Kweekvormen - een kwestie van smaak?

Wat vind je van kweekvormen?

Prima, nooit over nagedacht eigenlijk
3
10%
Nee, dat gaat tegen de natuur in
14
48%
De grens ligt voor mij bij....
12
41%

Totaal aantal stemmen: 29

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Kweekvormen - een kwestie van smaak?

Bericht door Serge »

We knallen goed los met polls. Ik zal er eens eentje doen die altijd wel leuk is voor wat discussie :D

Van veel populaire aquariumvissen bestaan intussen kweekvormen. Dit zijn dieren die in de natuur niet in die vorm of kleur voorkomen, ze zijn door de mens gemaakt. Bekende kweekvormen zijn bv. de hier in het algemeen verkijgbare Betta splendens, de Platy en guppen in allerlei kleuren, vormen en maten.

Waar ligt de grens bij wat we mogen doen om een dier "mooier" te maken? Mogen we op kleur doorkweken (guppen)? Mogen we op vorm doorkweken (ballonmolly's, allerlei goudvissen)? Mogen we vissen genetisch manipuleren (vissen die behandeld zijn met kwallen-DNA)? Mogen we ze een kunstmatig kleurtje geven (ingespoten Cory's)? Mogen we vissen kruisen tot we een "soort" krijgen die in het wild niet zou kunnen functioneren (Red Parrot cichlide)?

Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Kweekvormen - een kwestie van smaak?

Bericht door Kevin »

Laatste optie gekozen.

Omdat: ik ben geen voorstander van gerommel met DNA en ander genetisch materiaal. Houd het puur natuur zeg maar, maar als er bijv. een bedreigde soort mee gered kan worden van uitsterven wordt het wat anders.

Dat is wat een arts voor ons als mens ook doet in princiepe, het verlengen van je leven door medicatie of iets dergelijks.

Het in spuiten van kleur in een vis is puur voor het genot van de mens, hier heeft de vis zelf totaal geen voordeel bij eerder nadelen omdat soortgenoten hem niet meer als een van hun eigen soort kunnen gaan beschouwen.

Wat je dan voor gedrag van de vissen te zien krijgt slaat echt alles natuurlijk en daar kun je als aquariaan niks mee dus.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Moeilijke. Ik vind vissen met bovennatuurlijke vinnen, door selecties toe te passen eigenlijk niet moeten kunnen. Bij goudvissen zie je vaak gedrochten voorbijkomen waar ik bij twijfel of moeder natuur het zo bedoeld heeft.

Aan de andere kant; zou het niet beter zijn om de soorten zoals ze natuurlijk ontstaan zijn in stand te houden. Straks weten we niet meer dat een Aul. Ruben Red een kweekvorm is, en gaan mensen in het meer op zoek naar soortgenoten...
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ook ik heb voor de laatse optie gekozen en als ik dan kijk naar mijn eigen vriendjes de discussen vindt ik dat er momenteel wel erg wordt doorgeschoten met alle kleurvarianten, ik zelf ben meer een liefhebber van de wildkleuren maar er is nu eenmaal een markt die schreeuwt om groene gele en rooie vissies en daar kan ik ook uit commercieel oogpunt nog wel in meegaan. Maar ik denk dat iedereen de hartvormige discus wel kan herineren dat kan dus echt niet, de discus in mijn geval moet wel zijn vorm blijven behouden anders wordt het een andere vis.

Ja, kan wel wat betreft kleurvarianten.
Nee, wat betreft manipulatie aan vorm.

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Liever geen kweekvormen, de natuur is al mooie genoeg!
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Ik ben er voor mezelf op tegen, ook qua kleuren, omdat die veelal ook een functie hebben. Maar ik wil ook weer geen moraalridder ofzo, en het commerciële aspect dat Rob aandraagt is er wel degelijk - en het te negeren zou als kweker knap dom zijn :)

Het is veelal een kwestie van smaak, en bovendien denk ik niet dat de grens makkelijk te trekken is. Aan mensen wordt ook nogal het één ander verbouwd tegenwoordig. Nu kiezen we daar wel zelf voor, maar ik bedoel vooral te zeggen dat niet alle aanpassingen persé slecht hoeven te zijn voor het dier.

