moeten deze vissen tegelijk?

Plaatst hier een onderwerp als het niet in een andere rubriek geplaatst kan worden.

Onderwerp auteur
vissy
200-400
200-400

Re: moeten deze vissen tegelijk?

Bericht door vissy »

oke ik doe net als timothy zegt later toevoegen en ik koop vissen in verschillende winkels ivm inteelt
Omdat ik in een winkel een paar guppys kocht die kromme jongen kregen en andere gekke dingen

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

zou wel 1 en dezelfde soort bij dezelfde winkel halen. Bijv alle bijltjes bij winkel A.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Ik vind het ook een beetje overdreven met alles er in 1x ingooien, je moet je bak wel indraaien maar later vis toevoegen heeft bij mij nog nooit geen problemen gegeven. ziektes kunnen ook komen wanneer je al jaren met het zelfde bestand draaid en je vissen goed verzorgt..
Ik denk dat de guppen die jij had ook inteelt was, maar guppen zijn ook konijnen en is denk ik ook veel inteelt bij in de winkel.
Maar zoals bijltjes en maanvissen en andere zalmpjes, algeters zou ik gewoon bij 1 winkel vandaan halen. (per groepje vissen) tenzij je zeker weet dat ze bij iemand vandaan komen die ermee heeft gekweekt en ze bij de lfs af heeft gegeven.
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

Onderwerp auteur
vissy
200-400
200-400

Bericht door vissy »

Oke dan haal ik alles bij de dierenspeciaalzaak om de hoek is niet een klein zaakje maar echt enorm groot die zaak dus dat zijn geen werknemers die maar wat zeggen en als er iets mis is mag je de vis terugbrengen dus haal ik alles hier om de hoek ik denk dat ik 10 bijltjes neem want maanvissen kosten al 6 per stuk anders wordt het best duur zijn er trouwens nog visjes die jullie aanraden voor de toekomst?

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Iedere vis die je daarna erbij zet is een risico dat andere vissen besmet worden door een ziekte of vreemde bacterie cultuur.
Om dat te vermijden moet je iedere nieuwe vis eerst in een q/bak plaatsen, 2 weken gewoon laten zitten, dan 1 week iedere dag 1 kopje water vanuit de showbak naar de q/bak en daarna iedere week 1 kopje van de q/bak naar de showbak.
Waar jij het over hebt (kruisbesmetting) komt bij discussen makkelijker voor dan bij de meeste andere vissen. Er zijn genoeg winkels waarbij de winkelstelling bestaat uit 1 "deel" dus de vissen zijn al gewend aan elkaars bacteriën.
Ik heb ken weinig winkels die de binnengekomen vis eerst apart zet op enkele na maar dan praat je weer over wildvang vis die rechtstreeks uit Afrika komt.

Jouw manier zal zeker niet slecht zijn maar in veel gevallen overbodig.
vissy schreef:
Marcje1968 schreef:En weer vergeten wij een belangrijk ding....
Die toonzetting bevalt me niet helemaal Mark, je moet niet vergeten dat wij niet proberen om ons brood ermee te verdienen maar het puur hobbymatig doen. Je advies is goed bedoeld alleen de manier waarop is niet zoals wij het hier graag zien.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

Kevin schreef:
Iedere vis die je daarna erbij zet is een risico dat andere vissen besmet worden door een ziekte of vreemde bacterie cultuur.
Om dat te vermijden moet je iedere nieuwe vis eerst in een q/bak plaatsen, 2 weken gewoon laten zitten, dan 1 week iedere dag 1 kopje water vanuit de showbak naar de q/bak en daarna iedere week 1 kopje van de q/bak naar de showbak.
Waar jij het over hebt (kruisbesmetting) komt bij discussen makkelijker voor dan bij de meeste andere vissen. Er zijn genoeg winkels waarbij de winkelstelling bestaat uit 1 "deel" dus de vissen zijn al gewend aan elkaars bacteriën.
Ik heb ken weinig winkels die de binnengekomen vis eerst apart zet op enkele na maar dan praat je weer over wildvang vis die rechtstreeks uit Afrika komt.

Jouw manier zal zeker niet slecht zijn maar in veel gevallen overbodig.
vissy schreef:
Marcje1968 schreef:En weer vergeten wij een belangrijk ding....
Die toonzetting bevalt me niet helemaal Mark, je moet niet vergeten dat wij niet proberen om ons brood ermee te verdienen maar het puur hobbymatig doen. Je advies is goed bedoeld alleen de manier waarop is niet zoals wij het hier graag zien.
Kevin,

Het gaat hier over Maanvissen, deze behoeven de zelfde behandeling als Discussen, dus in dit geval ben ik het zeker met Marc eens, en adviseer ik ook om het op de genoemde wijze te voldoen.

