wat raden jullie aan voor mijn rio 240?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
jean-paul
200-400
200-400

wat raden jullie aan voor mijn rio 240?

Bericht door jean-paul »

wat er zeker in komt:
schooltje chinese danio's
schooltje corydoras panda
enkele otocinclus

aan te vullen met (afhankelijk van jullie advies):
schooltje Melanotaenia praecox of schooltje vijfstreepbarbeeltjes
misschien enkele botia striata
misschien apistogramma
misschien ancistrus
misschien groene sumatraantjes, maar die zijn nogal agressief
of Hyphessobrycon_bentosi_bentosi ?

Ik wil geen te moeilijke vissen houden, ik streef naar water met een ph 6.8-7 en KH 4-5

Wel zou ik graag nog een grotere vis hebben die het teveel aan jongen opruimt (chinese danio's kweken als gek) ... of is dat geen goed idee?
Groetjes, Jean-Paul

Onderwerp auteur
jean-paul
200-400
200-400

Re: wat raden jullie aan voor mijn rio 240?

Bericht door jean-paul »

Laat ik de vraag anders stellen:
in mijn rio 240 komen zeker volgende visjes:

schooltje chinese danio's
schooltje corydoras panda
enkele otocinclus

wat kan hier nog bij?
Groetjes, Jean-Paul

Coby

Bericht door Coby »

Hoe groot ga je de schooltjes maken?
Vijfstreepbarbeeltjes zou kunnen, of eventueel een schooltje roodkopzalmpjes.
De Hyphessobrycon bentosi is ook een makkelijk visje om erbij te doen, maar niet samen met de Vijfstreepbarbeeltjes, anders heb je drukke en rustige visjes bij elkaar.
Hou er rekening mee dat je Chinese danio´s niet te warm houdt anders verbleken hun mooie kleuren.

Onderwerp auteur
jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Ik heb momenteel een 20-tal chinese danio's, 9 cory's panda en 4 otocinclus.
De danio's kunnen ook verdeeld worden over twee bakken (heb nog een 60 cm bakje)

De Hyphessobrycon bentosi is inderdaad een heel mooi visje.
Groetjes, Jean-Paul

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

De Chinese Danio zit graag in fris en iets harder water (Ph > 7, Gh rond de 10), hoewel ze niet kieskeurig zijn. Het is een makkelijke soort, maar toch geen ideale vis voor een gezelschapsbak met ZA-vissen, vooral door het erg drukke zwemgedrag. Om heel eerlijk te zijn, zou ik er niet voor kiezen. Het zijn mooie visjes, dat wel, maar ze beperken de keuze van de medebewoners een beetje.

Sumatranen kan je prima houden bij andere vissen, zolang die maar niet te traag zijn en geen lange vinnen hebben, zoals maanvissen, draadgoerami's of kempvissen. Agressief in de zin van dat een broedende cichlide agressief kan zijn, zou ik ze niet eens willen noemen, maar ze happen wel makkelijk naar alles wat voor hun neus komt. Het zijn nieuwsgierige beesten.

Hoewel de Praecox zelf ook een flinke zwemmer is, lijkt het me niet mooi om die bij de Danio's te zetten, dan krijg je twee scholen met drukke zwemmers in dezelfde laag, dat wordt wel een beetje héél erg rommelig ben ik bang, zelfs in een bak van 120cm.

Wat dan wel? Tja, zoals gezegd, ik weet het eigenlijk niet. De Danio's weerhouden me er een beetje van om bv. dwergcichliden hoog op de lijst te zetten. Bij de andere twee soorten zou dat prima kunnen, maar ik denk dat ze zich gaan storen aan het ADHD zwemgedrag van de Chinese Danio's.

Onderwerp auteur
jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

En als we de danio's buiten beschouwing laten, ik kan ze ook een apart onderkomen geven?
Dus 9 cory's panda en 4 otocinclus
met evt de bentosis en wat nog?

of zijn danio's ook te combineren met evt colisa lalia?
Groetjes, Jean-Paul

Coby

Bericht door Coby »

Je kunt de Colisa lalia beter met rustige vissen samenhouden, houdt er wel rekening mee dat het een Labyrintvis is.
Zoals Serge ook al zegt zijn Chinese danio´s makkelijke visjes maar je kunt ze beter apart houden in wat frisser water, en ook vanwege hun drukke zwemgedrag.