Platy zwanger en zwemt scheef?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
komakie
0-200
0-200

Platy zwanger en zwemt scheef?

Bericht door komakie »

Hoi,

Ik kom hier voor het eerst en ik vond de meeste posts die ik gezien heb zo behulpzaam dat ik dacht, hier kan men mij vast wel antwoord geven op mijn vraag :P

Ik heb een Platy in mijn Aquarium die zwanger is. Hij is flink dik.
1 andere Platy blijft vaak bij haar in de buurt en 1 zit zelfs achter haar aan.
Ik heb begrepen dat dit vaak betekent dat het redelijk in de richting komt van het gebeuren.

Waar ik me alleen een beetje zorgen om maak is het volgende.
Het ziet er naar uit dat de zwangere platy veel moeite heeft om zich zwemmende te houden en zwemt ze heel erg met haar neus omhoog. Nou is ze natuurlijk vrij dik en kan ik me er nog iets bij voorstellen dat het een hele klus is om dat allemaal in beweging te houden ;)
Maar ze zwemt ook een beetje scheef en ze zwemt niet meer helemaal mooi recht. Haar lichaam is een beetje gekromd. Het ziet er een beetje uit als een ( - teken.
Daarnaast is het ook nog zo dat aan de achterkant van haar buik (net voor de zwarte plek op de staartvin) steken aan 1 kant de schubben een beetje uit. Het gaat dan om een stuk of 6 schubben.
Vandaag heeft ze ook een beetje de neiging om op de grond te gaan liggen en steeds op dezelfde plek...

Nu de logische vraag, is dit alles normaal of is er meer aan de hand?

Verder heb ik nog een paar tijgerbarbeeltjes, neontetraatjes, een rode dwergkreeft en 2 gele algeneters (waarvan 1 hele kleine) in de bak zitten. Is daar mee te leven of zijn de jongen dan (als je het op zijn beloop zou laten) binnen de kortste keren opgegeten. Er zitten een aantal planten in de bak.

Super bedankt alvast :)

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Platy zwanger en zwemt scheef?

Bericht door Kees »

Alleereerst welkom :).
Wat je beschrijft klink toch niet helemaal lekker, het kan zijn dat er een jonkie dwars ligt.
Maar wat je er aan kan doen......
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Jongen worden wel gegeten door de tetra's en barbelen, maar een deel zullen ze niet te pakken krijgen. Weet je zeker dat ze dik is van de jongen? Er is namelijk een ziekte, buikwaterzucht, waarvan de symptomen zijn:
dikke buik (opeengehoopt vocht in de buikhotle
uitstekende schubben
zweren
(in ernstige gevallen) vervorming van kop en ruggengraat als gevolg van de druk van het vocht

Om te kijken of dit het geval is zou ik eens kijken of het een vrouwtje is als dat het nog niet zeker weet
Als dit inderdaad het geval is moet je je platy direct eruit halen en alleen zetten. het is namelijk erg besmettelijk en lastig te behandelen!
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Onderwerp auteur
komakie
0-200
0-200

Bericht door komakie »

aha ok. Het kan dus ook zo zijn dat ze helemaal niet zwanger is, maar een ziekte heeft...
wat je zegt klinkt op zich wel logisch. Ze heeft een aantal van die symptomen.

Zweren kan ik niet zo goed vinden, maar ik weet eigenlijk ook niet hoe die er precies uit zouden moeten zien.

Hoe kan ik eventueel het beste een vis apart zetten? Ik heb niet nog 123 even een ander aquarium staan voor dit soort dingen ;)

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
komakie
0-200
0-200

Bericht door komakie »

Kees schreef:http://www.jbl.de/onlinehospitalnl/
check hier eens.

Bedankt. Aan een paar plaatjes te zien, lijkt het er toch op dat het inderdaad Buikwaterzucht is (wat een naam trouwens...)
Hier lijkt het nog het meeste op. Er zijn maar een paar openstaande schubben en hij is dus voornamelijk dik.
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast »

Hallo
mijn goudvis Thea,
Hij zwemt bijna op zijn kop.... :shock:
Hij is ongelovelijk dik.
En het lijkt alsof zij?? ( dat weet ik dus niet ) zwanger is of ziek is....
Hij is dit al 2 weken. :vis:
ik hoop dat u mijn kunt helpen..

xxxxx mij...