Maar in mijn bak komen kweekvormen er niet in, dat moge duidelijk zijn ;)

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik ben het eens met alles wat hierboven al door meerdere mensen gemeld is :)
gr, Rico

Bert
0-200
0-200

Bericht door Bert »

Kweekvormen vindt ik opzich niet zo erg, maar het moet niet net zo worden als bij de ramirezi

Gast

Bericht door Gast »

Ik ben er op zich wel op tegen. het dringt door in de handel, is onnatuurlijk en ongewenst.
Waar ik vooral op tegen ben is het winstbejag en bewust laten kruisen om fellere , onnatuurlijkere maar beter in de markt liggende kleurtjes te krijgen.
E dan heb ik het nog niet over de dna injecties e.d.

nee wat mij betreft: Laten we vooral ons best doen om de natuur te houden zo als het is.
optie 2 dus voor mij.

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Kweek vormen vind ik niet zo heel erg maar er is vaak teveel door kweek of teveel mee gerommeld. zo had ik een rechte gup uit de winkel die naar 2 weken krom begon te groeien. en ook zoals de bolwang goudvis vind ik wel een totale mislukking, vind het niet kunnen.
Wel vind ik jammer dat er zoveel doorkweek komt. hierdoor krijg je een hele hoop vissen die je op den duur niet goed meer uit elkaar kan houden omdat ze zoveel op elkaar lijken. Ook met het inspuiten van kleurstoffen vind ik tever gaan, tevens en het dna veranderen.

Zelf geef ik wel de voorkeur voor de soorten uit de natuur.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb voor 3 gekozen, tegenwoordig hebben we de techniek om moeder natuur te helpen om de rommel van de mens een beetje op te ruimen en de soorten die door de mens dreigen uit te sterven, te redden.
Maar het nadeel is natuurlijk weer dat er nu soorten gemaakt worden puur uit winstbejag.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Silvia

Bericht door Silvia »

Ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht :roll:

yvon

Bericht door yvon »

Ik heb 3 gestemd.
Kweek vormen oke, wat betreft de kleur, mits het niet ingespoten is.
Maar vervormde vissen etc., nee daar zit ik echt niet op te wachten.
Inderdaad kijken veel mensen die in een aquawinkel komen als eerste naar de fel gekleurde vissen, kleinere dierenwinkels hebben meestal ook hoofdzakelijk gekleurde vissen in de zaak.
Zo ontzettend zonde, dat veel mensen niet het mooie in de vissen zien die op het eerste gezicht vrij kleurloos lijken maar eigenlijk heel veel kleurtjes in zich hebben.
Dus kweek vormen oke, maar tot op zekere hoogte.

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

De grens ligt voor mij bij;...als het resultaat zo is dat het dier er zelf hinder van ondervind (denk aan blaasogen goudvis)
i'm the Bengel gotta love me!!!

inadepina
200-400
200-400

Bericht door inadepina »

daar sluit ik me bij aan.
maar weet donders goed dat je daar dagen over kunt discussieren, heeft het dier er last van? hoe zie je dat? waar leg je die grens? wie bepaald het? de kweker, de verkoper, de koper?
ik ben nog niet zo thuis in de kweekwereld bij vissen.
maar kijk eens bij de honden. pfffff wat heeft de mens daar aangericht onder het mom van gezondheid is beter of de hond had last van zijn staart/oren dus knippen we hem er maar af. (gelukkig tegenwoordig niet meer). maar er komen ook nu nog heel veel misstanden/misvormen voor bij honden, gewoon omdat de mens het mooier vindt.(chihuahua tea cup om iets te noemen)

ik ben bang dat het bij vissen net zo is en zolang dieren niet kunnen praten zullen we nooit precies weten of én in welke mate ze ergens last van hebben. dus gaan we het zelf invullen en dat is niet altijd objectief.
dus eigenlijk zeg ik uit voorzorg niet doen, maar ben wel zo dat ik denk ach een kruisinkje om net een gezondere soort te krijgen moet kunnen :?
Laatst gewijzigd door inadepina op 27 jun 2008 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........