Vissekom verboden?

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Vissekom verboden?

Bericht door Kevin »

.

De volgende stelling is ingezonden door Sienne
Sienne schreef:De vissenkom wordt misschien verboden, maar er komen wel steeds kleinere, leuke, grappige bakjes voor in de plaats.
De aqua 40 is voor velen al een grens wat betreft de minimale grootte van een bakje. Maar nu zijn er al Aqua30 en 20 bakjes te vinden. Ook komen er ingewikkelde construkties die doormiddel van buizen met elkaar verbonden worden en bolletjes die je aan de muur kunt hangen.

Welke bakjes kunnen wel en welke echt niet meer voor vissen (en welke vissen), en is er een verschil als je er alleen garnalen in zou doen?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken,
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Vissekom verboden?

Bericht door Kees »

We zitten al in een land met veel wetten.
Nee, ik zou het niet willen verbieden, voor vele is het namelijk de eerste aanraking met het houden van vissen en krijgen ze zo het aquariumvirus.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Coby

Bericht door Coby »

Ik ben zelf ook begonnen met een grote vissenkom en die staat nu nog steeds leeg op zolder. :oops:
Die aqua dingen aan de muur die vind ik echt niet kunnen. :roll:

Vispark
200-400
200-400

Bericht door Vispark »

Tja...geen kritiek naar de leden.

Ik denk dat veel er ook aan gelegen is dat mensen een degelijke voorlichting krijgen.

Uit onwetendheid zitten er vaak, vooral goudvissen, in te kleine huisvesting. Dit vind ik niet kunnen. Maar dan praat ik niet over de mensen die bijvoorbeeld een klein visje in een kleiner bakje heeft. Persoonlijk hou ik niet van kommen.

Wel ben ik echt tegen plasmaaquaria. Dingen van 6 cm diep aan de muur. De vis kan zogezegd de kont niet keren.

ronald
0-200
0-200

Bericht door ronald »

Ook hier geld gebruik je gezonde verstand, mits de vissen genoeg ruimte hebben waarom niet.
Een vissenkom met 1 of 2 goudvissen moet kunnen zijn zat huishoudens waar er 1 staat.
Zo'n plasma aquarium ziet er misschien wat vreemd uit maar met de juiste soort vis moet het geen probleem zijn, denk bevoorbeeld aan mini soorten laatst in de lfs mooie soort gezien volgroeid 1,5 cm heeft dan nog genoeg ruimte over.
Nadeel van de plasma is dat je moet kijken naar het aantal liters water en dat is hier laag dus ook het visbestand moet klein zijn.
Conclusie moet kunnen mits het visbestand is aangepast aan de ruimte waarin ze verblijven.

m.v.g.

Ronald
200*60*60 = in de maak (tropich gezelschaps bakje).
100*40*50 = tropich gezelschaps bakje, wordt een zee aquarium.
12l bakje = zee aquarium (als test).

harry
0-200
0-200

Bericht door harry »

op zich zou het best kunnen 20 en 30 ltr bakjes. die kunnen verassend mooi zijn .
maar zoals vispark al zei "degelijke voorlichting" daar draait het allemaal om.

het gebeurd maar al te vaak dat men vissen koopt in de dierenzaak,waar men soms nog van toeten of blazen afweet.als ze maar verkopen. met als gevolg een grote teleurstelling van de beginnende hobbyist.

maar het biologisch draaiend houden van zo'n klein bakje wordt dan wel moeilijker. in een klein bakje is de schade stukken sneller dan in een bak van 200 ltr.

Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

ik ben het ermee eens om die dingen verboden te maken. Als je alleen nog maar vanaf aqua 40 kan kopen, zullen mensen misschien zich afvragen: waarom?

en dat is de bedoeling

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

als je vissenkommen verboden maakt moet je ook bloemenvazen die daarop lijken verbieden anders gaan mensen die wel gebruiken... zouden ze beter kleinere aquaria kunnen promoten want ik denk dat mensen die gewoon te duur vinden in vergelijking tot een kom en daardoor sneller genijgt zijn tot het kopen van een kom.
ik vind dan eerder dat ze de combinatie goudvis+kom moeten verbieden.
kleine visjes en garnaaltjes kan je prima in een kom houden.
het is een discussie met veel nuances dat is duidelijk lijkt me.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

klopt, maar ze nu te koop aanbieden, daarmee geef je aan dat het wel kan, zeg maar.

Dus ik denk dat als ze niet meer te krijgen zijn, dat mensen er misschien wat harder over gaan nadenken.
En je moet ergens beginnen.

Wie weet bereik je er wat mee, maar er zullen altijd creatievelingen zijn, die het toch doen

Bovendien zie je ook veel andere erg kleine bakjes die niet rond zijn te koop.

