Voortplanting garnaaltjes

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Voortplanting garnaaltjes

Bericht door Visje »

Op het moment ben ik bezig om te bedenken wat voor garnalen aquarium ik wil maken. Het wordt de eerste, dus het liefst maak ik het mezelf niet te moeilijk :mrgreen: Zo kwam ik uit op vuurgarnaaltjes, die schijnen ideaal te zijn om mee te beginnen. Zijn er nog andere soorten die redelijk makkelijk zijn? Als deze met stip op nummer 1 staat is de keus wel snel gemaakt hoor!

Zo struin ik internet een beetje af op zoek naar informatie, maar hoe meer info hoe meer vragen dus gelukkig is het forum er altijd nog! :mrgreen: Wat ik me afvroeg:

- Ik heb begrepen dat vuurgarnaaltjes zich snel voortplanten. Vormen de garnaaltjes stelletjes en is het belangrijk om bv 5 mannetjes en 5 vrouwtjes te doen? Of minder mannetjes en veel vrouwtjes? Maw, moet ik rekening houden met de verhouding man-vrouw in het aquarium?

- Als ze zich zo snel voortplanten, kan de bak dan overbevolkt raken en hoe weet je of dat zo is?

- Is het verstandig om rekening te houden met verschillende bloedlijnen om inteelt tegen te gaan? Bijvoorbeeld eerst 10 garnaaltjes bij de ene fokker en dan na een paar weken nog 10 garnaaltjes bij een andere? Dan vraag ik er wel een stamboom bij :D

Timothy
1000+
1000+

Re: Voortplanting garnaaltjes

Bericht door Timothy »

Volgens mij zijn vuurgarnalen de makkelijkste soort. Zelf geen kenner.
Misschien heb je wat aan deze site: http://www.kreeftengarnalen.nl/site/

Volgens mij kunnen ze redelijk snel meerderen maar je kunt ook een paar visjes toevoegen zodat het er niet al teveel worden. Anders kan je ze misschien wel bij je LFS retourneren voor bijv. voer etc etc.
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

als je er mee gaat kweken zou ik wel af en toe nieuwe ergens anders vandaan halen om inteelt tegen te gaan.

ze vormen geen stelletjes oid, verhouding man vrouw doet er ook niet echt toe al is meer vrouwen wel makkelijk vanwege de kweek.

als je teveel heb kan je ze natuurlijk hier aanbieden of op marktplaats of idd willen sommige LFS ze ook nog wel een terugnemen.

je zou even hier en hier kunnen kijken
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Alle Neocaridina-soorten zijn prima te doen, dan bedoel ik dus ook citroentjes, Blue Pearl en White Pearl. De eerste heeft dezelfde voorouder als het vuurtje, de Blue en White Pearl zijn beide kweekvormen van de N. cf. zhangiensis. Of de Blue Pearl is een kweekvorm van de White Pearl die een kweekvorm is van de zhangiensis :?: dat weet ik niet precies :mrgreen: Let op! Deze 4 soorten kruisen onderling allemaal en worden dan heel lelijk.
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Stefan schreef:als je er mee gaat kweken zou ik wel af en toe nieuwe ergens anders vandaan halen om inteelt tegen te gaan.
Het was niet direct de bedoeling om te kweken hoor, maar ik dacht dat als de garnaaltjes zich thuis voelen in hun aquarium, de kans wel groot is dat ze met kindjes beginnen :) Het lijkt me wel geweldig als de groep zichzelf een beetje in stand houdt, maar heb begrepen dat het dan heel snel kan gaan!

Kan je ook garnalen houden zonder te kweken? Bijvoorbeeld alleen vrouwtjes houden, of is dat heel onnatuurlijk voor ze? En als ze wel kleintjes hebben, wat toch wel heel erg leuk is :oops: , waar kan je dan aan zien dat het aquarium overbevolkt raakt?

Ik had ook ergens gelezen dat garnalen (misschien een andere soort?) zelf zorgen dat de groep niet te groot wordt voor de bak waarin ze leven. Klopt dat, en kan het ook kloppen voor vuurgarnaaltjes?

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Stefan schreef:als je er mee gaat kweken zou ik wel af en toe nieuwe ergens anders vandaan halen om inteelt tegen te gaan.
Garnalen van verschillende populaties bij elkaar zetten draait vaak uit op dat de ene populatie de andere afmaakt... Garnalen zijn gelukkig ook niet erg gevoelig voor inteelt, dus dat zou ik verder achterwege laten.
Visje schreef:Het was niet direct de bedoeling om te kweken hoor, maar ik dacht dat als de garnaaltjes zich thuis voelen in hun aquarium, de kans wel groot is dat ze met kindjes beginnen :) Het lijkt me wel geweldig als de groep zichzelf een beetje in stand houdt, maar heb begrepen dat het dan heel snel kan gaan!
Een aquarium raakt neit snel overbevolkt door garnalen hoor ;) op de meeste fora zijn ze het er over eens dat de max voor een aqua40 bijvoorbeeld tussen de 100 en 200 ligt. Dus dat valt best mee.
Kan je ook garnalen houden zonder te kweken? Bijvoorbeeld alleen vrouwtjes houden, of is dat heel onnatuurlijk voor ze?
Dat zou wel moeten kunnen, mar dan zie je ze wel erg weinig, en zoals hierboven gezegd: overbevolking duurt best lang. Er zijn ook wel soorten te krijgen die in zoetwater niet kweken, als je dat liever zou hebben, maar dan zou ik er misschien wat meer doen dan als je kwekende neemt.

Onderwerp auteur
Visje
0-200
0-200

Bericht door Visje »

Oke, thanks! Het lijkt me wel erg leuk hoor, kleintjes. Dat je de eitjes kan zien zitten en dat de moeder de eitjes zuurstof toe wappert, toch? Geweldig!
Dan kan ik het beste beginnen met een stuk of 20 en als we dan op 100 zitten zien we wel weer verder :D Moet ik wel mn best doen met tellen ;)

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Gooi eens een stuk komkommer in je bak, als hij binnen 10 seconden op is heb je teveel garnalen :mrgreen:

Timothy
1000+
1000+

Bericht door Timothy »

LauMooij schreef:Gooi eens een stuk komkommer in je bak, als hij binnen 10 seconden op is heb je teveel garnalen :mrgreen:
:buiging:
Juwel 300 Malawi (C. Afra en P. Saulosi)
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=4638
60 liter wordt Garnalenbakje.
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=5589
Achterwand 300
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=10&t=4420
Gek op Perenijs

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

hehehe, dat is ook een manier van testen inderdaad :P
als je met een redelijke groep begint zal inteelt idd wel meevallen.
wist alleen niet dat verschillende groepen elkaar niet zo leuk vonden.

al heb je er teveel, als je ze hier gaat uitdelen ben je ze zo kwijt ;)
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom