discussen en molly's

Plaats reactie

Onderwerp auteur
hellen
0-200
0-200

discussen en molly's

Bericht door hellen »

Dag Allemaal,

heb even een vraag heb sinds gisteren 2 discusvissen in mijn aquarium. weet iemand of dat het samen gaat? in de winkwl waar ik de discus haalde zeiden ze van wel? maar die molly's vreeten zo snel (heb er 5) kan iemand mijn raad geven!

gr hellen

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: discussen en molly's

Bericht door Laurens »

Ik zou het niet doen, vooral omdat molly's juist hard water nodig hebben en discussen zacht, bovendien zijn molly's van oorsprong brakwatervissen ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zou die 2 soorten ook niet snel bij elkaar doen.
Wat voor bak heb je überhaupt?
En discussen horen toch wel met minimaal 5 stuks gehouden te worden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Wat ik me dan weer afvraag....

Waarom eerst kopen en dan pas vragen of het wel bij elkaar kan.
Had je jezelf niet eerst moeten verdiepen in de vis, en dan pas kopen.
Nu is het te laat en misschien met hele vervelende gevolgen voor een van de soorten.

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Ik denk dat pas tijdens etenstijd werd gerealiseerd dat het misschien een slechte combi was ;)

jari4now

Bericht door jari4now »

Zou goed kunnen, ik weet wel als ik nieuwe vissen bij wil plaatsen dat ik eerst onderzoek of ze passen bij mijn bestand en de waardes waar deze op leven.

Probeer dat voor een volgende keer mee te nemen als wijze les van een ouwe vent :mrgreen:

Onderwerp auteur
hellen
0-200
0-200

Bericht door hellen »

LauMooij schreef:Ik zou het niet doen, vooral omdat molly's juist hard water nodig hebben en discussen zacht, bovendien zijn molly's van oorsprong brakwatervissen ;)
bedankt maar het gaat eigenlijk over het eten wat is het beste voer voor discus.

gr hellen

Onderwerp auteur
hellen
0-200
0-200

Bericht door hellen »

Kees schreef:Zou die 2 soorten ook niet snel bij elkaar doen.
Wat voor bak heb je überhaupt?
En discussen horen toch wel met minimaal 5 stuks gehouden te worden.

Heb een bak van 80 45 en mijn vraag is eigenlijk over het voer, want op elek site zeggen ze wat anders over vissen die wel en niet bijelkaar kunnen?

Onderwerp auteur
hellen
0-200
0-200

Bericht door hellen »

jari4now schreef:Zou goed kunnen, ik weet wel als ik nieuwe vissen bij wil plaatsen dat ik eerst onderzoek of ze passen bij mijn bestand en de waardes waar deze op leven.

Probeer dat voor een volgende keer mee te nemen als wijze les van een ouwe vent :mrgreen:

ja dat is ook zo maar bij elke winkel zeggen ze wat anders en ook op het internet zeggen ze op elek site wat anders.
de winkel waar ik mij aqaurium heb gekocht zei dat molly's en discus goed bij elkaar kunnen hij heeft ze daar in een bak zitten en ook bij een andere winkel waar ik de discus heb gekocht zitten ze in een bak dus ja wat een onzin dat er dan wordt gezegt dat ik niet nadenk over wat ik koop! Want dit is mijn eerste bak en in elke winkel of website wordt er wat anders verteld (wie spreekt nu de waarjeid! Maar zal je wijze les onthouden. groetjes hellen

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Het spijt me het te moeten zeggen, maar een bak van 80×45 is helaas écht te klein voor discussen... mijn advies is breng ze terug naar de winkel want je bent duidelijk helemaal verkeerd ingelicht.

jari4now

Bericht door jari4now »

Van een ander forum......

Wat voer je ze nou eigenlijk ?

Ik denk dat dit een onderwerp is dat niet 'lang en vaak' genoeg besproken kan worden.
Voer is voor 50% basis van de gezondheid van onze vissen, maar welke voer geef je nou het beste ?
Een vraag waarop ik het antwoord niet weet, wel weet ik dat er een aantal punten zijn die het waard zijn deze eens goed te overwegen.

Voer kan je in 3 groepen onderverdelen:

droogvoer

diepvriesvoer

levend voer.

Droogvoer
Droogvoer word door velen veroordeeld...de ene vindt het niet voedzaam en de ander vindt het van de oude stempel.
Persoonlijk vind ik dat droogvoer (discus granulaat) als afwisseling ook kan bijdragen aan de gezondheid van onze vissen.
Je kunt natuurlijk een injectienaald nemen en proberen rode muggelarven te voorzien van mineralen en/of vitaminen, maar dit is natuurlijk iets dat een fabriek al kan doen bij het maken van droogvoer.
Mijn punt is dus...met een goed droegvoer zullen je vissen hoogstwaarschijnlijk ook stoffen binnenkrijgen die niet (meer) in het diepvriesvoer zitten.

