Ik zal mij en het kleine aquarium allereerst even voorstellen.
Mijn naam is Alrik en ben 24. Al toen ik een klein kind was vond ik tropische aquariums helemaal het einde.
Toen ik een volle 10 jaar was had ik genoeg geld gespaard om mn eerste tropische aquarium te kopen.
Het was een bakje van 60*30*35cm (breedte*diepte*hoogte) waar ik ruim 8 jaar veel plezier van had.
Toen ik op mezelf kwam te wonen heb ik het aquarium weggedaan waar ik achteraf lang spijt van heb gehad.
Een tijdje terug kreeg ik van een vriend een klein aquarium met kap, het gaat om de Ferplast Cayman 40cl.
De binnenmaten zijn 40*20*25cm (breedte*diepte*hoogte) wat neerkomt op een zielige 20liter inhoud.
Met veel plezier heb ik vervolgens wat van leisteen, kienhout en grind een achterwand gemaakt:

De kit is inmiddels uitgehard en ik ben de bak aan het spoelen.
Dit betekend ook dat de planten er binnenkort in zullen gaan en niet veel later de visjes.
Nu was ik in eerste instantie van plan de bak te vullen met een schooltje (10-15) kardinaaltetra's en 2 tot 3 zwaarddragers (Xiphophorus helleri). Nu ik mij beter over het visbestand inlees kom ik erachter dat mijn huidige bakje toch echt te klein is.
Heeft dit met name met de zuurstofopname van de vissen te maken?
Want in dat geval kan ik ook een luchtpompje aansluiten.
Ik heb wel een beetje verstand van hoe en wat, maar een goed visbestand voor een dergelijk aquarium kan ik zo niet samenstellen. Hopelijk kunnen jullie me hierbij helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Nog even kort op een rijtje wat de specificaties en mijn wensen zijn:
- Afmetingen: 40cm breed, 20cm diep en 25cm hoog.
- Inhoud: 20 liter.
- Temperatuur: Laat ik van de vissen afhangen, er komt sowieso een verwarmingselement in.
- Filter: Intern met watten en keramische buisjes.
- Biotoop: Bij voorkeur Zuid en/of Midden -Amerika
- Vissen bodemgebied: Ik dacht zelf aan de Corydoras pygmaeus of een andere dwergcorydoras, ik vind het wel belangrijk dat deze in het biotoop thuishoort. Graag had ik ook een echte algenliefhebber gehad, bestaat er ook 1 die in mijn bakje past?
- Vissen middengebied: Het liefst een kleine school met visjes, dit mag afgewisseld worden met 2 of 3 andere soorten maar wil absoluut geen guppen.
- Vissen bovengebied: Vindt dit gebied in mijn kleine bak niet zo belangrijk, wellicht neem ik later nog wat Carnegiella strigata maar voor nu mag dit gebied achterwege gelaten worden.
Ik ben erg benieuwd wat jullie er van maken!