Met dit verhaal probeer ik jullie alvast wat op weg te helpen met het maken van de keuze, wat er op de bodem van het aquarium moet komen.
Als eerste stap gaan we kijken welke vissen in het aquarium gaan komen.
Vissen die graag in de bodem woelen/wroeten zullen zich prettiger voelen op een zand bodem, denk daarbij bijv. aan een Corydoras die doen de hele dag niets anders dan door de bodem wroeten.
Zou je bij deze vis grind gebruiken dan kan deze vis zich zelf beschadigen en ook zijn natuurlijke gedrag niet volledig tot uiting kunnen laten komen.
Veel Cichliden spoelen graag hun kieuwen met zand. Dit doen ze om eventuele parasieten van de kieuwen te spoelen. Het mag duidelijk zijn dat ook hier grind geen optie is.
Waar dan wel grind gebruiken ? Er zijn voldoende vissen die het op grind wel goed doen. Dat zijn dan voornamelijk de vissen die zich in de middelste en bovenste waterlagen bevinden, denk hierbij aan Zwaarddragers, guppy’s, neon/kardinaal tetra, maanvissen enz.
De voordelen van grind:
Het schoonhouden van de bodem, je kan heel makkelijk met een aquarium stofzuiger de bodem schoonhouden zonder het grind op te zuigen.
Bij grind kan je er voor kiezen het bovenste laagje mee af te zuigen, en in een emmer opvangen. En dit kun je dan eenvoudig wassen, door het even goed te kneden en langs elkaar te laten schuren.
Diverse kleuren en formaten verkrijgbaar. Een variant hierop is split wat nog kleiner is dan grind.
Het slipt ook niet dicht, wat bij zand wel kan gebeuren op den duur.
Planten kunnen goed wortelen.
De voordelen van zand.
Voor bijna alle vissen bruikbaar.
Zeer natuurlijke uitstraling.
Doordat zand heel fijn is van structuur, zal vuil op het zand blijven liggen. Heel eenvoudig te verwijderen, door voorzichtig net boven de bodem met een slang je bodem af te zuigen.
Nadelen van grind.
Het is wel eens voorgekomen dat er zwart grind aangeboden werd wat glas was.
Hardnekkige algen zijn er moeilijk van af te krijgen.
Met schoonmaken langs de ramen, loop je de kans op krassen.
Nadelen zand.Als er vuil tussen het zand komt en de bodem slipt dicht kan je bodem gaan rotten met vaak blauwalg als gevolg.
Het spoelen bij nieuw zand vraagt enige tijd.
Tot slot nog enkele andere varianten waar ik persoonlijk erg te spreken over ben.
In de handel is er ook het zogenaamde Caviar te koop. Dit zijn kleine ronde bolletjes, het ideale is dat het de vis niet beschadigd en zeer makkelijk schoon te houden is. Algen hechten hier bijna niet op. Ook met een aquarium stofzuiger is deze bodem makkelijk te reinigen.
Hier heb ik Caviar gemengd met Beach, de witte caviar uitvoering.

Zelf gebruik ik tegenwoordig voor mijn aquariums het zogenaamde filterzand. Dit is gebrand zand wat normaal gebruikt wordt in zwembad filters. Het is in een normale aquarium winkels bijna niet te koop, maar wel bij Wildkamp.
http://www.wildkamp.nl --> zoeken op filterzand.

Aanvullingen of ervaringen zijn altijd welkom.