een tl balk voor het aquarium is 54 watt ( 2 meter)
stel dat je er 4 hebt
als je dan al je gewone lampen in huis dan vervangt voor spaar of nog beter led lampen, dan bespaar je meer energie en heb je de gewone normale tl balk voor je aquarium.
energie besparing en het aquarium
-
bordeauxdog
- 200-400

Re: energie besparing en het aquarium
Iff there are no dogs in heaven then I'm not going!!!!!!!!!!!!!!!
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
Bordeauxdog rules!!!
Patrick
-
maikel-discus
- 0-200

Ik ga binnenkort een metertje kopen die de exacte stroomverbruik kan meten. Ik begrijp dat daar nogal nieuwsgierigheid naar is en dat begin ik nu zelf ook te worden.
ik heb idd 2 ledplaten van 60x30cm die bestaan uit witte, blauwe en rode ledjes. De kleur ben ik zelf tevreden over. Algengroei is minimaal en plantengroei perfect! Ik heb er fotos van op mijn album staan. Maargoed deze topic ging over besparen...Mij is verteld dat ze slechts 5 watt gebruiken. ik ga dat binnenkort dus toch eens ff testen
Over besparen gesproken...ik heb weleens gehoord dat als je aan bv 300watt verwarming genoeg hebt er ook 2 in kan hangen zodat ze af en toe aanslaan inplaats dat er 1 intensief staat te loeien (nog los van dat je gelijk een reserveverwarming hebt als er 1 kapot mocht gaan)
En want denken jullie van dat folie wat onder laminaat gebruikt wordt. Van schuim met zo'n zilverfolielaag om dit rondom op het glas te plakken( zoals al voorgesteld) op de plaatsen die niet zichtbaar zijn.
Maar ik blijf dit volgen...
ik heb idd 2 ledplaten van 60x30cm die bestaan uit witte, blauwe en rode ledjes. De kleur ben ik zelf tevreden over. Algengroei is minimaal en plantengroei perfect! Ik heb er fotos van op mijn album staan. Maargoed deze topic ging over besparen...Mij is verteld dat ze slechts 5 watt gebruiken. ik ga dat binnenkort dus toch eens ff testen
Over besparen gesproken...ik heb weleens gehoord dat als je aan bv 300watt verwarming genoeg hebt er ook 2 in kan hangen zodat ze af en toe aanslaan inplaats dat er 1 intensief staat te loeien (nog los van dat je gelijk een reserveverwarming hebt als er 1 kapot mocht gaan)
En want denken jullie van dat folie wat onder laminaat gebruikt wordt. Van schuim met zo'n zilverfolielaag om dit rondom op het glas te plakken( zoals al voorgesteld) op de plaatsen die niet zichtbaar zijn.
Maar ik blijf dit volgen...
ik heb 2 aquariums van 125x50x50cm en ingebouwd in een kast en met alle kanten isolatie behalve natuurlijk de voorkant.
De bakken zijn voorzien van achterwanden en zijwanden die gemaakt zijn van piepschuim en tegellijm.
Nu wat ik graag wil is om in de winter de voorkanten ook te isoleren met piepschuimplaten die je gemakkelijk erop kunt zetten en af kunt halen.
Dus het komt er op neer dat alles dicht wordt met piepschuim met boven in een ontluchting gat.
De beide bakken staan op zolder bij de verwarmingsketel dus niemand ziet het.
kan dit ?
gr.Kobin
De bakken zijn voorzien van achterwanden en zijwanden die gemaakt zijn van piepschuim en tegellijm.
Nu wat ik graag wil is om in de winter de voorkanten ook te isoleren met piepschuimplaten die je gemakkelijk erop kunt zetten en af kunt halen.
Dus het komt er op neer dat alles dicht wordt met piepschuim met boven in een ontluchting gat.
De beide bakken staan op zolder bij de verwarmingsketel dus niemand ziet het.
kan dit ?
gr.Kobin
-
Marcje1968
- 0-200

Die snap ik dan even nietTimothy schreef:Voor de rest voeg ik altijd koud water toe. A koud water bevat meer zuurstof en B kost je meer om warm water toe te voegen.
Water door gas verwarmen is factor 3 goedkoper als door stroom.
Dus is het energie zuiniger om je water te verversen met water wat 1 a 2 graden warmer is als het aquariumwater.
Verder ben ik het met het isoleren van je bak eens.
Verwarmen van het water is het duurste deel, dus isoleren en je vsa's uit de lichtkap en onder je bak monteren.
Gebruik je een deel van de energie beter om je bak mee te verwarmen.
Heb je een grote bak is zelfs het overwegen van een waterwisselaar die aangesloten is op je cv te overwegen.
Gr. marc
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !
-
2MBakk
als je wilt isoleren onder het aquarium, kun je het beste eerst de tempratuur op nemen .Timothy schreef:Ja het was Maikel-Discus. Dat zijn geen balken maar alleen kleine led lampjes.
Voor de rest voeg ik altijd koud water toe. A koud water bevat meer zuurstof en B kost je meer om warm water toe te voegen.
Slangen je zou ze kunnen isoleren met misschien folie ofzo? Weet niet of je daar nu zo mee verliest. Zou best kunnen omdat het water toch een tijd uit je bak is...durf ik niet zeker te zeggen. Ander misschien een behuizing voor je filter. Wellicht heb je nog wat piepschuim, is ook nog een goed voor demping van het geluid.
stel je bak staat op 25 celcius. (bij mij wel )
en je apparatuur staat onder het aquarium.(bij mij ook het geval.)
is deze ruimte geheel afgesloten?
zo ja: isoleer alleen de binnenwanden, niet de bovenkant,en als er ruimte is in de deurtjes .
met wat : gewoon met radiator folie.
bij mij is het volgende ,ik heb de onderkant rondom dicht, alleen de achterkant naar boven ,is open, maar staat in kontact met het aquarium, dus deksels open is luchtstroming naar buiten, dat is fijn in de zomer.
maar verders is er een warmte barriere achter het aquaruim, dus ontsnapt er niks.
maar goed , ik ga er vanuit dat de warmte onder het aquarium warmer is dan in het aquarium, door het apparatuur,
zoals je tl trafo's, ik heb er 3.
je pompen.
en wat er nog meer warmte maakt, maar de tl's zijn nr 1, prima kachels.
dus je leudingen isoleren heeft geen enkel nut.en het is nog duur en onhandig ook.(met schoonmaken)
sixpakje schreef: en daarbij voor het vullen hebben we de bodem ook belegt met piepschuim platen, en toen pas het zand en grind erop gedaan.
en ja het werkt echt mijn termostaat slaat veel minder vaak aan en hij blijft veel beter op temperatuur.
de bak op piepschuimplaat, scheeld water inhoud en helpt minstens zo goed.
Gr. Nico
Wie niet weg is wordt gezien.
Het begon allemaal met een salamander uit een sloot.
Het begon allemaal met een salamander uit een sloot.