vraag over lampen
vraag over lampen
Ik lees vaak over t5 t8 lampen enz maar vroeg me af wat dat nou is en het verschil tussen gewonen lampen
Re: vraag over lampen
Wat bedoel je precies met gewone lampen?
T8 is in iedergeval de tl lamp zoals de meeste mensen hem wel kennen, de dikke variant die je ook ziet in kantoren ed.
T5 is de nieuwe generatie tl balken die een stuk dunner zijn en met dezelfde lengte buis (of korter) een hogere lichtopbrengst kunnen leveren. Ze hebben dus met dezelfde lengte meer wattage.
De T8 lampen moet je ook jaarlijks vervangen omdat ze minder licht op gaan leveren naarmate ze oude worden
en de T5 lampen om de 2 jaar. De philipsbuizen kun je erin laten zitten totdat ze stuk zijn want die nemen over hun levensduur maar iets van max 10% af.
Uiteraard hebben sommige vissen juist weer baat bij de T8 lampen omdat die juist iets minder licht willen hebben.
Dan heb je ook nog HQI lampen en die zijn volgens mij bedoeld om echt hoge bakken te verlichten (boven de 60cm dacht ik) en ook heel goed voor zeeaquaria. De prijs hiervan ligt wel een stuk hoger en volgens mij zijn dat ook lampen van 150 watt.
Het verschil met "gewone" gloeilampen is in ieder geval het kleurenspectrum, daarbij is het wat moeilijker om je bak te verlichten met alleen maar gloeilampen. Buiten het feit dat je planten hier minder profijt van zullen hebben.
T8 is in iedergeval de tl lamp zoals de meeste mensen hem wel kennen, de dikke variant die je ook ziet in kantoren ed.
T5 is de nieuwe generatie tl balken die een stuk dunner zijn en met dezelfde lengte buis (of korter) een hogere lichtopbrengst kunnen leveren. Ze hebben dus met dezelfde lengte meer wattage.
De T8 lampen moet je ook jaarlijks vervangen omdat ze minder licht op gaan leveren naarmate ze oude worden
en de T5 lampen om de 2 jaar. De philipsbuizen kun je erin laten zitten totdat ze stuk zijn want die nemen over hun levensduur maar iets van max 10% af.
Uiteraard hebben sommige vissen juist weer baat bij de T8 lampen omdat die juist iets minder licht willen hebben.
Dan heb je ook nog HQI lampen en die zijn volgens mij bedoeld om echt hoge bakken te verlichten (boven de 60cm dacht ik) en ook heel goed voor zeeaquaria. De prijs hiervan ligt wel een stuk hoger en volgens mij zijn dat ook lampen van 150 watt.
Het verschil met "gewone" gloeilampen is in ieder geval het kleurenspectrum, daarbij is het wat moeilijker om je bak te verlichten met alleen maar gloeilampen. Buiten het feit dat je planten hier minder profijt van zullen hebben.
Laatst gewijzigd door Rody op 06 mar 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
oke ja bedoelde met gewone lampen gewone tl lichten maar dat is dus t8 dan ga ik alleen nog maar t5 kopen
Aha, maar als je er nu T8 balken in hebt zitten kun je die niet zomaar vervangen voor T5. Andersom ook niet.
De elektra en fittingen moeten daar wel op aangepast worden.
De elektra en fittingen moeten daar wel op aangepast worden.
Kost je dus ook een nieuwe lichtbalk.
Die heb je trouwens ook in losse units zoals van Arcadia.
Hier heb ik nu T8 in de standaard lichtbalk die bij de bak kwam en nog een losse T5 unit van Arcadia.
Die heb je trouwens ook in losse units zoals van Arcadia.
Hier heb ik nu T8 in de standaard lichtbalk die bij de bak kwam en nog een losse T5 unit van Arcadia.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Yep, dat dat gooi ik onder de noemer elektra, bij nader inzien toch iets te onduidelijk omschreven 
Gisteren zag ik dus van die units liggen van Arcadia, was mij niet helemaal duidelijk waarvoor ze dienden, voor dit soort dingen dus:) Er zat volgens mij ook een handmatige dimknop op.
Gisteren zag ik dus van die units liggen van Arcadia, was mij niet helemaal duidelijk waarvoor ze dienden, voor dit soort dingen dus:) Er zat volgens mij ook een handmatige dimknop op.
Of ze dimbaar zijn weet ik niet, die van mij niet in ieder geval.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
de dimbaarheid van een TL ligt niet aan de TL zelf maar aan het VSA en de dimmer.
als die geschikt zijn om te dimmen heb jet een dimbare TL.
als die geschikt zijn om te dimmen heb jet een dimbare TL.
hoe kan ik dan zien of ik een t5 of t8 heb
Klopt stefan, volgens mij doelde kees hier ook op.
Ik doelde in ieder geval op de Evsa's die ik zag van Arcadia gisteren, aparte vond ik wel dat ze een knop hadden om met de hand te dimmen en niet zoals ik gewend ben met bijv. een Floramate.
Vissy,
Hoe oud is je bak waar het over gaat? Volgens mij staat het niet op de buis maar je kunt het verschil zeer duidelijk zien als je weet hoe beide buizen eruit zien.
De T5 is namelijk zeker de helft dunner als de T8
Hieronder even een foto van beide buizen naast elkaar.

Ik doelde in ieder geval op de Evsa's die ik zag van Arcadia gisteren, aparte vond ik wel dat ze een knop hadden om met de hand te dimmen en niet zoals ik gewend ben met bijv. een Floramate.
Vissy,
Hoe oud is je bak waar het over gaat? Volgens mij staat het niet op de buis maar je kunt het verschil zeer duidelijk zien als je weet hoe beide buizen eruit zien.
De T5 is namelijk zeker de helft dunner als de T8
Hieronder even een foto van beide buizen naast elkaar.

van 2006 maar heb niet echt een idee hoe ik een t5 of t8 moet herkennen hij lijkt op een t8 maar weet het niet zeker
2006, Dan heb je nog een T8 serie.
Volgens mij gingen er bij Juwel ergens rond 2008/2009 T5 buizen in.
Volgens mij gingen er bij Juwel ergens rond 2008/2009 T5 buizen in.
om het zeker te weten kun je het beste de diameter van de buis opmeten.
15/16mm is T5 en 25 mm is een T8 buis.
15/16mm is T5 en 25 mm is een T8 buis.
t5 heb ik dus is beter of niet