Beste mede-aquarianen,
Vorig weekeinde heb ik mijn bak (80cm) leeggehaald om schoon te maken en het grind te vervangen door JBL Sansibar Black (een soort zwart filterzand). Alleen nou heb ik het zand niet goed genoeg uitgespoeld denk ik. Ik heb elke zak in een emmer leeggegooid en hier een stuk of 5x water bij gedaan en afgegoten. Het is nu echter nog steeds troebel. Na een paar dagen is het wel weggetrokken, maar zodra je maar iets doet in het aquarium trekt het gelijk weer dicht. Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik ververs nu om de 2-3 dagen 25% van het water maar ik zie nog weinig verschil.
Een ander probleem is dat mijn 2 L001 - Pterygoplichthys joselimaianus allemaal kuilen graven in dit zand, wat niet echt bevorderlijk is voor de uitstraling van m'n bak en alle planten komen met de wortels bloot te liggen. Kan ik hier iets tegen doen of kan ik ze er beter uit halen? Ik heb eigenlijk ook het idee dat de bak te klein is voor ze.
Mvg,
Stefan
Problemen na vervangen bodem
Re: Problemen na vervangen bodem
Als het troebelheid van fijnstof is, willen extra filterwatten (los filtertje erbij wellicht met alleen watten?) nog wel eens helpen. Of het afdoende is, geen idee :$
Het loswoelen van de planten schijn je door er stenen rondom op het wortelgebied te leggen tegen kunnen gaan. As ik de beschrijving op catfish lees zou het beter moeten gaan als de planten zich beter gezet hebben.
Zelf heb ik heel lang gezocht naar een plaats waar mijn geliefde bulldozertje de boel (nog) laat staan, maar hij is nog jong dus ja... Dat zal straks ook anders moeten worden. ( ja ik heb dus de beplanting aangepast aan zijn wens;))
Wt betreft de maat van de vis, http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=177 zit meestal aardig goed met de maten, dan kun je zelf even zien of het idd dat nummer is zou dan 30 cm worden. Als het deze is zou je dus best eens gelijk kunnen hebben dat de bak wat krap is/word. Zeker met 2 van die jongens als ze hun max lengte gaan halen.
Zijn overigens wel hele mooie vissen
Het loswoelen van de planten schijn je door er stenen rondom op het wortelgebied te leggen tegen kunnen gaan. As ik de beschrijving op catfish lees zou het beter moeten gaan als de planten zich beter gezet hebben.
Zelf heb ik heel lang gezocht naar een plaats waar mijn geliefde bulldozertje de boel (nog) laat staan, maar hij is nog jong dus ja... Dat zal straks ook anders moeten worden. ( ja ik heb dus de beplanting aangepast aan zijn wens;))
Wt betreft de maat van de vis, http://www.planetcatfish.com/catelog/sp ... ies_id=177 zit meestal aardig goed met de maten, dan kun je zelf even zien of het idd dat nummer is zou dan 30 cm worden. Als het deze is zou je dus best eens gelijk kunnen hebben dat de bak wat krap is/word. Zeker met 2 van die jongens als ze hun max lengte gaan halen.
Zijn overigens wel hele mooie vissen
http://www.aquafora.nl/viewtopic.php?f=28&t=8256 160cm Z. amerika
Re: Problemen na vervangen bodem
Bedankt voor de tip, ik heb er nu een extra filtertje met alleen filterwatten bijgehangen, eens kijken of dat wat helpt.
Wat betreft de L001's, hier ga ik een nieuw onderkomen voor zoeken.
Wat betreft de L001's, hier ga ik een nieuw onderkomen voor zoeken.