Het overwennen van vissen? Ja of Nee?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Aangezien ik wel van een goeie discussie hou hier eentje die wellicht wel wat vraagtekens oproept :)

Waarom deze vraag?
Ik ben het er mee eens dat de vis sowieso aan de temp moet wennen alvorens hem in de bak uit te zetten.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is of onze overwen methodes ook wel echt werken. Bijv bij de PH wat volgens mij de belangrijkste is bij het overwennen, als een vis vanuit de winkel bijv op een PH van 8 zit wat goed mogelijk is met kraantjeswater en men heeft een bak staan met een PH van 6.5 of 7 heeft het overwennen in een half uurtje of 2 uur dan überhaupt wel zin? Volgens mij duurt het weken om een vis 1.5 punt naar beneden te laten wennen.
Hier zou ik wel eens een polletje van willen zien en kijken hoe anderen hier tegenaan kijken.
Kan uiteraard dat latino huilend met de staart tussen de benen wegrent na deze poll hahaha.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Welles - nietes

Bericht door Stefan »

Het gaat absoluut niet alleen om de pH. ook het zoutgehalte van het water is erg belangrijk.
Een vis heeft een bepaald gehalte aan zouten in zijn lichaam dat hoger is dan het water er omheen.
dat betekent dat door de osmotische druk de zouten in het lichaam constant naar buiten willen en dat een vis dus non-stop bezig is het zoutgehalte in zijn lichaam op pijl te houden.
(dat is gelijk de reden waarom je bij een zieke vis wat zout kan doen zodat die osmotische druk kleiner wordt)
aangezien die osmotische druk per bak en per vis verschilt moet je ze daaraan laten wennen.
anders kan die druk plotseling veel groter worden dan waar ze aan kunnen aanpassen

Ook heeft het te maken met de bacteriecultuur die erg verschilt per bak.
Stel je voor dat jij opeens in een ruimte wordt gegooit vol verkouden mensen, dan kan je er donder op zeggen dat jij ook ziek wordt. terwijl als jij eerst wordt ingeënt zodat jouw lichaam antilichamen kan maken dan is die kans veel kleiner. Nu zijn wij natuurlijk groot waardoor dat langzaam gaat en heb ik het over ziektes.
Maar in zekere zin werkt het precies zo bij vissen, ze moeten even wennen aan de bacterie cultuur in een bak zodat ze niet ziek worden.
natuurlijk kan je dat heel langzaam doen door ze eerst 2 weken in quarantaine te houden (en er zijn vissen waarbij dat nodig schijnt te zijn) maar meestal is dat uurtje iig voldoende om ze er zover aan te laten wennen dat ze niet gaan drijven...

Het verschilt natuurlijk echt wel per vis.
Er zijn vissen die zo sterk zijn dat ze geen last lijken te hebben van waardeschommelingen bv. een zebra-/luipaarddanio. Die zijn niet stuk te krijgen.
Maar er zijn ook vissen die er veel meer last van hebben bv. ramirezi en apistogramma trifasciata.
die leggen al het loodje als je een keertje teveel ververst.

Dus:
Overwennen? Ja!
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Kijk hier wordt ik blij van haha.

Ik was dus absoluut niet van de hoogte over het hele zout verhaal, wel over het feit om een zieke vis een zoutbad te geven (althans degene die er tegen kunnen) maar de rest wist ik dus niet.
In dat opzicht heeft het dus inderdaad wel zin om over te wennen, de Ph waarde overwennen heb ik dan nog wel mijn twijfels bij.
Zelf heb ik bij vissen de methode die zogezegd op de Sera zakjes staat, laten wennen aan de temp dan elke keer een kopje water erin en dan schep ik ze eruit de bak in,
Bij garnalen hanteer is altijd de druppelmethode van ongeveer 1.5 tot 2 uur en dan uitscheppen.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

pH overwennen hangt erg af van het verschil.
je moet bedenken dat de pH over en logaritmische schaal gaat.
ik heb hier ooit wat dingen over zuren en basen neergezet wat uitlegd wat zuren nu eigenlijk zijn.
als je die twee combineerd komt het er op neer dat 1 punt pH verschil niet zoveel lijkt maar het wel is...
dus ook dat heeft wel degelijk zin.

ik gebruik meestal de methode die op het tetra zakje staat.

