niet mag uithalen... Maar als de voedingsbodem er uit moet dan heb ik geen keus ( lijkt mij ) en ik kan ze even in mijn oude aquarium stoppen dan hoeven ze niet in een emmer :) is het schadelijk voor je vissen als het water zo troebel is?

Ik heb trouwens ook nog een maatje voor hem erbij gehaald. Bij dezelfde winkel in dezelfde bak als de vis daarvoor :D

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Heej, gefeliciteerd met je nieuwe bak hoor :)
Heb je alleen een voedingsbodem op de grond of daar ook nog grind overheen? In het eerste geval dan is het helaas een probleem ja, dan zou je eventueel grind over je bodem heen kunnen leggen en dan wachten tot je water schoon wordt.
Ik zou persoonlijk de visjes er even uithalen, grootste gedeelte van het water eruit en dan weer grind over je bodem heen doen.
Eigenlijk heb je in deze bak helemaal geen voedingsbodem nodig dus ik zou hem er zelfs uithalen, zou wel weer zonde van het geld zijn.

Je visjes zullen er nu niet dood aan gaan maar fijn water zal het niet zijn ;) je zal zo ook een algenexplosie krijgen denk ik, te voedingsrijk is het water nu.

Heb je ook grind meegenomen voor deze bak? Je voedingsbodem hoefde je trouwens niet te wassen.

Dat goedje wat je hebt meegekregen kan er gewoon in, wel zou ik eerst een keuze maken wat je met de bodem gaat doen, het zou weer zonde zijn als je dat spul erin gooit en je gaat daarna alsnog je water eruit halen :)

Leuk dat je er 2 hebt nu, ze zullen het wel goed gaan hebben bij jou denk ik :mrgreen:

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

een voedingsbodem is idd niet nodig. Als je Hoornblad en waterpest aanschaft heb je goede zuurstofplnten en die nemen veel voedingsstoffen op. Deze hoef je ook alleen maar in de bodem te steken en klaar ben je.
Deze meerder je heel snel dus een bosje van beide en je hebt al een begin. Binnen 2 maanden heb je dan ongeveer 6 bosjes vol haha.

Dus zou de V bodem eruit halen grind erin en wat plantjes.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Bericht door Avdmee »

Even ter informatie nog : Ik heb de voedingsbodem erin laten zitten.. bleek dat ik een teveel aan een ziektebestrijder had in gedaan waarschijnlijk. Dat was een soort korrel achtige substantie en daardoor werd mijn water geel. Nu is de bak weer helemaal goed :D Ik heb wel een knikje in de pomp gezien... morgen ga ik het even na laten kijken. Mijn vissen vinden het nu heerlijk! Lekker zwemmen en savonds een hapje levend aas ;) Bedankt voor al jullie advies :)

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Bericht door Avdmee »

Oh en trouwens. Ik heb een laag voedings bodem, daarop een laagje grind en daarop een klein laagje steentjes :)

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Aaah, kijk dan moet het geen probleem zijn hoor.
Hoewel je dus geen voedingsbodem nodig had is het ook weer geen probleem dat hij er inzit natuurlijk :D

Trouwens.......heb je ook een kiekje van de bak voor ons? Ben wel erg nieuwsgierig geworden hoor.

Onderwerp auteur
Avdmee
0-200
0-200

Bericht door Avdmee »

Tuurlijk heb ik een kiekje ;) hij past er alleen niet helemaal op ;) http://www.facebook.com/media/set/fbx/? ... =1&theater