Planten houden van een lunchpauze - algen niet.
Tijdens de verlichtingstijd draait de stofwisseling van de planten op volle toeren. Licht betekent voor de planten "werk". Daarom zijn ook zij dankbaar voor een "lunchpauze". Ze kunnen dan herstellen en schadelijke stofwisselingsproducten afbreken.
Het volgende lichtritme is een beproefd ritme:
* 's morgens 4 -5 uur licht
* hierna een donkere pauze van 2-4 uur
* daarna weer 5 tot 7 uur licht
Het eenvoudigst regelt u de verlichtingstijden door middel van een tijdklok.
Lichtpauze voor de planten?
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Lichtpauze voor de planten?
Dit kwam ik tegen op de site van Dennerle. Zin of onzin?
Als ze me missen, ben ik bij mijn vissen
Re: Lichtpauze voor de planten?
Ik ben daar geen voorstander voor, net omdat er dan een onderbreking komt in hun fotosyntheseproces...
Niet doen, gaat in de wereld overdag ook het licht uit???? Nee 
Ik heb ze alle 7 op een rijtje, alleen werken ze in ploegendienst !!!!!
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Juwel Primo 70, The forest on the rocks viewtopic.php?f=28&t=13394
Juwel Vision 180 (gestopt) ; viewtopic.php?f=28&t=7237
Betta nano bakje (verkocht) viewtopic.php?f=28&t=7865
Dikke onzin zelfs, het is zelfs al diverse malen aangetoond dat het averechts werkt....algen boeit het niet zoveel maar de planten hebben juist flinke last van deze pauze omdat ze in hun "slaapstand" gaan.
Opeens weet je het, je wordt aquariaan.
-------------------------------------------------------------
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ok, bedankt voor jullie reacties. Dit wortdt dus een dikke NO GO 
Yeps, verbazend eigenlijk dat die achterhaalde informatie bij Dennerle op hun site staat 
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Ja, verder vindik ze juist heel upo to date. Ze zeggen zelfs in hun folder, voor zover ik dat in het Duits begrijp, dat er in deze nano's geen klassieke aquariumvissen kunnen als platy's en guppen enzo. En welke microvissen je dan wel kan houden vanaf de 30 liter.
Dat is idd nogal stom, dat die info daar nog gegeven wordt.
Dat is ook de reden waarom ik me er zo over verbaas, of hun moeten er ook nog echt in geloven dat het nog steeds zo werkt.karinD schreef:Ja, verder vindik ze juist heel upo to date. Ze zeggen zelfs in hun folder, voor zover ik dat in het Duits begrijp, dat er in deze nano's geen klassieke aquariumvissen kunnen als platy's en guppen enzo. En welke microvissen je dan wel kan houden vanaf de 30 liter.
Ze hebben ook de Nano marinus op de markt gebracht zonder afschuimer en alleen dat rare filtertje, ze pretenderen dat het voldoende is om zo'n bakje te laten draaien.
Ervaring leert dat ze er daar toch echt naast zitten
Je kan het licht beter aanhouden ipv pauzeren.
Wel zou je ietwat met de tl's en schakelklok kunnen 'spelen', als je meerdere tl balkjes heb hangen.
Je kan dan bijvoorbeel op een bepaalde dag een paar uurtjes een balkje uitdoen om zodoende 'een bewolkte middag' na te bootsen.
Wel zou je ietwat met de tl's en schakelklok kunnen 'spelen', als je meerdere tl balkjes heb hangen.
Je kan dan bijvoorbeel op een bepaalde dag een paar uurtjes een balkje uitdoen om zodoende 'een bewolkte middag' na te bootsen.
Hebben de vissen dorst ? Geef ze dan wat water !
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Er zitten 2 arramatuurtjes bij, dus dat is heel goed mogelijk. Dat kan ik doen, door ze beiden op een eigen tijdschakelaar te zetten, toch?
Kan ik dan ook 's morgens beginnen met maar 1 lamp, en dan 's avonds ook overschakelen op maar 1 lamp, en dan iets langer het licht aanlaten? Of is die 12 uur echt de max?
