Help! Wat is er mis?

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Help! Wat is er mis?

Bericht door jozo1980 »

Ik heb een Rio 240 met 9 cichliden en een L144.
Deze week heb ik de bodem van mijn aquarium vervangen.(van grind naar zwart zand)
Ook heb ik een paar moonrocks er in gezet.
Vanaf dat moment is het bergafwaards gegaan.( vissen werden minder actief... lagen op de bodem. :cry:
Ik ben gelijk begonnen met water verversen. Gisterochtend voor dat ik naar mijn werk moest lagen er 3 dood in mn bak en de rest was in een hoekje boven in naar lucht aan het happen... zwemmen deden ze niet meer. Ik heb ze toen over gezet in een 40 l bak met veel vers water. Er is er geen meer dood gegaan en ze lijken weer iets fitter te worden.
Maar... wat is er nu met mijn rio aan de hand???
Gister heb ik het water getest. Alles was goed. Alleen de Gh was met 14 te hoog. Nitriet ook 0.
Komt het door het zand?? (Ik heb het in kleine hoeveelheden goed uitgespoeld...) Of die moonrocks? Wanneer kan ik de vissen terug zetten in de rio?
Het zand heb ik bij de hornbach gekocht... van de aquarium afdeling... die stenen ook.
Iemand die mij kan helpen???

Groeten

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Help! Wat is er mis?

Bericht door Kees »

Klinkt niet best, en als dat er een stof in je bak terecht is gekomen die giftig is voor je vissen.
Ken de moonrocks niet en die zou ik als eerste uit je bak halen.
Ook zo ik voor de vissen terug gaan, een weekje over kool filteren.
Zwart zand heb ik trouwens nog niet eerder gezien, wel grind maar zand??
Daar ben ik dus nu gelijk ff nieuwsgierig naar geworden, lijkt me mooi.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Bericht door jozo1980 »

Die moonrocks zijn van die witte brokken steen met van die gaten. Ik had eerst zwart grind in mijn bak.(erg mooi) maar zand leek me nog beter voor mijn vissen. Zwart zand gezocht en gevonden bij de hornbach. 5 kilo 7.95. Het kan toch niet zijn dat er giftige stoffen in dat zand zitten? Er stond duidelijk op de zak dat het voor Aquarium is.
Ik hoop echt dat iemand me kan helpen. Morgen ga ik naar de viswinkel om mijn water daar te laten testen.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Wordt altijd even zoeken en proberen wat de oorzaak is geweest.
In ieder geval voor je een vis terug doet, filteren over kool en je water laten checken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Moonrocks of gewoon maanstenen zitten propvol met kalk ;)
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Bericht door jozo1980 »

LauMooij schreef:Moonrocks of gewoon maanstenen zitten propvol met kalk ;)

Ja...en...

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Dus daar komt die hoge GH van
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Bericht door jozo1980 »

LauMooij schreef:Dus daar komt die hoge GH van

Ja oke. Maar is dat dan de reden dat mn vissen afsterven?
Het zijn stenen voor een aquarium... Je ziet ze bij iedereen in zn bak liggen...
Ik had gelezen dat die hoge GH niet zo erg was...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Dat hangt natuurlijk van je vissen af.
Maar lijkt me sterk dat dit oorzaak is.
Zag trouwens dat zwart zand, lava zand is?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Bericht door jozo1980 »

Kees schreef:Dat hangt natuurlijk van je vissen af.
Maar lijkt me sterk dat dit oorzaak is.
Zag trouwens dat zwart zand, lava zand is?
Ik heb Malawi's er in zitten... Inmiddels nog maar 8. Er is er vandaag weer 1 overleden.
Op de zakken van het zand stond niets vermeld over lavazand. Volgens mij is het gewoon zwart zand... fijner dan lavazand en het is pikzwart...lavazand is dacht ik niet erg zwart.
Heb gister 40% water ververst. GH is gezakt van 14 naar 9 in mn grote bak...(net gemeten) mn vissen zitten nog appart in een 40l bakje...

Michaelv
0-200
0-200

Bericht door Michaelv »

Hallo,

Afgezien van het feit dat een rio 240 te klein is voor malawi cichliden maar niet voor bepaalde Tanganyika cichliden. Even een antwoord op je probleem:

In je zand en op je stenen leven meer bacteriën dan in een standaard intern juwel filter, mits je er nog een grote externe pomp naast heb draaien.
Bij het vervangen van het zand en stenen (ik weet niet of je ook je filter hebt schoon gemaakt) heb je de hele bacterie cultuur verstoord/weg gegooid.
Dit resulteert in een nitriet/nitraat piek in je bak, in acht genomen dat er nog stoffen in je nieuwe inrichting zat wat niet helemaal zuiver was. zal dit ook meegeholpen hebben.
Je vissen kunnen dit niet aan, een plotselinge verandering van je waterwaardes.

