Help! visbestand voor beginner.

Onderwerp auteur
Esmee
1000+
1000+

Help! visbestand voor beginner.

Bericht door Esmee »

Hoi allemaal,

vandaag hier aangemeld.
Ik heb een (nieuw) aquarium gekocht van 60x30x30.
Ik heb alleen eerder een gup gehad en we hebben een sluierstaart in een aparte bak.
nu wilde ik graag een gezelschapsaquarium opstarten.
Ik heb mijn aquarium al opgestart (mijn moeder kwam opeens thuis met grind en plantjes )(wel maar 3 haha)
dus moet ik maar eens wat hulp gaan vragen.
weten jullie misschien wat makkelijk houdbare visjes die wel tegen een stootje kunnen aangezien ik net begin? :mrgreen: en nog niks over waterwaardes enzo weet. ze hoeven niet zo groot te zijn, en het liefst ook makkelijk te verkrijgen. anders mag het ook niet van mijn moeder. misschien een schooltje kleine visjes, bodembewoner en een koppeltje. hebben jullie ideën?

alvast bedankt! :D
Hallo Afbeelding

Theoz
0-200
0-200

Re: Help! visbestand voor beginner.

Bericht door Theoz »

Over het algemeen zijn Neon en Kardinaal Tetra´s wel leuke beginners vissen.

Ik zou alleen niet te veel vis aanschaffen, een klein aquarium zit snel vol.

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

heb je er een verwarmings-element bij?
zoniet dan kun je voor koudwatervisjes gaan ;)
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Onderwerp auteur
Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

oh, dat was ik vergeten in mijn verhaaltje te zetten. het water staat nu op 25 graden en is zo´n 50 liter denk ik.
ik zag een vis epiplatys annulatus die ik erg leuk vond. zou dat een optie zijn?
Hallo Afbeelding

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Hoi en welkom,

De KardinaalTetra is niet echt een visje die je in een 60cm moet gaan houden, daar is je bakje echt te klein voor.
Persoonlijk vind ik de Tetra's helemaal niet zo geschikt voor een 60cm, hoewel ze niet zo heel erg groot worden (de Kardinaal wordt eigenlijk te groot) zijn het wel behoorlijke zwemmers en dat is best wel moeilijk in een 60cm.
de Epiplatys Annulatus (midden/boven) zou wel kunnen dan zou ik er 10 nemen, je zou dit kunnen aanvullen met 6x Corydoras Panda en een groepje dwerggarnalen zoals bijv. Neocaridina denticulata sinensis var.red, beter bekend als de Vuurgarnaal of Vuurtje.
Wellicht kan je hier dan nog een haren (1 man/2 vrouw) Tateurndina ocellicauda bij doen?

Wat ik in bijv mijn 60cm bakje had waren 10 Trigonostigma espei en 6 Corydoras Panda en een groepje dwerggarnalen (Crystal Red).
Wat je hier nog bij zou kunnen doen is een koppel Colisa Chuna (honinggourami) die zich voornamelijk aan de bovenkant van de bak ophouden.

Zo zijn er best wel een hoop dingen te doen met jou bak vergeet alleen niet dat het een hele lage bak betreft (ben ikzelf ook achter gekomen) om echt met bodem/midden/boven te werken.
In zo'n bakje heb je eigenlijk alleen bodem en de rest.

De Epiplatys Annulatus en de Tateurndina ocellicauda komen bij mij ook vrijdag (als ze binnen zijn) nog in de 1.20 bak :) Leuke visjes.
Veel succes en als je zelf nog visjes kent die je leuk vind, zet het hier maar neer hoor.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------

Onderwerp auteur
Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

Ik zat te denken aan een bodembewoner vanwege de alg, maar eten de garnalen dat eigenlijk ook? en misschien nog een appelslak en dan geen bodembewoner? die Tateurndina ocellicauda ziet er ook heel leuk uit!
ik heb een paar lavastenen die ik zo nog in de bak ga doen. zou een halve/ driekwart kokosnoot ook als schuilplaats bieden naast de planten? en wat javamos voor de garnalen?

ik denk dat ik dan dus neem
10x epiplatys annulatus
3x Tateurndina ocellicauda (1 man en 2 vrouw)
15x crystal red
misschien 1 of 2 x appeslak? misschien ander slak?

zijn die visjes een beetje makkelijk te verkrijgen en niet zo heel duur? ik las dat ze niet zo moeilijk te kweken zijn, dus ik denk niet dat ze heel duur zijn.

ik zit nu al 10 minuten naar mijn bak te kijken en er zitten nog niet eens vissen in haha :mrgreen:

groetjes
Hallo Afbeelding

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Een bodembewoner nemen tegen de alg is niet nodig aangezien dat niet zo heel veel zin heeft, de meeste dieren die alg eten die eten meestal de algen weg die wij nog niet eens zien, als je al echt alg zou hebben heeft dat dus weinig zin.

Je bestand is leuk hoor, 2 kleine dingen erover.
1. Crystal Red garnalen zijn uiterst gevoelig voor waterwaardes en vrij prijzig, ik ben er net 50 in een week of 3 verloren a 5 euro per stuk :( Dus echt een beginners garnaal kun je het niet noemen, dan kan je beter voor de Vuurgarnaal of een Babaulti soort kiezen.
Kijk anders even op op deze site voor een hele hoop info over garnalen.
2. Bij dit bestand kun je nog steeds 6 Corydoras Panda in de bak doen voor op de bodem, een heleboel mensen op dit forum kunnen wel beamen dat dit een erg leuk visje is :)
Appelslakken zou ik persoonlijk afraden, ben ik niet zo van en de meeste die in de handel zijn nu eten je planten op (helaas ervaring me :) )
Je kan dan beter voor een Neritina gaan (een Zebraslak).
De kokosnoot is een goed idee en ziet er nog leuk uit ook, als je die dan ook nog een beetje bekleed met mos zijn je garnalen je erg dankbaar hoor ;)

De vissen die je wilt zijn allemaal prima te verkrijgen en ook niet schrikbarend duur, als je LFS (aquariumwinkel) ze niet op voorraad heeft kunnen ze ze meestal wel bestellen.

Onderwerp auteur
Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

Oh, ik wist niet dat in de garnalen nog een verschil zat behalve de kleur haha. Die vuurtjes zijn ook leuk!
dus de garnaal en de panda kunnen gewoon samen? en hoeveel panda's dan ongeveer, 6?
en iets van 15 garnaaltjes.
wat handig die site! die ga ik nog ff goed doorlezen :) bedankt

kan de epiplatys wel bij de garnalen aangezien het een killi soort is?
Hallo Afbeelding

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Oh jee, elke garnaal heeft zo zijn eigenschappen :) Het gaat inderdaad verder dan de kleuren haha.
Vandaar dat ik er ook zo dol op ben :)
Cory's gaan prima met garnalen en ik zou er 6 nemen ja, hoewel het geen scholenvissen zijn (zegt men) zie je ze heel veel met elkaar optrekken, maar met minder dan 6 zou ik ze niet houden.
De Epiplatys kan ook goed bij garnalen hoor, Vuurtjes kweken zichzelf ook vrij rap voort (of niet Marja? haha) dus als er eens een keertje een jonkie "verdwijnt" is er niks aan de hand ;)

Marja
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Marja »

latinus schreef: Vuurtjes kweken zichzelf ook vrij rap voort (of niet Marja? haha)
yep, erger dan Afbeelding :D
groetjes Mar

mijn gras is groen genoeg!

Rody Gelderland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Rody »

Hahahaha zie je. Geen probleem met je garnalen. Als je met een groepje van 10 à 15 begint heb je er binnen een kleine tijd misschien wel 50 rondlopen. En nee, dat is echt niet te vol ;)

Silvia

Bericht door Silvia »

Garnalen zijn hartstikke leuk. :D Net zoals de schattige corydoras panda jah. ;)

Alleen bedenk wel dat als je zieke vis in je bak hebt zitten dat je er geen medicijnen zoals bv eSHa 2000 erbij mag doen. Dat vind ik toch wel een groot nadeel. Je hebt dan eigenlijk altijd nog een quarantaine bakje nodig. Zo'n aqua 40 zou daar weer ideaal voor zijn.

vissy
200-400
200-400

Bericht door vissy »

ja daarom zitten de garnalen bij mij apart weet je wat leuk is cpo kreeftjes zijn dwergkreeftjes die eten geen vissen en planten ruimen alleen op en kunnen wel tegen medicijn.

oja :zwaai: welkom op het forum

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Nou vindt zelf Cory's juist typische groepsdieren. Dit zijn idd erg leuke visjes. Kies wel een soort die wat kleiner blijft. Wat ook leuke visjes zijn...de Rasbora's. Blijven erg klein 2-3 cm.
Plaats in het begin ook wat zuurstofplanten. Dit is erg goed ivm opname zuustof etc.
Ververs wekelijks 30 procent van je water. Wat voor filter zit erin?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Esmee
1000+
1000+

Bericht door Esmee »

wOw bedankt voor julie snele reactie. Ik vind garnalen er ook zo grapig uit zien. Dat van die medicijnen is geen probleem want ik heb nog een aqua staan met lampkap en filter van ik denk 15 liter. Het filter zat bij het aquarium. Maar ik ben nu op school dus i kan even niet kjken wat voor aquarium het is. Je kreeg er korting op bij de praxis en ik zag hem later bij lfs voor 80 euro! Goeie koop dus haha maar dan worden et denk ik 7 panda's en 15 garnalen.en het schooltje en harem van 3. Ik laat het water ok nog wel testen vor er iets in gaat en is er nog een bepaalde volgorde van vissen erin doen? Of ga je gewoon van onder naar boven?
Hallo Afbeelding