Droogvoer kan ook gevaarlijk zijn, ik heb wel verhalen gehoord (en zelf ook 1maal ondervonden) dat droogvoer een verstopping veroorzaakte met als gevolg dat de vis in kwestie het niet haalde.

Indien je er toch voor kiest om droogvoer te geven dan is het verstandig dit eerst één minuut in een bakje water te leggen, zo kan het voer vocht opnemen (uitzetten) en voorkom je dus dat dit in de vis gebeurd.

Mocht 1 van je vissen onverhoopt last krijgen van een verstopping !? dan kan een oplossing zijn de vis een zoutbad te geven
Lees in de rubriek Ziekte en Behandeling hoe een zoutbad in zijn werk gaat.

Diepvriesvoer
Ook weer zo een hoofdstuk van waar je zou kunnen zeggen: waar is het eind

Diepvries voer is eigenlijk in 2 categorieen te splitsen:
A. de natuurlijke voeders
B. de voeders die de fabrikanten/kwekers bedacht hebben.

De eerste (A) bestaat uit alle mogelijk vormen die jouw vis in de natuur tegen zou kunnen komen (en wellicht een paar waarvoor hij/zij een stukje de oceaan moet opzoeken...maar in ieder geval: natuurlijk voedsel

muggelarven
mysis
krill
artemia
daphina
garnaaltjes

De wat minder natuurlijke zijn de voeders zijn samengesteld door mensenhanden.
Knoflookvoer is er zo 1...
Ik heb dus nog nooit een discus vanuit de supermarkt zien komen met een bolletje knoflook onder zijn vinnen en al helemaal heb ik nog nooit een discus achter de vleesmolen zien staan om daar eens een paar fijne runderhartjes tot hapklare brokken te malen.

Dat een discus geen runderhart en/of knoflook in de natuur krijgt wil niet zeggen dat ze allebei per definitie slecht zijn.
Knoflook is een zeer gezond bestandsdeel en schijnt ook zeer gezond voor onze vissen te zijn.

Runderhart, tja...daar zijn de meningen over verdeeld !
Vissen opgegroeid met runderhart zijn vaak wel mooi groot, maar het schijnt ook negative invloed op de organen te hebben (deze kunnen vervetten)

Dan hebben we nog de fanatiekelingen...deze proberen het beste van alles te combineren....natuurlijke bestandsdelen* met het beste van bijvoorbeeld spirulina en knoflook
* hier word vaak dingen als artemia, garnaaltjes, visfilets, spirulina, knoflook, vitaminen en dergelijke gebruikt.
Voer dat goed te verteren is, garant staat voor de bouw van een mooie/sterke vis aangevuld met bestandsdelen om onze vissen gezond en vitaal te houden.

Wat nu juist is...ik weet het niet, ik denk dat je voornamelijk je vissen moet observeren om te zien hoe gezond deze zijn.

[bron:discus.hobbylounge]

jari4now

Bericht door jari4now »

hellen schreef:
jari4now schreef:Zou goed kunnen, ik weet wel als ik nieuwe vissen bij wil plaatsen dat ik eerst onderzoek of ze passen bij mijn bestand en de waardes waar deze op leven.

ja dat is ook zo maar bij elke winkel zeggen ze wat anders en ook op het internet zeggen ze op elek site wat anders.
de winkel waar ik mij aqaurium heb gekocht zei dat molly's en discus goed bij elkaar kunnen hij heeft ze daar in een bak zitten en ook bij een andere winkel waar ik de discus heb gekocht zitten ze in een bak dus ja wat een onzin dat er dan wordt gezegt dat ik niet nadenk over wat ik koop! Want dit is mijn eerste bak en in elke winkel of website wordt er wat anders verteld (wie spreekt nu de waarjeid! Maar zal je wijze les onthouden. groetjes hellen
Ga er maar vanuit dat alle LFS er commercieële belangen bij heeft, en eerder zal zeggen dat het wel kan.
Kijk op internet maar eens naar de waterwaardes van beide vissen.
Er is een site waar de waterwaardes e.d. per vis worden weer gegeven, dit is een mooie graad meter, helaas weet ik even niet welke site het is.

Verder vindt ik ook dat de bak niet past bij de discussen, en dat 2 discussen ook niet juist is,en dat de molly's niet passen.