Betere voorlichting is het best, maar een verkoper zal nooit nee zeggen. Behalve als het verboden is.

Eigenlijk lijkt het me beter om gewoon regels op te stellen zodat je mensen kunt beboeten die een goudvis in zo'n kom hebben, ipv de kom verboden te stellen.

Maar als die regels er niet zijn/komen mogen ze van mij de kom verbieden.

Stefan Noord-Holland
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door Stefan »

ik denk dat aqua30's aanbieden op de manier waarop ze nu vissenkommen aanbieden en voor ongeveer dezelfde prijs veeeeeeeeeeeeeeeel meer uithaald dan het verbieden of beboeten van een kom.
daar ligt dan niet alleen de uitdaging bij de verkoper maar ook bij zijn leverancier en bij de makers van aquaria.

eigelijk zijn goudvissen helemaal niet geschikt om te houden in een aquarium of kom. die beesten zijn bedoelt om in de vijver te houden... ze worden gewoon te groot.
No worries mate, she'll be right!

160x50x60 | 60x30x40 | Zelfbouw achterwand en boom

Siena
0-200
0-200

Bericht door Siena »

PerfectMask schreef:ik denk dat aqua30's aanbieden op de manier waarop ze nu vissenkommen aanbieden en voor ongeveer dezelfde prijs veeeeeeeeeeeeeeeel meer uithaald dan het verbieden of beboeten van een kom.
daar ligt dan niet alleen de uitdaging bij de verkoper maar ook bij zijn leverancier en bij de makers van aquaria.

eigelijk zijn goudvissen helemaal niet geschikt om te houden in een aquarium of kom. die beesten zijn bedoelt om in de vijver te houden... ze worden gewoon te groot.

Hier sluit ik me helemaal bij aan
Ik vind ook dat ze in een vijver horen
Gr
Siena

Laurens
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Laurens »

Vissenkommen kunnen soms: Mensen doen de kom helemaal vol, voor extra ruimte, Maar daardoor krijg je een vreselijk klein oppervlak. De vis zou dus al dood kunnen gaan aan zuurstofgebrek.
De goudvissen uit de winkel heb ik nog nooit goed behuisd gezien, behalve een keer in een bak van een meter bij vijftig bij zestig. Die worden ook echt veel groter dan de "tennisballen" die je koopt.
Ik droom zelf wel eens van een grote vissenkom (ø 50 cm), halfvol met water, één mangroveplantje erin, naaldgras op de hele bodem en dan een Betta splendens. Toch maar eens navragen of dat kan (HINT HINT)

Flatscreen aquaria heb ik alleen nog maar aangeboden gezien vanaf 15 cm diepte, dit lijkt mij geen kwaad kunnen. 6 cm is echter wat mij betreft al gevaarlijker.

Aqua 20, 30, 40 kan wel, maar goed oppassen wat je erin doet. Ik zou alleen garnalen doen en hoogstens een paar guppen. Echter schijnt een aqua 40 al groot genoeg te zijn voor een groepje Neolamprologus similis* of een school tetra's....

* Nieuwe naamgeving...
Klaar om info te spuiten en absorberen!

Gast

Bericht door Gast »

Als je concessies ten nadele van de vissen maakt omdat een vissenkom of plasma-aqua esthetisch mooier staat in je huiskamer moet je toch eens gaan nadenken.

vissen zijn levende wezens met behoeftes, geen huiskamer versiering.

iele
0-200
0-200

Bericht door iele »

doemijdiema schreef:Als je concessies ten nadele van de vissen maakt omdat een vissenkom of plasma-aqua esthetisch mooier staat in je huiskamer moet je toch eens gaan nadenken.

vissen zijn levende wezens met behoeftes, geen huiskamer versiering.
dat vissen levende wezens zijn en wezens met behoeftes zijn ben ik het mee eens.
maar ik vind vissen eveneens een huiskamerversiering.
was het geen gezicht in de woonklamer was ik ook niet snel aan een aquarium begonnen.
en ik denk veel meer mensen niet.
niet dat je me verkeerd begrijpt maar het is wel elke dag een levende schilderij waar je op kijkt.
het is alleen wel in zaken waar je vissen kan kopen (dierenspeciaalzaken, tuincentra). moeten ze mensen gewoon goed inlichten waar een vis in kan en wat de opvoeding is en dergelijke. ofwel de leefomstandigheden.
ik heb een levendbarendenbak van 80/50/50
en ik heb een malawibak van 125/50/50
plus nog wat kleine opgroeibakkie's

languuuhh
0-200
0-200

Bericht door languuuhh »

ik heb een grote vissenkom en moet zeggen daar zitten ze altijd vrolijk in
80*50*40
gezelschapsbak
guppies