Kan ik dan ook 's morgens beginnen met maar 1 lamp, en dan 's avonds ook overschakelen op maar 1 lamp, en dan iets langer het licht aanlaten? Of is die 12 uur echt de max?
Laatst gewijzigd door karinD op 09 apr 2013 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
In jou geval kun je spelen met de lampen maar in de meeste gevallen hebben mensen 2 tl's in hun bak die met zijn 2en op een Vsa/evsa aangesloten zitten en die zijn dan dus niet apart te schakelen.
Een bewolkte middag nabootsen is een optie maar in mijn ogen alleen maar iets optisch, het zal niks doen aan je eventuele algen.
Net als de bliksem opties in onze ledunits boven de zeebakken, heel leuk om te zien maar nutteloos voor vis en koraal.
Starten met 1 TL en dan de andere bij schakelen is wel een mooi idee, bijv. om 10.00 uur 1 aan, om 11.00 uur de 2e erbij, om 21.00 of 22.00 uur de 1e weer uit en dan om 22.00 uur of 23.00 uur de 2e uit.
Je kunt ook blauwe leds oid toevoegen die vooraf aandoet, de hele dag uit en voordat het licht uitgaat weer aanzetten tot 00.00 uur of 01.00 uur oid.
Een bewolkte middag nabootsen is een optie maar in mijn ogen alleen maar iets optisch, het zal niks doen aan je eventuele algen.
Net als de bliksem opties in onze ledunits boven de zeebakken, heel leuk om te zien maar nutteloos voor vis en koraal.
Starten met 1 TL en dan de andere bij schakelen is wel een mooi idee, bijv. om 10.00 uur 1 aan, om 11.00 uur de 2e erbij, om 21.00 of 22.00 uur de 1e weer uit en dan om 22.00 uur of 23.00 uur de 2e uit.
Je kunt ook blauwe leds oid toevoegen die vooraf aandoet, de hele dag uit en voordat het licht uitgaat weer aanzetten tot 00.00 uur of 01.00 uur oid.
-
karinD
Onderwerp auteur
- 1000+

Die leds heb jij toch in je bak? Lijkt me erg mooi en volgens mij hebben de vissen en planten daar niet echt last van.
Maar ik weet niet of dat nodig is, we gaan doorgaans rond een uurtje of 10 naar bed, ook in het weekend, dus heeft het geen zin om daarna nog blauwe leds aan te hebben. En als we in het weekend (door de weeks een stuk vroeger) rond 8 uur al weer op zijn, kunnen we best nog even een uurtje wachten tot het licht aan gaat. Dus denk ik dat van 9 tot 22.00 lang zat is. Maar dat is 13 uur, vandaar mijn vraag of het met half licht start en eindigend ook wat langer licht kon blijven.
Maar ik weet niet of dat nodig is, we gaan doorgaans rond een uurtje of 10 naar bed, ook in het weekend, dus heeft het geen zin om daarna nog blauwe leds aan te hebben. En als we in het weekend (door de weeks een stuk vroeger) rond 8 uur al weer op zijn, kunnen we best nog even een uurtje wachten tot het licht aan gaat. Dus denk ik dat van 9 tot 22.00 lang zat is. Maar dat is 13 uur, vandaar mijn vraag of het met half licht start en eindigend ook wat langer licht kon blijven.
Kan prima. De vorige eigenaar van mijn meterbak heeft zelf de lichtkap omgebouwd. Heb nu ook 2 tl-balken die ik apart kan schakelen. Dat doe ik op de volgende manier 
09.30: achterste tl aan.
10.00: voorste tl aan.
22.00: voorste tl uit.
22.30: achterste tl uit.
Ook 13 uur zoals je kan zien, en gaat prima
09.30: achterste tl aan.
10.00: voorste tl aan.
22.00: voorste tl uit.
22.30: achterste tl uit.
Ook 13 uur zoals je kan zien, en gaat prima