verplaatsen pomp/apparatuur in bak. advies nodig

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

verplaatsen pomp/apparatuur in bak. advies nodig

Bericht door Dante »

hieronder een plaatje (even aanclicken zal hem groter maken) en wat foto's van hoe de bak nu is.

nu wil in de pomp enzo anders gaan doen. van het horizontale buisje af, en maar 1 uitstoom. (of een 2e voor de co2 diffusor waarbij de bellen weer door de bak worden geblaasd)
maar nu heb ik dus een co2 deffusor, zie foto. maar dan lijkt het me handig deze zo te plaatsen dat de belletjes ook wee terug de bak in worden geblazen zodat er dus meer co2 word opgenomen.

graag advies over hoe ik het beste het kan gaan plaatsten enzo.

hier foto's en schema:

Afbeelding
(click deze voor vergroting)

hier foto's van huidige situatie. dan kan je ook zien wat voor een soort spullen ik heb. (foto's gaan van links naar rechts gezien het schema)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jean-paul
200-400
200-400

Re: verplaatsen pomp/apparatuur in bak. advies nodig

Bericht door jean-paul »

Het lijkt me al vreemd dat de invoer en de uitvoer van je pomp aan dezelfde kant van de bak zijn. Bij een externe filter kan je die toch perfect tegenover elkaar in de bak plaatsen, wat een betere doorstroming zal geven?
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

daarom vraag ik ook adviezen :P

hoe zou jij alles indelen? co2, verwarming, in en uitstroom... ?

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

uitstroom links bovenaan,
co2 links onderaan,
instroom rechts onderaan
verwarming misschien best ook rechts omdat warm water stijgt en de co2 anders misschien sneller naar boven gaat.

Let wel: ik ben geen expert :? , maar ik denk dat ik het op die wijze zou doen. Misschien hebben andere betere ideeën. :)
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

dankje voor de duidelijke reactie. ik ga in de loop van de week of vanavond het omgooien, dus even afwachten wat andere denken.

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Ik denk dat zoals je het nu hebt, met ja aan en afzuiging dat je toch wel een redelijke doorstroming van je water hebt.
Doordat je de pijp aan de linkerkant aan het wateropperlvak hebt zal het water van de afzuigbuis weggeblazen worden en aan de linkerkant van de bak tegen de ruit naar beneden gaan en dan over de bodem terug richting je afzuiging.
De Co2 zou ik dak ook aan de linker kant van de bak houden waardoor deze tegen de stroming van het water (langs de ruit omlaag) langs de ruit omhoog moet en dus naar mijn idee het meeste water tegenkomt.
gr, Rico

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

dus rico, jij zegt: niets doen, gewoon zo laten

(al denk ik dat ik wel enkel het horizontale buisje met meerdere gaatjes vervang voor 1 uitstroom)

Rico
400-600
400-600

Bericht door Rico »

Dat is inderdaad wat ik denk.
Maar ik weet niet of mijn theorie (want meer dan dat is het niet) in de praktijk ook klopt.
De maat van je bak en het vermogen van je pomp spelen hierbij een grote rol.
Om te kijken of ik gelijk heb zou je droogvoer in de stroming kunnen gooien, waardoor je dan mooi kunt zien waar het wel, of juist niet komt.
Als de uitstroom van je filter te laag is en het droogvoer komt niet aan de linkerkant tegen de ruit zou je kunnen proberen om een paar gaatjes dicht te maken waardoor de druk ghoger word en er dus een krachtigere straal uit de overige gaajes komt.
Ook dit is pure speculaastie (om nog even in de sinterklaas sfeer te blijven) van mij :lol:
gr, Rico

Xelitas
0-200
0-200

Bericht door Xelitas »

Rico schreef:Ik denk dat zoals je het nu hebt, met ja aan en afzuiging dat je toch wel een redelijke doorstroming van je water hebt.
Doordat je de pijp aan de linkerkant aan het wateropperlvak hebt zal het water van de afzuigbuis weggeblazen worden en aan de linkerkant van de bak tegen de ruit naar beneden gaan en dan over de bodem terug richting je afzuiging.
De Co2 zou ik dak ook aan de linker kant van de bak houden waardoor deze tegen de stroming van het water (langs de ruit omlaag) langs de ruit omhoog moet en dus naar mijn idee het meeste water tegenkomt.

Dat had ik dus ook gedaan maar wordt me van alle kanten afgeraden. Meer omdat ik toch een goeie pomp heb 700 Liter per uur is niet echt zwak zeg maar. Ik heb ze tegenover elkaar staan. Uitstroom links en aanvoer rechts ( met de verwarming aan de rechterkant naast de aanvoer naar de pomp ) De Co2 heb ik een eindje onder de uitstroom hangen. ) En het werkt perfect zo.. Heb het hier gedaan met een TetraTec EX700. 700 L/u. ;)
Een Juwel Rio 240 ( bestand voor nieuwe bak )
Een Euro Rimini 185 ( tropisch )
Vitakraft 60 liter (LEEG)
Een Cayman 50 liter (LEEG)
!! Ik kom er rond voor uit.. VIERKANT is beter !!

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

nou ik heb dan toch maar de boel omgegooit.

links heb ik nu redelijk vooraan (2/3 afstand van achterwand) de diffusor. links tegen de wand aan de inlaat van de pomp.

rechts de uitstroom, een enkele die in het midden ietsje schuin naar de andere kant blaast. de verwarming schuin eronder zodat het warme water dat opstijgt word weggeblazen.

duidelijk is te zien hoe een deel, niet alles, van de hele kleine belletjes uit de diffusor weer naar beneden word geblaast :D
foto's komen eraan.

Onderwerp auteur
Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ok dit zijn ze dan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
deze laatste is bovenaanzicht van de uitstroom

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik ben niet zo thuis in het co2 gebeuren, maar dit lijkt me toch een goede opstelling.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand