Vissen ernstig ziek, aquarium is aan het uitsterven. witte stip / schimmel

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Peter96 Limburg
0-200
0-200

Vissen ernstig ziek, aquarium is aan het uitsterven. witte stip / schimmel

Bericht door Peter96 »

Ik zit de afgelopen week met mijn handen in het haar.
Helaas zijn mijn visjes dood aan het gaan.

Juwel rio 450 (dagelijks 10 procent waterwissel)
Dit was het visbestand:
5 maanvissen
30 kardinaal tetra
3 grote pleco
2 goudgourami
2 diamantgourami

Ik heb een week of twee geleden 3 grote pleco's en de 4 gouramis toegevoegd aan de bak. Een aantal dagen later heb ik de plecos weg gedaan omdat alles erg bang/gestresst was door het grootste beestje van het drietal (ongeveer 30cm).
Een aantal dagen hierna viel mij ineens op dat de kardinaal tetra's echt volledig onder de witte stipjes zaten:

Afbeelding

Op de andere vissen zag ik nog niets van witte stipjes of andere ziekte verschijnselen.
Wat wel opviel is dat de 5 maanvissen opgehoopt in een hoekje zaten en last hebben van een "clamped" rug vin.
De maanvissen begonnen eigenlijk weer rond te zwemmen rond dag 2 / dag 3

Ik ben toen eigenlijk direct naar de dierenwinkel gereden en na het uitleggen van de situatie heeft de verkoper mij Costapur F meegegeven.
Dit heb ik dan volgens beschrijving gedoseerd aan het aquarium. Een uur of twee later was de helft van alle kardinalen dood.
Op dag 3 weer gedoseerd volgens beschrijving, en derest van de kardinalen was een uurtje later dood.
Op dag 4 is 1 diamantgourami gestorven.
Op dag 5 weer gedoseerd en helaas ook de andere diamantgourami gestorven.
Op dag 7 heb ik weer medicijn aan de bak toegevoegd. Op deze dag is helaas ook 1 van de maanvissen gestorven.

Nu zit ik op dag 8, en ookal zie ik verbetering, er is nu een maanvis die het zelfde lijkt te gebeuren als de andere maanvis;
De maanvis die op dag 7 is gestorven, leek een ernstige variant van vinrot te hebben. Binnen 2 of 3 dagen waren eigenlijk zo goed als al zijn vinnen weg:
Afbeelding
Op de achtergrond zie je een andere maanvis, de vinnen van de maanvis met vinrot waren ook zoals de vinnen van de andere maan.

De 2e maanvis wat nu aan hetzelfde lijkt te lijden gaat ook hard achteruit.
Dit was een foto van gister:
Afbeelding
En dit van vandaag:
Afbeelding

Wat ook opvalt is dat alle maanvissen en gouramis een roze/rode plek hebben waar de zijvinnen beginnen.

Sinds vandaag zijn alle maanvissen genezen van de "clamped dorsal fin", toch zie ik op de staartjes witte plekken. Is dit witte stip?
Afbeelding\

Temperatuur omhoog was voor mij helaas geen optie omdat er een paar waaierhandgarnalen in de bak zitten, deze hebben nergens last van en zijn zover ik heb gelezen niet kwetsbaar voor de witte stip parasiet.

Het costapur F medicijn is inmiddels zo goed als op, maar de ziektes lijken nog aanwezig. Ik overweeg om nogmaals Costapur F aan te schaffen maar wilde graag op dit fora informeren of ik wel het juiste middel aan het toedienen ben.

Wat is er toch met ze aan de hand?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Vissen ernstig ziek, aquarium is aan het uitsterven. witte stip / schimmel

Bericht door amber98 »

Allereerst, Wat zijn en waren de waterwaardes? Plecos zijn sterk vervuilend, met 10% per dag lopen mogelijk de waterwaardes te hoog op, iets waar je nu nog extra last van kan hebben en wat het herstel niet bevorderd.

De kardinaal tetra had witte stip, costapur helpt hiertegen, echter kan het zijn dat de vissen dusdanig ernstig ziek zijn dat het middel net de druppel is die de emmer doet overlopen. Dat is waarschijnlijk nu ook gebeurd. Ik zie echter volgens mij geen stip meer bij de maanvissen, alleen vinrot. Ik zou dus geen costapur kuur meer doen, maar eerder een middel tegen bacteriën. En dus even h ga led kijken naar de waterwaardes, mogelijk is een grote waterwissel belangrijk.

