alg-eter bijvoeren

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: alg-eter bijvoeren

Bericht door Kevin »

Ans, Rob vroeg nog naar je onderschrift.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Robert
0-200
0-200

Bericht door Robert »

Beste Kees,
Bedankt wat betreft je adviezen!
Zelf ben ik ook niet gek op al die middeltjes, maar op een gegeven moment moet je toch iets doen.
De tijdsduur van de verlichting heb ik al een paar weken teruggebracht van 12 uur tot 10 uur.
Ik heb nog even gekeken wat voor verlichting ik precies in mijn bak heb:
1 x Juwel Highlite Day 742 M
1 x Daylite
Volgens mij is die Highlite Day-buis zogenaamde groluxverlichting. Wat is eigenlijk de functie van grolux. Is het alleen maar voor de kleur of is ie ook ter bevordering van de plantengroei?

Beste Ans: De L144 is aan mij verkocht als een algeter. Dan moet zo'n beest toch gewoon zijn werk doen? (geintje).
Wat betreft je ondertekening: als je niet wilt verklappen hoe je hem gemaakt hebt, kan ik dat best begrijpen hoor. Maar hij blijft mooi !!

Kevin: Wat een leuke site is dit !! Ga me een dezer dagen toch wat uitvoeriger voorstellen, want alleen een voornaam met zo vaag nummer is ook een beetje onpersoonlijk.
Allemaal bedankt voor de hulp !!

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

rob5351341 schreef:Kevin: Wat een leuke site is dit !! Ga me een dezer dagen toch wat uitvoeriger voorstellen, want alleen een voornaam met zo vaag nummer is ook een beetje onpersoonlijk.
Allemaal bedankt voor de hulp !!
Dank je wel voor het compliment, daar doen we het allemaal voor.
Als je jou naam aangepast wil hebben naar iets persoonlijkers stuur me dan gerust een prive berichtje, de naam Rob zal alleen niet meer gaan ondertussen.
rob5351341 schreef:Wat is eigenlijk de functie van grolux. Is het alleen maar voor de kleur of is ie ook ter bevordering van de plantengroei?
Inderdaad het bevorderd de planten groei door de diverse spectrum kleuren. Nadeel van deze lamp is dat er redelijk veel blauw paars in het spectrum zit, daar groeien planten goed op maar vaak algen nog beter aangezien de meeste algen ook planten zijn even simpel gezegd.

Wat jij aan verlichting is het standaard spul van Juwel. Welke wattages hebben hebben je lampen precies, en is het T8 of T5 (dikke buis of dunne buis)?
highlite is niet helemaal grolux volgens mij, er zit uit mijn hoofd gezegd relatief weinig paars in het spectrum.
Ik ben nog steeds overtuigd van het feit dat je met de philips 830 en 840 een prima verlichting hebt voor een planten aquarium en vind je het echt niks ben je niet meer kwijt dan 10 euro waarschijnlijk.
Nog een bijkomend voordeel van philips lampen is dat deze veel langer meegaan dan de aquarium speciaal lampen die te verkrijgen zijn, die hebben vaak een max aantal branduren en dan verliezen ze behoorlijk veel intensiteit.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Txs en verder ga ik mee met Kevin, die Grolux buizen zijn leuk, maar vaak krijg je daar extra algen groei door.
Je kunt eens kijken voor die philips buizen, ik zelf vind ze geen mooi licht geven en van de 865, 950 en 965 kreeg ik te veel alg hoewel de lichtval wel mooi was.
Met de arcadia lampen heb ik en mooi licht en mijn planten doen het goed, nadeel is de prijs en ze gaan niet zolang mee, 1 1/2 jaar om en nabij.
Maar kijk eens na het wattage, lengte en hoelang is je bak eigenlijk?
Voor Philips lampen heb je hier een goedkoop adres:
http://www.lampen.nl/index.html
De meeste LFS (local fish shop) hebben de arcadia lampen wel.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Robert
0-200
0-200

Bericht door Robert »

Beste Kees, Kevin,

In de eerste plaats wil ik jullie en alle andere mensen die aan de site meewerken van harte feliciteren met het 3-jarig bestaan en jullie bedanken voor alle adviezen tot nu toe.
De afgelopen dagen ben ik behoorlijk aan de slag geweest met m'n aquarium. Afgelopen maandag ben ik namelijk bij de Intratuin geweest om wat tubifex te halen. Ik heb gelijk een potje aquariumwater meegenomen om te laten testen. De mevrouw die het water testte (die er volgens mij behoorlijk wat verstand van heeft) schrok toen ze het testwater donkergroen zag verkleuren. ' U heeft een ammoniakvergiftiging in het water', zei ze. Ik moest er direct wat aan doen door middel van waterverversing (50%) en ik kreeg een flesje Sera Toxivec mee. Vandaag moet ik ook weer 50% water verversen en Toxivec blijven toevoegen. Voor het op peil brengen van de biomassa heb ik ook nog Sera filter Biostart meegekregen. Geinig hoor zo'n aquarium !!??

