snelgroeiers
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

snelgroeiers
voor zover ik heb begrepen is het mogelijk dat je in je bak op de langzaamgroeiers wat algen kunt krijgen terwijl de snelgroeiers geen algvorming krijgen. hoe kan dat want ze zitten toch in dezelfde omstandigheden. en klopt het dat de anubia ook vrij snel last van alg kan krijgen?? wie kan op deze vragen een antwoord geven?? groetjes jessica 
Re: snelgroeiers
Voor zover ik weet verbruiken snelgroeiers sneller plantenvoer waardoor het als het ware het voer voor de algen wegkaapt.
Maar als iemand het betere, grotere uitleg heeft..
Eigenlijk een hele interessante vraag.
Maar als iemand het betere, grotere uitleg heeft..
Eigenlijk een hele interessante vraag.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Vooral voor het nitraat geldt dat inderdaad. Drijfplanten en mangrovebomen schijnen de max te zijn wat dat betreft.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

ok de snelgroeier kaapt het voor de neus van de algen weg, maar ze zitten toch in dezelfde bak als de trage groeiers dus waarom krijgen die het dan wel?? groetjes jessica ps de alg weet toch niet of het een snelgroeier is of begrijp ik het niet??
Je zult zien dat wanneer je last van alg heb en je snelgroeiers plaatst, ook de langzamer groeiende planten van hun alg afkomen.
Alleen het zal iets langer duren.
Maar er zijn ook algen soorten die hier lak aan hebben
Of te wel, hangt ook wel af van welk alg je hebt, maar voor de meest gangbare algen die je in een aquarium ziet, gaat dit wel op.
Alleen het zal iets langer duren.
Maar er zijn ook algen soorten die hier lak aan hebben
Of te wel, hangt ook wel af van welk alg je hebt, maar voor de meest gangbare algen die je in een aquarium ziet, gaat dit wel op.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

ok. maar kan iemand uitleggen waarom de algen van de langzaamgroeier verdwijnt als je er snelgroeiers in zet of hebt??? gr jessica
Omdat de snelgroeiers de voeding wegkaapt voor de algen om zo zelf te groeien, hierdoor zullen de algen geen voeding meer kunnen krijgen en zullen ze net als elk levend iets "verhongeren" en afsterven.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
Ik denk dat de celgroei en celdynamiek van de snelgroeiende planten veel groter is dan de langzame groeiers. De anubias bijvoorbeeld heeft ook een veel steviger blad waarop algen veel makkelijker kunnen settelen. De opname van voedingstoffen gaat ook door het blad (en veel minder door de wortels dan je zou verwachten) en je kunt je voorstellen dat dat bij de snelgroeiers turbulenter is dan bij de trage groeiers. De algen moeten zich dus vastzetten en voldoende voedingsstoffen in de buurt hebben, en dat vinden ze bij de rustige trage groeiers.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
overigens, als je bijvoorbeeld penseelalg hebt, dan zal die waarschijnlijk niet weggaan ook al zijn er snelgroeiers bij geplaatst. Die is vrij hardnekkig. Groene algen die verdwijnen wel, omdat de snelgroeiers de stoffen zo snel opnemen dat er bij de trage groeiers ook geen overschot meer blijft.
Groeten,
Patrick
Patrick
Yep, uit eigen ervaring weer ik dat de roodwieren (baardalg/penseelalg) zich niks aantrekken van een bak vol snelgroeiers
daar helpt Easycarbo weer goed tegen 
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

baardalgen zijn toch niet altijd roodwieren. er zijn toch ook groene?? er zijn toch ook van die groene haartjes op de bladranden die wel 1 cm kunnen worden?
Roodwieren betekent niet dat de algen ook rood zijn 
Baaralg en penseelalg zijn over het algemeen zwart, zijn ze aan het afsterven zullen ze ook naar groen kleuren.
Baaralg en penseelalg zijn over het algemeen zwart, zijn ze aan het afsterven zullen ze ook naar groen kleuren.
-
jessicapilon
Onderwerp auteur - 0-200

ik heb in mn ene bak op de bladranden haartjes van max 1 cm lang. dus dat zijn ook roodwieren begrijp ik? al zijn ze lichtgroen vanaf de eerste dag? gr
Mmmmm, als ze 1 cm zijn kan het inderdaad heel goed zijn dat dat baardalg is, heb je er een foto van?
Zijn het allemaal stugge afzonderlijke haartjes of kun je het zien als "ijzerslijpsel" dat een beetje magnetisch is (ziet er dus uit als een klein penseeltje).
Als het een roodwier is zal het ook niet veel helpen om er snelgroeiers bij te plaatsen, kan nooit kwaad natuurlijk maar oplossen zul je het probleem daar niet mee.
Easycarbo gebruik je al toch?
Zijn het allemaal stugge afzonderlijke haartjes of kun je het zien als "ijzerslijpsel" dat een beetje magnetisch is (ziet er dus uit als een klein penseeltje).
Als het een roodwier is zal het ook niet veel helpen om er snelgroeiers bij te plaatsen, kan nooit kwaad natuurlijk maar oplossen zul je het probleem daar niet mee.
Easycarbo gebruik je al toch?
er zijn voorbeelden van algen te vinden in deze rubriek, fris groene haartjes lijkt me... groene alg 
Groeten,
Patrick
Patrick