Onderwerp auteur
Peter96 Limburg
0-200
0-200

Bericht door Peter96 »

Ik test eigenlijk regelmatig het water met tetra test strips.

Het enigste wat een beetje opmerkelijk is aan de waterwaarden is dat het no3 gehalte iets te hoog is. Volgens de kleur tussen de 25 en 50.
no2: 0
gh: 8
kh: 6
ph: 7.4

Voordat ik met het medicijn begon heb ik tweemaal binnen een aantal dagen meer dan 50 procent water ververst.

Ik heb vanmorgen esha 2000 samen met esha exit gekocht. Kan ik dan beter de esha exit achterwege laten voor nu en alleen esha 2000 gebruiken of moet ik gewoon beide gebruiken?

Wat is gebruikelijk voor "normale" water wissels met mijn bak? Ik lees dat sommige mensen 30 procent per week verversen. Kan ik beter dat aanhouden als dagelijks 10 procent? Of misschien zelfs 2 keer per week 30 procent?

edit: Ik heb een 50 procent waterwissel gedaan en het no3 gehalte is nu weer ok.
Laatst gewijzigd door Peter96 op 22 feb 2024 02:40, 1 keer totaal gewijzigd.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De esha 2000 zal voldoende zijn, de exit is echt tegen de stip en die zie ik niet meer. 25% per week water verversen is de standaard, afhankelijk van hoeveel vissen er in zitten kan dit meer of minder zijn.

Onderwerp auteur
Peter96 Limburg
0-200
0-200

Bericht door Peter96 »

Bedankt
Het is nu dan even afwachten. Jammer dat een maanvis vermoedelijk is gestorven aan de vinrot. Dit is de eerste keer dat ik zieke vissen heb. Met een beetje geluk ben ik op tijd met het esha medicijn om de andere vissen te redden.

Onderwerp auteur
Peter96 Limburg
0-200
0-200

Bericht door Peter96 »

Inmiddels aan het einde gekomen van de esha kuur.
Met alle vissen gaat het goed, maar...

Toch gaat het nog altijd niet helemaal lekker met die maanvis wat zo ziek was.
De vinrot is gestopt en volgensmij bij de staart is zelfs al iets terug gegroeid. Echter heeft hij overal witte plekken. Vandaag ook puntjes dat op witte stip lijkt. Echter zie ik niets van witte stip bij andere vissen.

Wat denken jullie dat het zou kunnen zijn?

Moet ik nu gewoon afwachten?
Nog meer medicatie lijkt me ook niet goed omdat ze al 2 weken in de medicatie zitten.
Misschien in quarantaine in een kleinere bak en verder mediceren?
Afbeelding

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Ik zou stoppen met medicijnen en filteren over actieve kool om de laatste medicijnresten te verwjderen. Daarnaast zou ik 50% waterwissel wekelijks doen en dan kijken hoe het gaat. Te lang doorgaan met medicijnen is ook niet zaligmakend. Funest voor de bacterien in het filter.

Ik gebruik zelf trouwens druppeltesten om het water te testen. Dat werkt voor mij beter.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

Onderwerp auteur
Peter96 Limburg
0-200
0-200

Bericht door Peter96 »

Ik heb gister een 50 procent water wissel gedaan.
Ik heb momenteel een tweede filter erin hangen en ben over actieve kool aan het filteren.

Ik heb alleen druppeltesten voor nitriet/nitraat.

Graag wil ik een "testlab" aanschaffen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Zoveel verschillende sets en prijzen.
Wat is nou een goede test set voor een redelijke prijs. Kan iemand mij eentje aanraden?

Onderwerp auteur
Peter96 Limburg
0-200
0-200

Bericht door Peter96 »

Ondanks dat het beter leek te gaan met het beestje, heeft ie het niet gered. Jammer

Friesian Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Friesian »

Kijk maar eens naar een Colombo testkoffer. Dat is een voorbeeld van een goede testkoffer.
Het leven is een feest, maar je moet zelf de slingers ophangen. || Bjorn Nabuurs

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Jammer dat de vis het niet gered heeft. Bak even lekker met rust laten is het beste wat je nu kan doen. 1x per week 50% verversen en verder even niks

Plaats reactie

Terug naar “Ziekten en plagen”