even de dingen op een rij, je bacterie cultuur heb je verwijderd, je waterwaardes GH-KH schieten de pan uit door je maansteen, no2-no3 kan je niet meer in de hand houden.
Ik weet niet of de veranderingen met de vissen er nog in hebt gedaan maar ik kan niet in je tekst opmaken dat je ze eruit hebt gehaald dus ga ik hier maar vanuit.
De vissen raken over strest. De opeenvolging van deze factoren resulteert in sterfgevallen.
Je meet geen no2-no3 omdat je al aardig aan het verversen bent geweest.

kortom je hebt een hele waslijst aan dingen wat de vissen niet echt prettig vinden.

Wat je het beste kan doen is je bak stabiel laten worden en over actief kool gaan filteren.
Na 2 dagen je water 50% verversen en je vissen weer terug plaatsen, je nitriet en je nitraat de komende dagen goed in de gaten houden, meet je nitriet gelijk verversen.
Je vissen in een 40 liter bakje houden dat zullen ze ook niet prettig vinden en de waterwaardes houd je ook niet stabiel in zo'n bak.

veel succes ermee.

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Bericht door jozo1980 »

Zo hier heb ik wat aan. Bedankt voor de reactie. Ik denk dat dit het is. De nitriet meting kwam wel op 0 uit... maar dat was al 10 uur nadat ik ze eruit had gered. Ik ben er van overtuigd dat als ik ze er niet uit had gehaald alles dood was gegaan.Had inderdaad ook de filter wat uitgespoeld. Mijn rio draait nu vanaf zaterdagochtend zonder bewoners. Is het nog nodig om mijn water te laten testen... Die strips geven de juiste waardes aan... Of gewoon filteren over actief kool en na 2 dagen terug plaatesen mits de waardes goed zijn?

Michaelv
0-200
0-200

Bericht door Michaelv »

Meten is weten het beste kun je daarom ook je water laten meten door je LFS (local fish store)
Deze meten met een druppel test, en dit is een stuk nauwkeuriger dan die strips.
Eigenlijk wat die strips betreft, zijn ze makkelijk om even snel je no2 en no3 te meten voor de rest zijn ze waardeloos. (lees: niet nauwkeurig genoeg)

Wanneer ze je groen licht geven, dan zou ik voor dat ik de vis uit zou zetten nog 30% verversen.
Voor dat je het water laat opmeten, een grote verversing doen en 2 dagen over actief kool filteren, na die 2 dagen 50% verversen en 2 dagen laten rusten --> daarna met je potje naar je dieren speciaalzaak en de rest wijst zich zelf.

Houd wel na het uitzetten je nitriet in de gaten (iedere dag even meten)
En laat je de eerste weken niet verleiden om nieuwe vissen uit te kopen. Je filter heeft eerst tijd nodig om zich te herstellen.

Succes
Michael Visser

Marcje1968
0-200
0-200

Bericht door Marcje1968 »

Eigenlijk pleit dit topic er wederom voor dat ook bij zulke drastische veranderingen een bak gewoon in moet draaien zonder vissen.
Helaas ten kosten van de vissen.

Bevestigt mijn mening dat de ouderwetse regeltjes soms wel degelijk kloppen, ondanks dat vaak anders beweert wordt.
Ik denk dat dit een zeer waardevol leermoment is voor vele aquarium liefhebbers.

Jammer voor je vissen en dat je volgende vissen nu helemaal een top baasje krijgen ! (want ze gaan een nog betere verzorging krijgen)

Gr. marc
Al vanaf 1977 visjes en nog niet alles weten !

Onderwerp auteur
jozo1980
0-200
0-200

Bericht door jozo1980 »

Marcje1968 schreef:Eigenlijk pleit dit topic er wederom voor dat ook bij zulke drastische veranderingen een bak gewoon in moet draaien zonder vissen.

Ja dit heb ik in ieder geval geleerd. Ik heb de voorgaande tips opgevolgd. Heb vandaag mn water laten testen bij de viszaak... en er was helemaal niets mis mee zeiden ze. Uiteindelijk toch maar besloten om ze weer terug te plaatsen...dat kleine bakkie was echt te klein voor ze. Het lijkt goed te gaan :D
Uiteindeijk heeft dit avontuur me 4 malawi,s en mijn l144(eigen kweek) gekost...heb er nu nog 7 en dat laat ik voorlopig zo.
Wel bedankt voor alle tips... dit heeft me veel geholpen. Thanks sponsor(Michael)!
Laatst gewijzigd door jozo1980 op 14 apr 2014 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote werkend gemaakt