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Die 2 dingen ga ik inderdaad eens doorlezen aangezien dit mijn beweging was om hierover te beginnen.
1 punt Ph lijkt inderdaad niet veel maar is in wezen een groot verschil maar heeft het dan veel zin om dat in een half uur of een uurtje te doen?
Mijn inziens duurt deze overwenning dan veel langer dan een uurtje.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

het veiligst is natuurlijk om ze zo lang mogelijk over te laten wennen.
en dan is een uur beter dan zomaar erin gooien.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Het overwennen van vissen? Ja of Nee?

Bericht door Kees »

En weer wat geleerd.
Hier laat ik ze ook altijd wel iets van een uur over wennen, zakje open, beetje water erin en zo minstens een uur lang.
Af en toe wat water eruit halen en weggooien daar anders het zakje overloopt.
En als het zover is, met water uit de zak en al de bak in.
Wat doen jullie eigenlijk met het transport water??
Alleen als ik een keer vissen heb gekocht in een winkel waar ik toch wat kriebels van krijg (meestal koop ik dan gewoon niets) dan gaat al het transport water de goot in.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Bij mij gaat het water standaard de goot in en nooit in het aqua, ik schep ze eigenlijk altijd het zakje uit.
Ik haal een kopje water uit het zakje en dan doe ik een kopje water in het zakje. Dit doe ik een uurtje ofzo om de 10 min.
Daarna dus scheppen en het water weg, mij is wel eens verteld dat het water dan vol stresshormonen zou kunnen zitten, ik weet niet of het kan maar het "voelt" beter om het weg te doen.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

als ik ze over laat wennen dan gooi ik eens in de 10 minuten een kop water erbij totdat het zakje vol zit.
daarna zorg ik dat het zakje open blijft staan en hang ik hem op z'n zij in het water zodat de vissen er zelf op hun gemak uit kunnen zwemmen. Daardoor heb ik bijna nooit gestresste nieuwe vissen in m'n bak.
meestal zijn ze er met een uurtje/anderhalf uur wel uitgezwommen en dan haal ik het zakje uit m'n bak.

ze zeggen dat het beter is om het transportwater weg te doen idd.
Ik koop geen vissen bij winkels waar ik het water niet vertrouw dus daar dat is sowieso geen reden voor mij.
ik kan me het hormonenverhaal ook wel voorstellen maar ook in de bak blijven ze stresshormonen aanmaken...
maar net wat ik hierboven zeg, meestal zijn ze bij mij al helemaal kalm als ik het zakje uit m'n bak haal.

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Ja zo doe ik het ook. Maar laatst bij een winkel in Woudenberg geweest maar dat water zag er later gezien niet best uit. Dus een emmer gevuld met aquarium water vis het zakje erin gegeooid en langzaam het waterpeil omhoog gebracht met aquariumwater. Zakje flink geleegd bij de gootsteen en toen over laten wennen. Was een L nummer en die kunnen flink wat hebben gelukkig,.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Mmmmmmmm, ze zelf uit het zakje laten zwemmen is helemaal nog niet zo'n gek idee eigenlijk, enige waar ik dan weer mee zit is dat transportwater wat ik er liever niet in heb maar scheppen met een netje in zo'n klein zakje doet ook geen goed denk ik voor de dieren.
Het is toch niet zo'n gemakkelijk verhaal als je echt alles wilt uitsluiten en goed wil doen.

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Is inderdaad soms best lastig. Ik wen ze het liefst over in een emmer met de druppelmethode: luchtslangetje in je aquarium hangen, laten hevelen vanuit je bak de emmer in, en dan een knoop erin leggen die je net niet helemaal aantrekt, zodat het water eruit druppelt. Dat laat ik soms wel een paar uur zo staan, waarbij ik af en toe wat water uit de emmer schep. Uiteindelijk vang ik de vis gewoon met een netje en zet 'm uit.

In een zakje is het inderdaad wat lastiger. Dat doe ik meestal met een pollepel, schepje eruit, schepje erin. Transportwater doe ik in principe niet in mijn bak, maar ik moet eerlijk zeggen dat het er een béétje aan ligt waar de vissen vandaan komen en of mijn schepnet in het zakje past :lol:

Ik geloof niet dat ik ooit problemen heb gehad die te wijten waren aan overzetten, maar het is denk ik wel degelijk belangrijk dat je er zoveel tijd instopt als mogelijk.