Vis en Schildpadden samen???

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gast

Vis en Schildpadden samen???

Bericht door Gast »

Hoi ik ben nieuw op dit forum en wil jullie al direkt bestoken met een vraag.
Ik wil graag een aquarium opstarten. Ik zit hierbij te denken aan een bak van ca 60L.
Nou wil de vrouw des huise graag 2 schildpadjes in die bak. Kan dit. En zo ja met welke vissen kan dit samen. Ik kom op internet wel wat tegen over deze combinatie maar niet erg veel.
Als de schildpadjes te groot worden zou ik ze graag in mijn vijver willen uitzetten kan dit of is dat te koud voor de beestjes?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Vis en Schildpadden samen???

Bericht door Kevin »

Hoi Jordy en welkom op het forum.

Schildpadden dan bedoel je de waterschildpad (rood of geelwang) waarschijnlijk?

Nee die gaan niet samen met vissen, alhans niet lang een schilpad is een echte alleseter. Levend, dood, ziek of gezond dat maakt voor hem niks uit.
Met wat sneller zwemmenden vissen heb je een kans dat de vissen het lang vol kunnen houden, maar het houd een keer op.

Het 2e deel van jouw vraag; ja dat kan mits je ze aan het eind van de lente/ begin zomer pas naar buiten doet.
Zo kunnen ze langzaam wennen aan de kouder wordende temperatuur. Ook het gebruik van evt. verwarming en verlichting binnenshuis moeten langzaam afgebouwd worden voor ze naar buiten kunnen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ten eerste: Een bakje van 60 liter al heel snel te klein voor een schildpad, laat staan twee!
Schildpadden zijn solitaire dieren en kun je het beste vooral als je ze in een (kleinere bak wilt houden) alleen houden.
Ten tweede: Een schildpad kun je wel met vissen samen houden maar zoals Kevin al zei, de kans bestaat dat je schildpad een vis te pakken krijgt.
Ten derde: Ik vind dat je schildpadden niet buiten in een vijver kunt gooien. Het zijn dieren die leven in warme gebieden. Een schildpad in winterslaap doen is gewoon slecht voor het beestje en de meeste schildpadden zullen het niet redden. Zelfs mensen die er echt verstand van hebben lukt het vaak niet een schildpad gezond uit de winterslaap te halen.
En als laatste: Denk heel goed na voor je aan schildpadden begint!!!
gr, Rico

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Ik zal deze combinatie niet doen gewoon om het feit dat ze visjes lusten.
en als je zoon kleine bak neemt met schildpadden neem dan geen geel/rood wang schildpadden maar bvb een muscus schildpadje de kleinste soort word volgens mij iets van 6 cm
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Schildpadden zijn zulke enorme vervuilers dit zullen vissen niet echt waarderen + ze worden te groot voor je bakje :shock:

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Allen hartelijk bedankt voor alle antwoorden.
Ik denk dat ik de padjes maar uit het hoofd van mijn ega moet praten.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Kun je niet een leuk paludariumpje maken voor je vriendin?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Een schildpaddenbak kan heel simpel en goedkoop gebouwd worden.
Er moet natuurlijk wel voldoende zwemruimte en baskin (zonnebank kuurtje zeg maar) mogelijkheden aanwezig zijn voor de beestjes. Het ligt een beetje aan de soort die je eventueel wilt nemen, maar er zijn veel soorten die het liefst alleen gehouden willen worden. Vooral de roodwang, geelwang en geelbuikschildpadjes hebben ttotaal geen behoefte aan gezelschap! Dit is iets wat maar weinig mensen weten, maar moerasschildpadden zijn nu eenmaal solitaire dieren. :lol:
gr, Rico