Welk aquarium aanschaffen?
-
gerleeuwerke
Onderwerp auteur - 0-200

Welk aquarium aanschaffen?
Ik ben geheel nieuw hier en wil binnenkort beginnen met een zoetwateraquarium (gezelschapsbak). Ik heb al veel kennis tot me genomen en sta nu op het punt een bak aan te schaffen. Mijn ouders hebben altijd een aquarium gehad en ik wil de traditie graag voortzetten. Echter de aanschaf van een bak klinkt makkelijker dan het is, in mijn ogen. Dus graag jullie deskundige mening. Ik heb gelukkig wel mijn keuze beperkt tot een tweetal bakken met volgens mij elk zijn voor- en nadelen. Het prijsverschil is dermate groot dat ik me afvraag of de extra investering het waard is om voor de dure bak te kiezen. Mijn 2 opties zijn nog de Aquatlantis Fusion wit 101 en de Eheim Incpiria 300 (beide 1 meter breed). De eerste is met meubel ongeveer 600 euro en de laatste ruim boven de 1000 euro. Wat zouden jullie in mijn geval doen? Is de Aquatlantis een goede bak waar ik echt heel wat jaren mee vooruit kan of wat ga ik dan missen tov de Eheim? Alvast bedankt voor jullie deskundige hulp aan een nog onervaren liefhebber!
Re: Welk aquarium aanschaffen?
Ik zou dan voor aqualantis gaan maar....
Voor dat geld kun je het ook laten maken, dan heb je hem in de kleuren die jij wilt en alles extra
Voor dat geld kun je het ook laten maken, dan heb je hem in de kleuren die jij wilt en alles extra
-
gerleeuwerke
Onderwerp auteur - 0-200

Beste Simon,
Dank voor je bericht. Ben ik met een zelfbouw veel goedkoper uit dan de Aqualantis? Dus incl. filter en verlichting etc. onder de 600 euro? Ligt er natuurlijk wel aan wat ik wil. In elk geval geen trespa-kastje...
Dank voor je bericht. Ben ik met een zelfbouw veel goedkoper uit dan de Aqualantis? Dus incl. filter en verlichting etc. onder de 600 euro? Ligt er natuurlijk wel aan wat ik wil. In elk geval geen trespa-kastje...
De prijs ligt allemaal aan de opties maar tussen de 600-1000 moet het zeker lukken. Gezien mijn offertes toen voor een 180x60x70 met bioloog,ombouw en lichtkap (zonder verlichting)
Meestal wordt er een ijzer frame gemaakt met een ombouw van formica. Maar alles is naar je eigen wensen te maken en je kan het zo duur maken als je zelf wilt
Gewoon een prijsje ergens opvragen en dan weet je meer. Valt het duurder uit dan je wilt dan ga je toch voor Eem aqualantis.
Meestal wordt er een ijzer frame gemaakt met een ombouw van formica. Maar alles is naar je eigen wensen te maken en je kan het zo duur maken als je zelf wilt
Gewoon een prijsje ergens opvragen en dan weet je meer. Valt het duurder uit dan je wilt dan ga je toch voor Eem aqualantis.
-
gerleeuwerke
Onderwerp auteur - 0-200

Heb afgelopen zondag beide bakken gezien, aangezien dat het oog ook wat wil gaan we toch voor de Eheim. Dacht zelf voor de Aqualantis te gaan maar die was toch nog iets te plastic. Daarnaast kan de Eheim vrijwel strak met de achterkant tegen de muur aangezien de buizen via de binnenkant gaan.
Heb ik direct nog wel een nieuwe vraag. De bak komt op een houten vloer te staan. Daarbij hebben we een opstaande plint. Moet ik nog iets aan de vloer/muur doen voor als er ga de achterkant water langs de bak naar benden komt en wellicht op de vloer terecht komt (kitten, plastic aftapen, op stenen zetten)? Hoe doen jullie dat? Ik kan dus uiteindelijk niet meer achter de bak komen aangezien deze vrijwel tegen de muur zal staan (1cm er vanaf).
Met een beetje geluk krijgen we deze week de bak nog en kan de fun van inrichten beginnen en na een week of 3 de eerste bewoners! Heb er erg zin in.
Ger
Heb ik direct nog wel een nieuwe vraag. De bak komt op een houten vloer te staan. Daarbij hebben we een opstaande plint. Moet ik nog iets aan de vloer/muur doen voor als er ga de achterkant water langs de bak naar benden komt en wellicht op de vloer terecht komt (kitten, plastic aftapen, op stenen zetten)? Hoe doen jullie dat? Ik kan dus uiteindelijk niet meer achter de bak komen aangezien deze vrijwel tegen de muur zal staan (1cm er vanaf).
Met een beetje geluk krijgen we deze week de bak nog en kan de fun van inrichten beginnen en na een week of 3 de eerste bewoners! Heb er erg zin in.
Ger
Hallo Ger,
Die Eheim is een mooi meubel
kan die houten vloer de 500kg dragen die de bak compleet gaat wegen en is de vloer horizontaal en vlak?
Als je via de onderkast bij de muur kunt komen, zou ik me over water langs de achterkant niet teveel zorgen maken.
Wel beslist zorgen dat je een vlakke en horizontale vloer hebt. Dat is veel belangrijker dan een paar druppels water van achter de bak weg krijgen (een cm ruimte is genoeg om met een dunne lat een handdoek achter de kast langs te vrotten) Veel vaker zul je water langs de voorkant uit de bak weten te krijgen
succes, Fenna
(die altijd een handdoek paraat heeft bij werk aan d'r bakken)
Die Eheim is een mooi meubel
kan die houten vloer de 500kg dragen die de bak compleet gaat wegen en is de vloer horizontaal en vlak?
Als je via de onderkast bij de muur kunt komen, zou ik me over water langs de achterkant niet teveel zorgen maken.
Wel beslist zorgen dat je een vlakke en horizontale vloer hebt. Dat is veel belangrijker dan een paar druppels water van achter de bak weg krijgen (een cm ruimte is genoeg om met een dunne lat een handdoek achter de kast langs te vrotten) Veel vaker zul je water langs de voorkant uit de bak weten te krijgen
succes, Fenna
(die altijd een handdoek paraat heeft bij werk aan d'r bakken)
-
gerleeuwerke
Onderwerp auteur - 0-200

Dank voor je reactie. Die vloer gaat het wel houden, ligt direct op het beton, dus daar maak ik me geen zorgen om. Huis is nog betrekkelijk jong ( uit 2004), dus de vloer is mooi vlak. Dat komt dus wel goed. Goed idee van het wrotten met een doekje en moet nog even kijken in hoeverre ik bij de achterkant kan via het kastje. Heb daar in de winkel niet zo op gelet.
Als het goed is komt ie vrijdag en kan ik beginnen. Komende dagen eerst nog even electra aanleggen. Daarna hou ik jullie op de hoogte (in andere topic denk ik) en zal vast nog wel met vragen komen. Ik laat me goed voorlichten via websites/fora/boeken/speciaalzaak.
Als het goed is komt ie vrijdag en kan ik beginnen. Komende dagen eerst nog even electra aanleggen. Daarna hou ik jullie op de hoogte (in andere topic denk ik) en zal vast nog wel met vragen komen. Ik laat me goed voorlichten via websites/fora/boeken/speciaalzaak.