Om op de verlichting terug te komen: het zijn dunne buisjes, 74/75 cm lang en 35 Watt.
Mijn aquarium is 90 cm lang, 50 hoog en 40 cm diep (in het midden want het is een panoramische ruit).
Helaas zitten er op de binnenkant van de panoramische ruit al een paar krassen omdat ik in het begin bij het algvrij maken van de ruit met zo'n algensteker (met dun scheermesje) op een stokje er geen rekening mee heb gehouden dat de ruit een beetje rond liep. Nu las ik op de site van de 'Dekselse dames' dat je krassen in ruiten kunt vervagen door aan de slag te gaan met zilverpoets, maar dat lijkt me toch een beetje moeilijk in een aquarium.
In ieder geval bedankt wat betreft de adviezen over de verlichting. Ik zal er zeker rekening mee houden als de lampen binnenkort moeten worden vervangen (als mijn aquarium dan tenminste nog bestaat).
Groetjes / ERob

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

dunne buisjes lijkt me dan in ieder geval T5.
Zalf vind ik Tubifex (zeker levende) behoorlijke troep. Worden je vissen aardig vet van.
Wat voor filter zit er in je Aquarium? Een interne of een externe?
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat krasjes in je ruit er bijna niet uit te halen zijn.
heb zilverpoets, koperpoets, tandpasta (zit ook schuurmiddel in) allemaal geprobeerd ik weet niet hoe lang op staan poetsen, niks nakkes nadá.
kwestie van: 'mee leren leven' ben ik bang.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Ans
0-200
0-200

Bericht door Ans »

Sorry, ik had niet gezien, dat naar mijn onderschrift werd gevraagd.
Die haal je gewoon van internet.

Bij Google intypen: naamanimatie en dan krijg je er genoeg.
Groetjes........

Ans
0-200
0-200

Bericht door Ans »

Bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes........

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dank je wel voor de felicitaties Rob. Tubifex is zoals gezegd best troep, het is voor je vissen niet echt gezond en voor je waterwaardes ook niet echt. Beter kun je dan rode of witte muggelarven nemen.

Ammoniak in je water is wel heel vreemd, dat betekend zoveel als dat je bacterie cultuur verre van optimaal is.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Robert
0-200
0-200

Bericht door Robert »

Dag allemaal,

Tomothy: oorspronkelijk zat er in het Juwel-aquarium een binnenfilter, maar dat heb ik er voorzichtig uitgehaald en vervangen door een Eheim-buitenfilter (type 2224). Als inhoud van het filter heb ik onderop van die mergpijpjes, dan de grove blauwe filterspons en in de bovenste bak heb ik onderop van die bruine Sera-korreltjes en tot slot filterwatten.

Stefan: jammer, ik zal er inderdaad mee moeten leren leven.

Ans: Bedankt, ziet er mooi uit. Ga er direct achteraan.

Kevin: tubifex geef ik 1 keer in de maand, maar dan wel een week lang want het is nogal veel zo'n portie.
Ik baal van die ammoniak. Ververs op het moment iedere dag ongeveer de helft van het aquariumwater en voeg toxivec toe. Voor de opbouw van het micro-organisme-bestand voeg ik Sera filter biostart toe. Hoop dat het dan beter wordt. Ik zal nog maar even doorgaan met het verversen en toxivec en dan begin volgende week nog even m'n aquawater laten testen.
Bedankt allemaal maar weer !!
Rob

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

Dag Rob,

als ik je een tip mag geven...stop met de Tubifex. In de diertjes zit namelijk ook een hoop troep. Dat kan best 1 van de oorzaken zijn van je hoge ammoniak waarde. Verder wat minder voeren misschien. Maak je het filter vaak schoon? Je opbouw klinkt goed zelf heb ik de blauwe wat na de filterwatten.
Het toevoegen van Sera filter biostart is zeker een goede zet van je. Hopelijk trekken de baacies nu een beetje aan!
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Onderwerp auteur
Robert
0-200
0-200

Bericht door Robert »

Hoi Timothy,

Ik kan ze dan voortaan beter tracteren op muggenlarven. De hoeveelheid voer vind ik altijd een moeilijke zaak; 1 keer per dag een heel klein beetje. Maar wat is bij 20 visjes een heel klein beetje..? Ik probeer eigenlijk zo weinig mogelijk in het aquarium en aan het filter te zitten, maar door de omstandigheden kan het even niet anders. Het filter heb ik na die ammoniak-ellende maar zo gelaten.
Maar het gaat me wel lukken.... hoop ik.
Bedankt in ieder geval.
Rob

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als je rode mug gaat geven, houd er rekening mee dat levende rode muggen, haakjes hebben en af en toe hoor je weleens dat zo'n mug dan halverwege blijft steken met alle gevolgen van dien.
Beter is artemia en het voordeel van artemia is dat het gekweekt wordt op zou water en er dus ook veel minder rottigheid bij kan zitten.
En er zitten meer voedingstoffen in, rode mug zie ik zelf meer als een snack voor de vissen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Robert
0-200
0-200

Bericht door Robert »

Beste Kees/Kevin,

Vandaag hoorde ik van de aquariumwinkeleigenaar dat er in het armatuur van Jewel alleen maar tl-buizen passen van Jewel zelf.
Rob