RVS zelfbouw aquarium 355x65x80cm
Re: RVS zelfbouw aquarium 355x65x80cm
het is niet mijn vissenbestand maar WOW! wat een bak!
netjes ingericht.
Toch vraag ik me af hoe lang het duurt voordat je wel roestplekken krijgt. want RVS is Roest Vast Staal, geen Roest Vrij Staal. Is je bak ook gecoat van binnen?
Waarom heb je zelf eigelijk niet gekozen voor 304? dat is practisch even goed (ook voor zout water)
alleen ongeveer 25% goedkoper...
en even ter info, RVS is ongeveer 3,5 keer zo sterk als gehard glas...
maar het grootste voordeel is dat staal veel meer kan buigen voordat het breekt.
netjes ingericht.
Toch vraag ik me af hoe lang het duurt voordat je wel roestplekken krijgt. want RVS is Roest Vast Staal, geen Roest Vrij Staal. Is je bak ook gecoat van binnen?
Waarom heb je zelf eigelijk niet gekozen voor 304? dat is practisch even goed (ook voor zout water)
en even ter info, RVS is ongeveer 3,5 keer zo sterk als gehard glas...
maar het grootste voordeel is dat staal veel meer kan buigen voordat het breekt.
Wauw schitterende bak met geweldige vissen erin. Wel leuk om te zien hoe iemand zelf zijn bak maakt en complete ombouw.
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Ik heb hier voor gekozen omdat dit mij destijds is geadviseerd als absoluut de beste kwaliteit voor een aquarium.Waarom heb je zelf eigelijk niet gekozen voor 304? dat is practisch even goed (ook voor zout water)
Ik had toen wel de keus tussen 304 en 316 en dat scheelde toen maar 10% en geen 25% zoals nu wel het geval is, de lasnaden zijn wel "gebeitst" en de bak zelf is niet gecoat. 304 zou met zout water mogelijk problemen kunnen gaan geven is mij toen verteld.
Deze bak is gezet en gelast door een firma die RVS machines en bakken maakt voor de voedingsindustrie, hier liggen de eisen ook erg hoog. Ik heb RVS aquariums gezien van meer dan 10 jaar oud waar geen 1 roestplekje op te zien was. dus daar ben ik niet bang voor.
verder vind ik het erg prettig dat het zo heel erg sterk is.
dat zal geen goedkoop bakkie geweest zijn dan...
Ik heb het voor je opgezocht, maar in principe hebben ze je een beetje een oor aangenaait dan, want het verschil tussen 316 en 304 is nihil volgens het programma waar ik mee werk dan.
maar goed, als het toen zo weinig scheelde, waarom niet.
ok, had ik niet verwacht dat het het nog zo lang uit zou houden zonder vlekken.
even uit nieuwsgierigheid weet je hoe dik die plaat is en hoe die gelast is?
als het een beetje te betalen is lijkt dit me echt een super mooi alternatief voor hout.
toch maar eens over nadenken.
Ik heb het voor je opgezocht, maar in principe hebben ze je een beetje een oor aangenaait dan, want het verschil tussen 316 en 304 is nihil volgens het programma waar ik mee werk dan.
maar goed, als het toen zo weinig scheelde, waarom niet.
ok, had ik niet verwacht dat het het nog zo lang uit zou houden zonder vlekken.
even uit nieuwsgierigheid weet je hoe dik die plaat is en hoe die gelast is?
als het een beetje te betalen is lijkt dit me echt een super mooi alternatief voor hout.
toch maar eens over nadenken.
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Deze bak is van 3mm dikke plaat gemaakt, ze hebben gelast en gebeitst. meer weet ik niet
304 had ook gekund. Ik heb toen voor de zekerheid gekozen voor 316 omdat dit toch met zout water nog beter is, voor zoet maakt het inderdaad niet zo veel uit.
Het is vrij makkelijk te maken, deze bak door zijn formaat ook wel wat lastiger. boven de 3 meter moet je een bedrijf hebben die een bredere zetbank heeft.
in princiep zetten ze de bak uit 1 stuk achterwand-bodem-en opstaande kant aan onderzijde, dan lassen ze de twee zijkanten er in en als laatste een hoekprofiel aan de bovenzijde
je kan komen kijken als je zelf interesse hebt hoor!
304 had ook gekund. Ik heb toen voor de zekerheid gekozen voor 316 omdat dit toch met zout water nog beter is, voor zoet maakt het inderdaad niet zo veel uit.
Het is vrij makkelijk te maken, deze bak door zijn formaat ook wel wat lastiger. boven de 3 meter moet je een bedrijf hebben die een bredere zetbank heeft.
in princiep zetten ze de bak uit 1 stuk achterwand-bodem-en opstaande kant aan onderzijde, dan lassen ze de twee zijkanten er in en als laatste een hoekprofiel aan de bovenzijde
je kan komen kijken als je zelf interesse hebt hoor!
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Update:
Na twee jaar tijd voor wat verandering.
Ik ga de filtering aanpassen, van 2x eheim 2080 naar een bioloog en 1x eheim 2080, deuren worden kleppen en er komt een overloop in.
Ben begonnen met de ombouw een stuk te demonteren en een bioloog van 210x47x47 te plakken die er onder komt, verder komen er wat kleine aanpassingen aan de achterwand.

plakken van bioloog:

Weer een weekeindje aan het klussen geweest. De betonplex kleppen en zijwand zitten er weer tegen aan. ook een doorvoer gemaakt aan de zijkant van het RVS, 40mm dat straks uitkomt in het bioloog.
Gat boren in het RVS was moeilijker dan in het glas. het heeft me zeker 6 boortjes gekost voordat het gat er in zat.
Wat is dat spul hard zeg
Komende week de kleppen weer afwerken met de nodige lijsten, sierpanelen en sluitingen.
Als dat klaar is werk ik de achterwand nog iets bij en pas het een beetje aan om het water makkelijker in de hoek naar de overloop te krijgen.
Het bioloog is op de bodemroosters na ook klaar.
40mm doorvoer.

zijwand is wegneembaar om later makkelijk nog iets aan te passen. en hier twee van de drie kleppen open.

Hier het geheel weer dicht. moet natuurlijk allemaal nog wel geschilderd gaan worden

Na twee jaar tijd voor wat verandering.
Ik ga de filtering aanpassen, van 2x eheim 2080 naar een bioloog en 1x eheim 2080, deuren worden kleppen en er komt een overloop in.
Ben begonnen met de ombouw een stuk te demonteren en een bioloog van 210x47x47 te plakken die er onder komt, verder komen er wat kleine aanpassingen aan de achterwand.

plakken van bioloog:

Weer een weekeindje aan het klussen geweest. De betonplex kleppen en zijwand zitten er weer tegen aan. ook een doorvoer gemaakt aan de zijkant van het RVS, 40mm dat straks uitkomt in het bioloog.
Gat boren in het RVS was moeilijker dan in het glas. het heeft me zeker 6 boortjes gekost voordat het gat er in zat.
Wat is dat spul hard zeg
Komende week de kleppen weer afwerken met de nodige lijsten, sierpanelen en sluitingen.
Als dat klaar is werk ik de achterwand nog iets bij en pas het een beetje aan om het water makkelijker in de hoek naar de overloop te krijgen.
Het bioloog is op de bodemroosters na ook klaar.
40mm doorvoer.

zijwand is wegneembaar om later makkelijk nog iets aan te passen. en hier twee van de drie kleppen open.

Hier het geheel weer dicht. moet natuurlijk allemaal nog wel geschilderd gaan worden

je bent weer lekker bezig geweest!
Ziet er weer netjes uit.
Ziet er weer netjes uit.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

Klopt, stil zitten is niets voor mij. En er blijft altijd wel iets te verbeteren aan een aquarium 
Echt supermooi gemaakt! Knap staaltje vakwerk, vooral ook de afwerking.
Maar ik vraag me toch iets af, waarom zo smal? Ik bedoel, als je toch de ruimte hebt...
Maar ik vraag me toch iets af, waarom zo smal? Ik bedoel, als je toch de ruimte hebt...
[center]200x60x50 Malawibak[/center]
Ziet er mooi uit! Ik had het zelf alleen mooier gevonden om die ene zijkant open te houden, anders gaat de bak er zo vierkant en gesloten uitzien.
Klaar om info te spuiten en absorberen!
goed bezig geweest, rvs kan je eigenlijk alleen boren met een koel/slijpvloeistof. ben even de naam kwijt. anders kost het inderdaad veel boortjes
maar ziet er goed uit, maar ik zie dat je steunplaten onder ja aquarium hebt staan. die zullen waarschijnlijk weg moeten om je bioloog kwijt te kunnen. Hoe heb je dat eigenlijk opgelost?
succes met de bouw verder.
p.s. misschien heb ik dat gemist, maar waar heb je je vissen gelaten?
maar ziet er goed uit, maar ik zie dat je steunplaten onder ja aquarium hebt staan. die zullen waarschijnlijk weg moeten om je bioloog kwijt te kunnen. Hoe heb je dat eigenlijk opgelost?
succes met de bouw verder.
p.s. misschien heb ik dat gemist, maar waar heb je je vissen gelaten?
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.
Heel mooi zeg, je mag er voor mij ook zo'n bouwen.... 
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
PatrickM
Onderwerp auteur - 0-200

@ harold : Liefst zou ik ook wat dieper gaan maar we hebben hier een groot gezin en er moet wel wat ruimte overblijven. 355x65x80 is best wel groot genoeg. Voor roggen zou dieper veel beter zijn, vandaar dat hier nu mijn nakweek dieren in zwemmen tot ze ongeveer 30cm zijn. Ik heb nog een bak van 500x120x70 (60cm waterhoogte) staan voor het grotere werk.
@Laurens : zijkant open kan ook heel mooi zijn maar omdat de bak vlak tegen de muur staat en zo minder ruimte in beslag neemt lopen mijn leidingen aan de kopse kanten.
@ Gerard : vissen uit deze bak zitten nu in mijn grote bak.
zie topic: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... &start=165
@Laurens : zijkant open kan ook heel mooi zijn maar omdat de bak vlak tegen de muur staat en zo minder ruimte in beslag neemt lopen mijn leidingen aan de kopse kanten.
@ Gerard : vissen uit deze bak zitten nu in mijn grote bak.
zie topic: http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f= ... &start=165
Prachtbak, beste RPM!
Kwijl... Kwijl... Kwijl...
Kwijl... Kwijl... Kwijl...
Cichlids forever!
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
200x65x80 Gymno-bak: okt 12
335x70x80 Retroculus/Uaru-bak: okt '13
250x70x80 H. notatus-bak: okt '14
270x70x80 V. argentea-bak: sep '15
Hit me hard,
Tear me apart,
To rise again
Is my special art.
- No Means No -
prm schreef:@ harold : Ik heb nog een bak van 500x120x70 (60cm waterhoogte) staan voor het grotere werk.
Ik heb niks gezegd hahaha
[center]200x60x50 Malawibak[/center]