Overigens de toonzetting is denk ik zoals men hem leest, ook daar zie ik niets verkeerds in, juist hobbymatig moeten we zorgen dat we deze behandeling hanteren, zeker als de vissen bij verschillende zaken vandaan komen.
Dat Marc er zakelijk mee bezig is geeft alleen extra lof dat hij de liefhebber wijst op zaken die een LFS vaak niet wil noemen, omdat hij anders niet verkoopt op dat moment wat hij zou willen verkopen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Tsja die Rome toch, maar ik ga met Timothy mee.
In 1x je hele vissen bestand plaatsen, zeker in nieuwe bak, lijkt me meer risico geven als dat je de ene week de ene soort en de andere week de andere soort doet.
Tuurlijk geeft het elke keer een risico bij het bijplaatsen van nieuwe vissen, maar wat moeten we dan?
Niet iedereen heeft geld nog plaats nog tijd voor een quarantaine bak, ik niet in ieder geval.
Ook een vis in quarantaine plaatsen voor 4 tot 6 weken is geen garantie.
Sommige ziektes komen pas na die periode te voorschijn en het grote nadeel van quarantaine vind ik dat een vis zo extra stress krijgt, van huis naar quarantaine bak, en daarna pas in de hoofd bak.
FF mijn 5 centen.
Oja over deze opmerking:
En weer vergeten wij een belangrijk ding....
Zo kan het ook:
Een belangrijk punt moeten we echter niet vergeten....
Zo klinkt het volgens mij toch een stuk vriendelijker.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Marcje1968
0-200
0-200

Bericht door Marcje1968 »

De toon, tja kon misschien iets anders :)

Maar ik weet dat alle groothandels een q-periode hanteren en ook vele lfs kun je niet meteen de vissen kopen die dezelfde dag zijn aangekomen.

Wat mij wel stoort is dat hobbyisten (ja daar schaar ik mijzelf ook wel onder) vele fouten maken en dan snel wijzen naar de lfs.

Ik heb geen ruimte of geld voor een q-bak ? dan ook niet zeuren als je vissen dood gaan nadat je ze bij geplaatst hebt.

Ander voorbeeld, vaak nemen mensen een lekker school met kardinalen b.v. 30 stuks, na 2 jaar is er nog maar een deel in leven en worden er weer 20 bij gekocht, dan durf ik een wedje te leggen dat binnen 2 maanden de helft dood is, en wij heeft het dan gedaan ??

Er is 1 perfecte manier, en dat is de q-bak. Gebruik je die niet, zul je er bewust van moeten zijn dat je een risico neemt.
Dat is op zich niet erg, maar dan moet je het bewust doen en niet onbewust omdat je het niet weet.
Vraagt een beginner naar zo een onderwerp, dan zul je de perfecte manier moeten omschrijven en de beginner moet kiezen of hij het risico bewust wil nemen.
Dat is heel iets anders als het schaapjes gedrag wat meestal geschreven wordt "iedereen doet het zo dus ik doe het ook zo".

Ook kruisbesmetting komt bij alle vissen voor, niet alleen bij discus ! alleen een discus is duur en een neon of kardinaal maalt niemand om, die kosten maar een euro.
Maar die vis van een euro heeft net zoveel rechten op een goede verzorging als die discus van 100 euri !

Als voorzorg, sorry als de toon niet goed is, maar in mijn ogen zijn vele aquarium liefhebbers onbewust bezig met dierenmishandeling en dat is alleen te voorkomen door het juiste advies verder te vertellen, ook als je het zelf niet doet. :mrgreen:
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !

Onderwerp auteur
vissy
200-400
200-400

Re: moeten deze vissen tegelijk

Bericht door vissy »

wat is LFS ?
En ik vraag om duidelijkheid iedereen gaat door elkaar heen de een raad dit aan de ander dat wat is het nou???

Bruce
0-200
0-200

Bericht door Bruce »

LFS = Local Fish Shop (plaatselijke viswinkel)

Marcje1968
0-200
0-200

Re: moeten deze vissen tegelijk

Bericht door Marcje1968 »

vissy schreef:wat is LFS ?
En ik vraag om duidelijkheid iedereen gaat door elkaar heen de een raad dit aan de ander dat wat is het nou???
Er zijn vele wegen naar rome ( ja daar is rome weer), maar je moet er zelf uithalen waarvan jij denkt dat het past bij jouw manier van vissen houden.

Het zijn net schoolcijfers, alles van 6 tot 10 is goed. een 10 is leuk maar hoeft niet.
Mijn advies is een 10 (oefff dat begint te stinken) maar andere adviezen zijn ook niet slecht, aan jou de keuze :D
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !

Onderwerp auteur
vissy
200-400
200-400

Bericht door vissy »

oke maar wat is LFS maar jij zegt in een keer en de ander zegt week 1 bijlen week 2 maanen dus ik vraag me af wat nou het beste is anders ga ik naar de in een keer

jari4now

Bericht door jari4now »

Veel en goed lezen geeft antwoorden op al je vragen, in de vorige 2 posten zijn je vragen beide beantwoord.

Onderwerp auteur
vissy
200-400
200-400

Bericht door vissy »

ja lfs is beantwoord maar dat andere snap ik nog niet marcje raad eerst aan alles in 1 keer en iemand anders zegt eerst bijlen dan maanen ik ga gewoon alles in 1 keer doen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

@ Marcje1968
Er is 1 perfecte manier, en dat is de q-bak. Gebruik je die niet, zul je er bewust van moeten zijn dat je een risico neemt.
Ook deze methode geeft geen 100% en krijgt dus van ook geen 10.
Elke bijplaatsing heeft een risico, maar gezonde vissen bij een goede winkel vandaag zal het risico minimaal maken.
Ik heb geen ruimte of geld voor een q-bak ? dan ook niet zeuren als je vissen dood gaan nadat je ze bij geplaatst hebt.
Sommige onder ons zijn al blij dat ze 60cm bakje neer kunnen zetten, om welk reden dan ook, om toch te kunnen genieten van deze mooie hobby.
Maar goed, TS heeft een besluit genomen en we gaan het wel horen hoe het afloopt neem ik aan.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie